Budkovický tunel

Budkovický železniční tunel.
Budkovický železniční tunel.
Název tunelu: Budkovický
Evidenční číslo: 201
Délka: 139,86 m
Trať: Brno – Hrušovany nad Jevišovkou (244)
Úsek: Moravské BrániceBudkovice
Zprovozněn: 1870
Zrušen: v provozu (2018)
Počet kolejí zamýšlený: 2
Počet kolejí současný (2018): 1

Popis

Budkovický tunel, původně zamýšlený jako dvojkolejný, kterým však nikdy více než jedna kolej nevedla, se nachází na katastru města Ivančic na trati Brno – Hrušovany nad Jevišovkou (244) mezi stanicemi Moravské Bránice a Budkovice. Tunel uvedený do provozu v roce 1870 byl prvním v Rakousku-Uhersku, na jehož stavbě byl využit pokrokový materiál pro trhání skal - dynamit.

Jižní portál Budkovického tunelu se nachází necelé dva kilometry cesty po dráze od zastávky Budkovice.
Jižní portál Budkovického tunelu se nachází necelé dva kilometry cesty po dráze od zastávky Budkovice.
Zvlášť v létě je ve skalnatém údolí na strmém svahu nad řekou Rokytnou občas docela těsno. Vlaky se tu téměř prodírají džunglí.
Zvlášť v létě je ve skalnatém údolí na strmém svahu nad řekou Rokytnou občas docela těsno. Vlaky se tu téměř prodírají džunglí.
Jižní portál Budkovického tunelu. Šířka tunelové roury dává tušit, že tudy kdysi měly vedle sebe vést hned dvě koleje.
Jižní portál Budkovického tunelu. Šířka tunelové roury dává tušit, že tudy kdysi měly vedle sebe vést hned dvě koleje.
Díky tomu, že Akátová dráha nikdy nedosáhla svého zamýšleného významu a stavba druhé koleje se neuskutečnila, lze nyní tunelem bezpečně procházet v uctivé vzdálenosti od koleje.
Díky tomu, že Akátová dráha nikdy nedosáhla svého zamýšleného významu a stavba druhé koleje se neuskutečnila, lze nyní tunelem bezpečně procházet v uctivé vzdálenosti od koleje.
Díky integrovanému dopravnímu systému je zde od začátku 21. století značný provoz osobních vlaků. Rozhodně se tady nejedná o zapadlou lokálku, po které projede pár vlaků denně.
Díky integrovanému dopravnímu systému je zde od začátku 21. století značný provoz osobních vlaků. Rozhodně se tady nejedná o zapadlou lokálku, po které projede pár vlaků denně.
Severní portál Budkovického tunelu, na který nikdy nesvítí slunce, takže poklidně obrůstá mechem.
Severní portál Budkovického tunelu, na který nikdy nesvítí slunce, takže poklidně obrůstá mechem.
Z útrob hory vydechuje cosi lákavě tajuplného.
Z útrob hory vydechuje cosi lákavě tajuplného.

Zdroje

  1. Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
 
Článek ze dne 1. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2018 a zobrazen celkem 535×, naposledy dne 21. 5. 2018 v 5:32.
 
   

Články související s tématem Budkovický tunel

Zpět | Nahoru

Seznam českých železničních tunelů
Seznam českých železničních tunelů
Ev. č. Obrázek Název tunelu (proklik na článek)Stav Délka Trať Úsek Poznámka 2Svojšínskýv provozu151,78 mPlzeň – Cheb (170)Svojšín – OšelínTunel se n…
Moravské Bránice (žst)
Moravské Bránice (žst)
Název stanice: Moravské Bránice Číslo stanice: 349852 Zkratka: MBR Kilometrická poloha: 131,862…
Budkovice (žzast)
Budkovice (žzast)
Název zastávky: Budkovice Číslo zastávky: 351155 Kilometrická poloha: 125,745 Provozní obvod: …
Tunel Na Réně
Tunel Na Réně
Název tunelu: Na Réně Evidenční číslo: 202 Délka: 147,32 m Trať: Brno – Hrušovany nad Jevišovkou (244) …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2018-05-23]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Budkovick%C3%BD%20tunel.
 
Desktopová verze | Mobilní verze