Blanenský tunel č. 10

Název tunelu: Blanenský č. 10
Evidenční číslo: 214
Délka: 103 m
Trať: Brno – Česká Třebová (260)
Úsek: Adamov zastávkaBlansko
Zprovozněn: 1849
Zrušen: v provozu (2015)
Počet kolejí zamýšlený: 2
Počet kolejí současný (2015): 2
Jižní (brněnský) portál Blanenského tunelu č. 10 s nezbytným traťovým telefonem instalovaným během rekonstrukce v letech 1996–1999.
Jižní (brněnský) portál Blanenského tunelu č. 10 s nezbytným traťovým telefonem instalovaným během rekonstrukce v letech 1996–1999.

Popis

Dvojkolejný Blanenský tunel č. 10 je nejsevernějším z původních deseti (dnes devíti) blanenských tunelů. Tunel se nachází na katastru města Blansko na trati Brno – Česká Třebová (260) mezi zastávkou Adamov zastávka a stanicí Blansko. Tunel se nachází v mírném oblouku podle toku řeky Svitavy.

Tunel byl vystavěn jako dvoukolejný a uveden do provozu v roce 1849 firmou italského podnikatele Felice Tallachiniho. Pravděpodobně v 60. letech 20. století byl tunel v rámci předelektrizačních příprav na trati Brno – Česká Třebová (260) rozšířen, přičemž přišel o svoje původní kamenné (empírové) portály a získal nové betonové portály s otvorem ve tvaru půloválu.

Po snesení tunelů č. 5 a 6 u Adamova se stal se svojí délkou 103 m tunel č. 10 druhým nejkratším z devítky blanenských tunelů (nejkratší stojící je tunel č. 1).

Pohled z útrob tunelu č. 10 k jihu na severní (třebovský) portál tunelu č. 9.
Pohled z útrob tunelu č. 10 k jihu na severní (třebovský) portál tunelu č. 9.
Pohled skrze severní portál Blanenského tunelu č. 9 směrem k huti Klamovce, za kterou nsáleduje stanice Blansko.
Pohled skrze severní portál Blanenského tunelu č. 9 směrem k huti Klamovce, za kterou nsáleduje stanice Blansko.
Vlak EC276 Slovan vedený lokomotivou 350 018-8 Železničné spoločnosti Slovensko opouští severní (třebovský) portál Blanenského tunelu č. 10 a míří do stanice Blansko.
Vlak EC276 Slovan vedený lokomotivou 350 018-8 Železničné spoločnosti Slovensko opouští severní (třebovský) portál Blanenského tunelu č. 10 a míří do stanice Blansko.
Severní (třebovský) portál Blanenského tunelu č. 10 ve své betonové podobě, kterou získal v 60. letech 20. století v rámci příprav na elektrizaci tratě.
Severní (třebovský) portál Blanenského tunelu č. 10 ve své betonové podobě, kterou získal v 60. letech 20. století v rámci příprav na elektrizaci tratě.

Zdroje

  1. Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.

 
Článek ze dne 1. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 29. 10. 2016 a zobrazen celkem 389×, naposledy dne 21. 10. 2017 v 9:57.
 
   

Články související s tématem Blanenský tunel č. 10

Zpět | Nahoru

Seznam českých železničních tunelů
Seznam českých železničních tunelů
Ev. č. Obrázek Název tunelu (proklik na článek)Stav Délka Trať Úsek Poznámka 2Svojšínskýv provozu151,78 mPlzeň – Cheb (170)Svojšín – OšelínTunel se n…
Blanenský tunel č. 9
Blanenský tunel č. 9
Název tunelu: Blanenský č. 9 Evidenční číslo: 213 Délka: 327,3 m Trať: Brno – Česká Třebová (260) Úsek: Adamov zastávka – …
Blansko (žst)
Blansko (žst)
Název stanice: Blansko Číslo stanice: 330951 Zkratka: BLO Kilometrická poloha: 178,74 …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-10-22]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Blanensk%C3%BD%20tunel%20%C4%8D.%2010.
 
Desktopová verze | Mobilní verze