Popis
Železniční stanice Silůvky patří mezi starší stanice v Česku, neboť cestujícím slouží od roku 1870. Současná stanice (od roku 2010) v průběhu let měnila svůj status mezi stanicí, nákladištěm a zastávkou, přičemž v současnosti (2014) jde o malou stanici se dvojicí dopravních a jednou kusou manipulační kolejí. Ve stanici není výpravčí a je dálkově řízena ze stanice Moravské Bránice. Ve stanici nikdy neodbočovala žádná vlečka ani jiná trať.
Osudy nácestné stanice Silůvky jsou úzce spjaty s historií tzv. akátové dráhy neboli trati z Brna do Vídně přes Hrušovany nad Jevišovkou a Laa an der Thaya (Lávu nad Dyjí). Dráha byla stavěna jako alternativa ke dnešní hlavní trati přes Břeclav a jako taková dosahovala poměrně velkého významu. Od začátku stavby (na které byl poprvé na Moravě použit dynamit pro rozrušování skal v zářezech a tunelech) bylo uvažováno o dodatečné výstavbě druhé koleje a proto lze dodnes na celé trase dráhy pozorovat nápadně široké tunely, patky mostů a některé zářezy a záruby. Od významu trati se odvíjel poměrně čilý ruch ve stanici, kterou původně projížděly rychlíky, osobní a nákladní vlaky a její význam počal klesat až s uzavřením hraničního přechodu Hevlín - Laa v roce 1948. Přestože význam stanice pro nákladní dopravu od té doby setrvale klesá, od zavedení integrovaného dopravního systému na jižní Moravě v roce 2005 opět vzrostla důležitost stanice pro dopravu osobní (v roce 2010 došlo v rámci rekonstrukce k přidání druhé dopravní koleje a opětovné změně statutu z nákladiště na stanici).
| Staniční budova v Silůvkách po rekonstrukci v roce 2010 barevně prokoukla. Foto: Jan Rybníček. |
| | Osobní vlak 4410 s mírným zpožděním vjíždí od Brna do stanice Silůvky. Foto: Jan Rybníček. |
|
Neobvyklá nehoda se ve stanici odehrála v neděli 29. května 1898 v 10 hodin, kdy se vlivem pozdního nastavení výměny, kterou výhybkář nastavoval až v okamžiku, kdy po ní již projížděl v rychlosti osobní vlak jedoucí z Vídně, tento vlak roztrhl. Jedna část pokračovala v původním směru, druhá ve směru nastavené výhybky, přičemž jeden vagon se převrhl úplně a druhý částečně. Nehoda si nevyžádala mrtvé, ale několik desítek zraněných osob, pro které přijel ve 12 hodin z Brna zvláštní vlak s lékaři a odborným personálem.
V současnosti (2014) je stanice neobsazená, ve všední dny v ní zastavuje denně 39 osobních a 3 spěšné vlaky, o víkendech přibližně 35 osobních vlaků, sešitový jízdní řád uvádí 4 průběžné nákladní a 2 manipulační vlaky, které však nemusí jezdit pravidelně.
| K Moravským Bránicícm se rozjíždějící se osobní vlak 4444… Foto: Jan Rybníček. |
| | …a jeho alter ego Os 4441 o čtyři měsíce později na stejné koleji v protisměru. Foto: Jan Rybníček. |
|
| Železniční stanice Silůvky po rekonstrukci v roce 2010. Foto: Jan Rybníček. |
| | Celkový pohled na stanici Silůvky směrem k Moravským Bránicícm. Foto: Jan Rybníček. |
| | V květnu 2013 zamířil na slavnosti chřestu do a z Ivančic vlak tažený legendárním Skaličákem 433.001. Foto: Jan Rybníček. |
|
Zdroje
- Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
- Široký J.: Nehody na železnici, dostupné z http://www.zrcadlo.info/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2013100026.
|