Ягільниця (žst)

Název stanice: Ягільниця
Číslo stanice: 36490
Kilometrická poloha:
Provozní obvod: Львовская железная дорога
Provozovatel: УЗ
Trať: Біла-Чортківська – Стефанешти
Předchozí zastávka: Черкавщина
Následující zastávka: Мухавка

Železniční stanice Ягільниця leží na Ukrajině na jižním okraji dvojměstí Ягілниця-Нагірянка v Ternopilské oblasti poblíž Železniční ulice. Stanicí prochází jednokolejná místní dráha Біла-Чортківська – Стефанешти. V roce 2018 ve stanicí zastavovaly 4 osobní vlaky denně.

Železniční stanice Ягільниця v prvním dni roku 2018.
Železniční stanice Ягільниця v prvním dni roku 2018.

Historie

Stanice byla vystavěna v roce 1887 jako součást dráhy Біла-Чортківська – Стефанешти, která spojila tehdejší rakouskou Bukovinu s Ternopilem a umožnila transport zboží a osob z okolí Lvova směem ke hranici s Uhrami. Dráha byla postavena za podpory rakouské země a to vtisklo stavbám na ní charakteristickou podobu, známou z železnic v současném Rakousku a Česku (avšak architektura se nepodobá drážním stavbám uherským). Stanice se do roku 1944 jmenovala Ягольниця, do roku 2006 se pak vyskytuje ukrajinský název Ягельниця, rusky se jmenuje Ягильныця. Přepis názvu do latinky (Luchučivky) je Jahilnycja, český ekvivalent názvu je Jagelonice. Název obce a potažmo stanice zřejmě pochází z polského Jagielnica a je odvozen od královského rodu Jagellonců.

Popis

Stanice se nachází v relativně prudkém oblouku o poloměru cca 300 m a disponuje čtveřicí kolejí a zachovalou trojposchoďovou budovou z roku 1887. Určitou zajímavostí je, že výpravní budova je prakticky totožná s původní výpravní budovou stanice Nové Město na Moravě, vystavěné v roce 1905. Ze západního zhlaví stanice odbočuje k jihu asi 1 km dlouhá vlečka do lihovaru v nedaleké vesnici Марилівка.

V červnu 2017 byla stanice vybrána pro pořádání cvičení záchranných složek, při kterém byla simulována havárie vlaků s následným požárem pohonných hmot převážených v železničních cisternách.

Výpravní budova stanice Ягільниця prošla několika citlivými rekonstrukcemi a vypadá prakticky stejně jako v roce 1887, kdy byla vybudována. Zřejmě se stala inspirací pro o 18 let mladší výpravní budovu ve stanici Nové Město na Moravě.
Výpravní budova stanice Ягільниця prošla několika citlivými rekonstrukcemi a vypadá prakticky stejně jako v roce 1887, kdy byla vybudována. Zřejmě se stala inspirací pro o 18 let mladší výpravní budovu ve stanici Nové Město na Moravě.
Stanice se nachází v poměrně ostrém oblouku, což jí dodává nevšední dojem. Výpravčí díky tomu nedohlédne na západní zhlaví. Vpravo na snímku nevyužívaná nákladová rampa a původní staniční záchody.
Stanice se nachází v poměrně ostrém oblouku, což jí dodává nevšední dojem. Výpravčí díky tomu nedohlédne na západní zhlaví. Vpravo na snímku nevyužívaná nákladová rampa a původní staniční záchody.
Stavědlo na východní straně nádraží u důkladně zabezpečeného přejezdu s frekventovanou silnicí M-19 (E85).
Stavědlo na východní straně nádraží u důkladně zabezpečeného přejezdu s frekventovanou silnicí M-19 (E85).
Ve využití železnice pro přepravu nákladů by mohla jít Ukrajina většině zemí vzorem. Přes Jagelonici sice jezdí denně jen 4 osobní vlaky, ale na původní lokálce stále existuje významná nákladní doprava. Na snímku je nákladní vlak převážející stavební hmoty a kontejnery ve svátek 1. ledna 2018.
Ve využití železnice pro přepravu nákladů by mohla jít Ukrajina většině zemí vzorem. Přes Jagelonici sice jezdí denně jen 4 osobní vlaky, ale na původní lokálce stále existuje významná nákladní doprava. Na snímku je nákladní vlak převážející stavební hmoty a kontejnery ve svátek 1. ledna 2018.
Dieselové lokomotivy M62, v Československu přezdívané Sergej, jsou i řadu let potom, co u nás dojezdily, důležitými stroji pro dopravu „lehčích těžkých nákladních vlaků“ na neelektrifikovaných tratích po celé Ukrajině.
Dieselové lokomotivy M62, v Československu přezdívané Sergej, jsou i řadu let potom, co u nás dojezdily, důležitými stroji pro dopravu „lehčích těžkých nákladních vlaků“ na neelektrifikovaných tratích po celé Ukrajině.
Ve svátky je občas spojení do Jagelonice ještě horší než obvykle. Ze čtyř pravidelných vlaků na začátku roku 2018 dva vůbec nejely.
Ve svátky je občas spojení do Jagelonice ještě horší než obvykle. Ze čtyř pravidelných vlaků na začátku roku 2018 dva vůbec nejely.
Čekárna je obrazem doby. Výdejna jízdenek zrušená, okénko zakryté překližkovou deskou. Z někdejší rakouské železniční noblesy nezbylo mnoho. Podivná, nepoužívaná kamna na uhlí pochází zřejmě z pozdější doby, moderní sedadla jsou hezká, ale stejná na všech ukrajinských nádražích.
Čekárna je obrazem doby. Výdejna jízdenek zrušená, okénko zakryté překližkovou deskou. Z někdejší rakouské železniční noblesy nezbylo mnoho. Podivná, nepoužívaná kamna na uhlí pochází zřejmě z pozdější doby, moderní sedadla jsou hezká, ale stejná na všech ukrajinských nádražích.

Zdroje

  1. Румянцева, Н.: Ст. Ягильныця. Dostupné z https://tokatema.ru/%D1%81%D1%82-%D1%8F%D0%B3%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D1%86%D1%8F/.
 
Článek ze dne 4. 1. 2018 byl naposledy upraven dne 17. 12. 2018 a zobrazen celkem 12473×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 15:10.
 
 

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/%d0%af%d0%b3%d1%96%d0%bb%d1%8c%d0%bd%d0%b8%d1%86%d1%8f%20(%c5%best)&typzarizeni=m.
 
Desktopová verze | Mobilní verze