Lesní železnice v Bödě

Nejrozsáhlejší stanicí lesní drážky byla v roce 2020 koncová stanice Fagerrör.
Nejrozsáhlejší stanicí lesní drážky byla v roce 2020 koncová stanice Fagerrör.

Lesní železnice v okolí švédského města Böda v severním cípu ostrova Ölandu sloužila svému účelu od roku 1909 do roku 1959. Od roku 1974 je na pozůstalém úseku trati sezónní muzejní provoz.

Historie

V rozmezí let 1908 až 1909 se místní úřady v Bödě na severu Ölandu rozhodly pro stavbu úzkorozchodné železnice pro svoz těženého dřeva. Celková délka dráhy byla 27 km o rozchodu 600 mm. Koně, kteří tahali zpočátku vozíky se dřevem, nahradila v roce 1910 parní lokomotiva Mormor a v roce 1928 přibyla parní lokomotiva Farmor (oba výrazy mají ve švédštině význam babička).

Po druhé světové válce došlo k rozvoji svážení dřeva nákladními auty a v roce 1954 došlo k zastavení provozu na odbočkách Grankullaspåret a Tellspåret. Páteřní trať železnice byla definitivně uzavřena v roce 1959. Lokomotiva Farmor byla zlikvidována, Mormor zachráněna pro muzejní provoz.

Lokomotiva Mormor byla péčí dobrovolníků od roku 1974 zrekonstruována a uvedena do provozu, navíc získalo sdružení Böda Skogsjärnväg do zápůjčky od Björna Lüninga parní lokomotivu Karolina.

Sdružení Böda Skogsjärnväg vzniklo 21. července 1974 se záměrem přestavět a provozovat poslední zachovalý úsek nepoužívané lesní železnice, chránit objekty a provozovat lokomotivy a vozy z let 1908–1959. Díky dobré spolupráci s vlastníkem pozemků, státní společností Domänverket má sdružení k dispozici původní železniční násep mezi stanicemi Fagerrör a Trollskogen. Práce na zprovoznění dráhy započala v létě roku 1974 a od roku 1978 byl provozní úsek postupně rozšiřován až na současné 4 km. Do Trollskogenu dorazily vlaky opět v roce 1991.

Popis

Současný úsek železnice zahrnuje 4 km koleje o rozchodu 600 mm, vedoucí přibližně severojižním směrem podle východního pobřeží v severním cípu ostrova. V koncových stanicích Trollskogen (na severu) a Fagerrör (na jihu) se nachází kolejiště s více kolejemi, vozidla jsou mimo sezónní provoz trvale odstavena ve stanici Fagerrör.

Vozový park se v roce 2020 skládal z parních lokomotiv Mormor a Karolina, motorových provozních lokomotiv Dragos a Simplex a neprovozní Jenbach JW20. Mimo několika historických osobních vozů jde také o větší množství vozů nákladních pro svoz dřeva.

V letní sezóně 2020 byl provoz na železnici přerušen z důvodu koronavirové pandemie.

Zdroje

  1. Böda Skogsjärnväg. Dostupné z https://www.bosj.se/bsj/index.php.
 
Článek ze dne 24. 8. 2020 byl naposledy upraven dne 24. 8. 2020 a zobrazen celkem 12372×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 4:44.
 
 

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Lesn%c3%ad%20%c5%beeleznice%20v%20B%c3%b6d%c4%9b&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze