Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
Nebeská štola
Vlečky
Tunely pod Radlasem

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Wolfova vila Stárkov
Vodojemy při ulici Tvrdého
Brněnské podzemí
Bondyho vila Nově Město nad Metují

Nejnovější

Bytový dům Palackého 28
Sklepení za domem Pražská 40
Pivovar Meisterbräu Halle
Železniční trať Brno – Havlíčkův Brod
Стоўбцы (žst)
Сянки (žst)
Kozubnik
Železniční trať Tišnov – Žďár nad Sázavou
Štola nad Hálovým mlýnem
Plzenecká železnice

Náhodné

Bednáreček
Otinoves
Zlín
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Blanenský tunel č. 8/2

Název tunelu: Blanenský č. 8/2
Evidenční číslo: 226
Délka: 556,71 m
Trať: Brno – Česká Třebová (260)
Úsek: Adamov zastávkaBlansko
Zprovozněn: 1992
Zrušen: v provozu (2016)
Počet kolejí zamýšlený: 1
Počet kolejí současný (2016): 1
Jižní portál nového Novohradského tunelu neboli Blanenského tunelu č. 8/1. Vlevo za skálou vykukuje portál původního starého Novohradského tunelu z roku 1849.
Jižní portál nového Novohradského tunelu neboli Blanenského tunelu č. 8/1. Vlevo za skálou vykukuje portál původního starého Novohradského tunelu z roku 1849.

Popis

Jednokolejný tunel, zvaný neoficiálně nový Novohradský tunel, se nachází na katastru obce Olomučany na trati Brno – Česká Třebová (260) mezi zastávkou Adamov zastávka a stanicí Blansko. Tunel byl na dvoukolejné trati vedoucí =udolím Svitavy od roku 1849 vyražen dodatečně přibližně souběžně se starším Blanenským tunelem č. 8/1 v roce 1992 v rámci příprav na elektrizaci trati (dokončených v roce 1999). Jde o nejdelší tunel na trati.

Ražba nového tunelu byla vynucena nedostatečnými rozměry původního Blanenského tunelu č. 8/1 (starého Novohradského), kterým nebylo možné vést obě koleje v profilu umožňujícím elektrizaci. ¨Namíto nákladného rozšíření byla v původním tunelu tak ponechána jediná kolej (pravá ve směru do Brna), posunutá do jeho osy a pro kolej ve směru do České Třebové byl vyražen nový tubus. Ražby se ujala společnost Vojenské stavby, která ji provedla v termínu od 20. září 1988 do 19. prosince 1992. Z důvodu dostatečné vzdálenosti obou tunelů (které nejsou propojeny) se nový tubus od jižního portálu mírně odklání od trasy původního tunelu k východu - koleje u severních portálů jsou tak od sebe vzdálené zhruba 48 m oproti 15 m u portálů jižních. NKromě toho je nový tunel prodloužen také o úsek ve skále na jižní straně kopce, která je protažena jihovýchodním směrem, celkem je tak oproti starému tunelu (493 m) o 63 m delší.

Pro nový tunel, který se ani nepokoušel soupeřit v okázalosti s původní stavbou, byl vylámán prostor v původně stísněném místě nad řekou Svitavou.
Pro nový tunel, který se ani nepokoušel soupeřit v okázalosti s původní stavbou, byl vylámán prostor v původně stísněném místě nad řekou Svitavou.
Pohled ze severu od místa oddělení obou kolejí železniční trati č. 260 do nového a starého Novohradského tunelu. Před tunely protéká řeka Svitava a za ní na mostě vede silnice II/379 mezi Blanskem a Lipůvkou.
Pohled ze severu od místa oddělení obou kolejí železniční trati č. 260 do nového a starého Novohradského tunelu. Před tunely protéká řeka Svitava a za ní na mostě vede silnice II/379 mezi Blanskem a Lipůvkou.

Osobní vzpomínka

Jiří Kalina narozený v polovině 80. let 20. století vzpomíná: Na počátku 90. let jsem s rodiči jezdil po trati mezi Brnem a Blanskem velmi často. Naše rodina tehdy nevlastnila auto a do roku 1993 jsme dokonce měli k dispozici režijní jízdenky na cestu vlakem, tedy to byl hlavní styl naší dopravy. V roce 1991 jsme se přestěhovali z Brna do Adamova a zbytek rodiny bydlel v Blansku a Bílovicích, takže jsem krajinu podél trati znal doslova zpaměti. Matně si vzpomínám na zastávku jelení skok pod strží za tunelem č. 7, který procházel rekonstrukcí v 80. letech, na sbouranou hájovnu u studánky Pod hradem i na strážní domek na půli cesty k Novohradskému tunelu. Rostly pod ním podél cesty kaštany, což mě jako sedmiletého zajímalo obzvláště na podzim.

Zahájení stavby nového tunelu si samozřejmě přesně nepamatuji, jasně ale vidím před očima staveniště vedle trati, celé šedé od cementu pod skálou nastříkanou betonovým krunýřem. Z uzavřeného portálu tunelu, snad pobitého prkny, tu vyjížděly malé důlní vagónky, kterým rodiče po vzoru horníků říkali „hunty“. Vlak tudy pomalu projížděl a celé staveniště bylo z okna jako na dlani.

Vzpomínám si také na první jízdu novým tunelem snad v roce 1992. Znal jsem dobře všech dosavadních osm tunelů na trati, ale tohle byl jiný zážitek. Tunel měl kruhový profil, dole se opět zužoval, což bylo u ostatních tunelů na trase neobvyklé, ale hlavně neměl uvnitř hladké betonové stěny jak bylo ve zdejších končinách zvykem, ale žebrovanou strukturu z jednotlivých betonových segmentů. A zaléhaly tam uši! Cesta mně tehdy připomínala spíš projížďku pražským metrem, které jsem znal z rodinných výletů než jízdu vlakem. A všechno to bylo úplně nové!

Montážní vlak trolejového vedení SŽDC právě vyjel ze severního portálu Novohradského tunelu v rámci výluky na státní svátek 28. října 2016.
Montážní vlak trolejového vedení SŽDC právě vyjel ze severního portálu Novohradského tunelu v rámci výluky na státní svátek 28. října 2016.
Kontejnerový vlak ČD Cargo vezoucí za soumraku skrze nový Novohradský tunel makedonské vozy z řeckého přístavu Πειραιάς do terminálu Metrans v České Třebové.
Kontejnerový vlak ČD Cargo vezoucí za soumraku skrze nový Novohradský tunel makedonské vozy z řeckého přístavu Πειραιάς do terminálu Metrans v České Třebové.

Zdroje

  1. Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
  2. Malý, L.: Novohradský tunel. Dostupné z http://www.adamovaokoli.cz/stavby/novohradsky_tunel.html

 
Článek ze dne 1. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 29. 10. 2016 a zobrazen celkem 503×, naposledy dne 18. 10. 2017 v 17:52.
 
   

Články související s tématem Blanenský tunel č. 8/2

Zpět | Nahoru

Blanenský tunel č. 8/1
Blanenský tunel č. 8/1
Název tunelu: Blanenský č. 8/1 Evidenční číslo: 212 Délka: 493,56 m Trať: Brno – Česká Třebová (260) Úsek: Adamov zastávka…
Seznam českých železničních tunelů
Seznam českých železničních tunelů
Ev. č. Obrázek Název tunelu (proklik na článek)Stav Délka Trať Úsek Poznámka 2Svojšínskýv provozu151,78 mPlzeň – Cheb (170)Svojšín – OšelínTunel se n…
Blanenský tunel č. 7
Blanenský tunel č. 7
Název tunelu: Blanenský č. 7 Evidenční číslo: 211 Délka: 165 m Trať: Brno – Česká Třebová (260) Úsek: Adamov zastávka – Bl…
Blanenský tunel č. 9
Blanenský tunel č. 9
Název tunelu: Blanenský č. 9 Evidenční číslo: 213 Délka: 327,3 m Trať: Brno – Česká Třebová (260) Úsek: Adamov zastávka – …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-10-18]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Blanensk%C3%BD%20tunel%20%C4%8D.%208/2.
 
Desktopová verze | Mobilní verze