Brněnské úzkokolejky

Seznam úzkorozchodných drah ve městě Brně.

Brněnská výstavní dráhazaniklá zábavní dráha381 mm1,4 kmDočasná drážka na brněnském výstavišti měla liliputí rozchod 381 mm a sloužila zřejmě pouze v průběhu výstavy k 10. výročí ČSR.
Úzkokolejka v Kamenné kolonii v Brnězrušená důlní drážka?cca 0,7 kmLomová drážka v městské štěrkově na místě pozdější Kamenné kolonie používala animální trakci. Zrušena byla před výstavbou nouzové dělnické kolonie v roce 1925.
Úzkokolejka v tramvajové štoleÚzkokolejka v tramvajové štoleneprovozní stavební drážka600 mmvíce než 0,51 kmStavební drážka o délce přes půl kilometru sloužila při ražení tzv. tramvajové štoly pod hradem Špilberkem v Brně. Na jednokolejné drážce se nacházely čtyři točny a výhybka před portálem štoly. Drážka je z velké části zachována dodnes.
Úzkokolejka Sdružených uměleckoprůmyslových závodů v BrněÚzkokolejka Sdružených uměleckoprůmyslových závodů v Brnězrušená průmyslová drážka600 mmpřes 0,124 kmČtyřkolejná úzkokolejka s humánním pohonem vozíků sloužila v továrně na nábytek Karel Slavíček (později UP, Tusculum) v brněnském Králově Poli. V roce 2018 byla drážka v souvislosti s výstavbou nových domů zlikvidována.
Úzkokolejka krytů v Divišově čtvrtiÚzkokolejka krytů v Divišově čtvrtizaniklá důlní drážka600 mmvíce než 0,1 kmSystém důlních drážek pro odvoz vylámaného kamnene byl zbudován za účelem ražby krytů za Královopolskou strojírnou v Divišově čtvrti v Brně.
Úzkokolejka za Rokycanovou ulicí v ŽidenicíchÚzkokolejka za Rokycanovou ulicí v Židenicíchneprovozní průmyslová drážka600 mmzhruba 0,07 kmMalá průmyslová drážka o dvou kolejích rozchodu 600 mm se ukrývá v hale nevelké strojírny za Rokycanovou ulicí v Brně-Židenicích.
Úzkokolejka řečkovické cihelnyÚzkokolejka řečkovické cihelnyzrušená průmyslová drážka600 mmnejméně 0,06 kmNevelká drážka řečkovické cihelny v Brně spojovala zřejmě cihelnu s přilehlým hliníkem.
Úzkokolejka na Vlhké ulici v BrněÚzkokolejka na Vlhké ulici v Brněprůmyslová drážka bez provozu600 mm0,018 kmKrátká drážka s jednou výhybkou a třemi kolejemi o délce cca 9 msloužila pro přepravu dřeva v areálu Stavebního podniku města Brna.
Úzkokolejka za RumištěmÚzkokolejka za Rumištěmneprovozní manipulační drážka600 mmmin 0,018 kmKrátká úzkorozchodka chátrá v továrních dvorních traktech bývalých textilek za ulicí Rumiště v Brně. Drážka zřejmě sloužila pro dopravu řeziva ke katru místní pily.
Dětská železnice v BrněDětská železnice v Brnězrušená parková železnice600 mm?O brněnské dětské železnici na výstavišti se málo ví. Vystavěna byla zřejmě v roce 1954, ale nešlo o klasickou pionýrskou železnici, na které zajišťovaly provoz děti, ale pouze o parkovou dráhu. Demontována byla zřejmě v roce 1955 při rozšiřování výstaviště.
Úzkokolejka na stavbě vodojemu Holé horyzrušená stavební drážka??Na stavbě vodojemu Holé hory v Brně na Lesné byla nejpozději v roce 1913 vybudována stavební drážka s ručním pohonem. pravděpodobně o rozchodu 600 mm.
Úzkokolejka maloměřické cementárnyzaniklá průmyslová drážka760 mm?Úzkokolejka v areálu cementárny v brněnských Maloměřicích byla oddělena od drážek v tunelech na Hádech.
Úzkokolejka na Stránské skálezaniklá důlní drážka600 mm?Důlní drážka s malým nádražím byla vybudována pro ražbu tunelů podzemní továrny na Stránské skále v Brně a odvoz vytěženého kamene směrem ke kolonii Černovičky.

;
 
Článek ze dne 25. 1. 2021 byl naposledy upraven dne 27. 1. 2021 a zobrazen celkem 1391×, naposledy dne 25. 9. 2021 v 23:22.
 
 

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2021-09-26]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Brn%C4%9Bnsk%C3%A9%20%C3%BAzkokolejky.
 
Desktopová verze | Mobilní verze