Husovický tunel

Název tunelu: Husovický
Evidenční číslo: 219
Délka: 260,24 m
Trať: Brno – Havlíčkův Brod (250)
Úsek: Brno-MaloměřiceBrno-Lesná
Zprovozněn: 1947
Zrušen: v provozu (2021)
Počet kolejí zamýšlený: 2
Počet kolejí současný (2021): 2

Husovický tunel je železniční tunel na trati č. 250 Brno – Havlíčkův Brod, v části vedoucí přes Brno, zvané Nová Tišnovka.

Historie

Stavba tunelu byla započata již před 2. světovou válkou, vlivem válečných událostí byla ovšem ke konci války přerušena a tunel sloužil jako sklad pro zbrojní leteckou výrobu. Po válce pokračovala stavba Nové Tišnovky mj. za pomoci studentů z brněnských vysokých škol a v roce 1953 tak mohla být skrze tzunel položena první kolej. Postupné převádění zátěže ze Staré Tišnovky vedoucí skrze město pak probíhalo do roku 1964, odkdy je tunel v plném provozu.

Popis

Dvojkolejný tunel se nachází na katastru obce Brno na trati Brno – Havlíčkův Brod (250) mezi stanicí Brno-Maloměřice a zastávkou Brno-Lesná.

Zhruba ve třetině (blíže k severnímu portálu tunelu) přechází tunel přímo nad jiným tunelem, kterým protéká říčka Ponávka. Jde tak o neobvyklé křížení dvou podzemních staveb.

Stejným názvem Husovický tunel se od roku 1998 nelogicky nazývá nedaleký silniční tunel na velkém městském okruhu pod Kohoutovou ulicí.

V roce 2015 se SŽDC pustila do rekonstrukce čtyř brněnských tunelů na Nové Tišnovce. V rámci výluky byl po několik týdnů přístupný i Husovický tunel.
V roce 2015 se SŽDC pustila do rekonstrukce čtyř brněnských tunelů na Nové Tišnovce. V rámci výluky byl po několik týdnů přístupný i Husovický tunel.
Celý Husovický tunel se nachází v poměrně prudkém oblouku (poloměr cca 300 m) a při jeho délce 209 m tedy není vidět z jednoho konce na druhý.
Celý Husovický tunel se nachází v poměrně prudkém oblouku (poloměr cca 300 m) a při jeho délce 209 m tedy není vidět z jednoho konce na druhý.
Odvodnění tunelu, který je v mírném sklonu směrem k severovýchodu, je zajištěno středovým žlabem pod vrstvou štěrku kolejového lože.
Odvodnění tunelu, který je v mírném sklonu směrem k severovýchodu, je zajištěno středovým žlabem pod vrstvou štěrku kolejového lože.
Západní portál tunelu v průběhu rekonstrukce v srpnu roku 2015.
Západní portál tunelu v průběhu rekonstrukce v srpnu roku 2015.

Zdroje

  1. Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.

 
Článek ze dne 1. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 5. 8. 2021 a zobrazen celkem 12931×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 14:13.
 
 

Články související s tématem Husovický tunel

Zpět | Nahoru

Obřanský tunel
Obřanský tunel
Název tunelu: Obřanský Evidenční číslo: 217 Délka: 64,58 m Trať: Brno – Havlíčkův Brod (250) …
Stará Tišnovka
Nová Tišnovka
Název Nová Tišnovka bývá někdy používán v kontrastu s pojmenováním Stará Tišnovka pro železniční trať mezi brněnským železničním uzlem a stanicí Tišnov. Zatí…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-20]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Husovick%c3%bd%20tunel&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze