Popis
Železniční stanice Ústí nad Orlicí se nachází na západním konci města Ústí nad Orlicí v místní části Kerhartice při ulici nádražní. Těsné prostorové poměry na východním konci stanice nad soutokem řek Třebůvky a Orlice byly od počátku zdrojem obtíží při výstavbě, provozu i rekonstrukcích stanice. V roce 1874 byla vybudována dráha z Letohradu údolím Orlice, která se v tomto místě připojila na hlavní dráhu z České Třebové do Prahy, vybudovanou již v roce 1845. Na hlavní trati stávala stanice blíže městu (dnešní zastávka Ústí nad Orlicí město), jejíž význam však upadl s výstavbou nové, modernější a podstatně rozsáhlejší současné stanice na místě spojení obou drah. Jako na mnoha dalších místech byla vybudována dvě oddělená nádraží pro novou Rakouskou severozápadní dráhu (Österreichische Nordwestbahn) a původní Severní státní dráhu (k.k. Nördliche Staatsbahn) a honosná hrázděná staniční budova s peróny na obě strany uprostřed mezi nádražími.
Stanice sloužila s drobnými rozšířeními a úpravami v nezměněné podobě do roku 2013, kdy započala generální rekonstrukce stanice včetně stavby nového přemostění Třebůvky a Orlice elegantní betonovou estakádou na východním zhlaví stanice. Původně zamýšlená spojka pro přímou jízdu z České Třebové do Letohradu nakonec nebyla vybudována a zůstává ve fázi možné budoucí realizace. Součástí přestavby stanice, plánované od roku 2008, měla být rovněž demolice původní trojposchoďové hrázděné výpravní budovy s čekárnou, restaurací a služebními byty; nicméně po masivním odporu občanského sdružení Nádraží nedáme (pod peticí proti zbourání staré výpravní budovy nashromáždili iniciátoři přes 16000 podpisů) byla budova zachována jako součást nově vzniklého ostrovního nástupiště a o jejím dalším využití se vede diskuze.
| I po generální rekonstrukci stanice v roce 2015 zajíždí v Ústí nad Orlicí soupravy polských pantografů z Wrocławi na letohradské nástupiště ukryté zezadu za zachovanou původní výpravní budovou. |
Ze stanice odbočuje na západním zhlaví 0,8 km dlouhá (1,3 km s rozvětvením) vojenská vlečka č. 23 do nevelkého vojenského areálu bezprostředně za nádražím.
Zdroje
- Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
- Petice proti demolici nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Dostupné z http://www.stop-demolici.cz/.
|
|
Články související s tématem Ústí nad Orlicí (žst)
|
Zpět | Nahoru |
|
|