Thanaleng (žst)

Železniční stanice Thanaleng (laosky ສະຖານນີທ່ານາແລ້ງ, někdy též Dongphosy) je po mnoha letech, kdy byl Laos zcela bez železniční dopravy, první železniční stanicí na území země. Koncová stanice se nachází přibližně 12 km jihovýchodně od centra hlavního města Vientiane a 2,5 km severně od břehu hraniční řeky Mekong, přes kterou od roku 2009 převádí jednokolejnou železniční trať nový kombinovaný silničně-železniční Most přátelství (betonový s horní mostovkou). Stejně jako ve většině zemí jihovýchodní Asie je 3 km dlouhá železniční trať mezi stanicí a hranicí s Thajskem úzkokolejná o rozchodu 1000 mm.

Výpravní budova stanice Thanaleng nedaleko laoského hlavního města Vientiane. Před budovou stojí nezbytná trojkolka zvaná tuk-tuk, bez níž si dopravu v metropoli ani nelze představit.
Výpravní budova stanice Thanaleng nedaleko laoského hlavního města Vientiane. Před budovou stojí nezbytná trojkolka zvaná tuk-tuk, bez níž si dopravu v metropoli ani nelze představit.

Pohled od jihu k severu na jedinou železniční stanici v Laosu - Thanaleng.
Pohled od jihu k severu na jedinou železniční stanici v Laosu - Thanaleng.

Vzhledem k tomu, že v roce 2014 byl zbytek železniční sítě (tovněž o rozchodu 1000 mm) pouze ve stádiu plánování, zajišťovala provoz na trati a ve stanici thajská státní společnost การรถไฟแห่งประเทศไทย, konkrétně její divize Severovýchodní dráha. Provoz sestával z jednoho páru osobních vlaků denně a ze sezónních turistických vlaků s frekvencí několika vlaků týdně. Původní projekt předpokládal dobudování dráhy až do hlavního města, v roce 2010 však byl zastaven kvůli připravované normálněrozchodné vysokorychlostní železnici spojující Čínu s Thajskem přes Laos a vedoucí skrze hlavní město.

Stanice Thanaleng leží na severním okraji stejnojmenné obce a vzhledem k velmi omezenému provozu není spoojena s městem Vientiane žádnou pravidelnou linkou městské dopravy. Odvoz turistů, kteří tvoří většinu cestujících, je zajištěn objednanými autobusy, případně taxíky a všudypřítomnými motorovými trojkolkami tuk-tuk, případně lze dojít na cca 2 km vzdálenou hlavní silnici podél Mekongu, po níž je vedeno několik pravidelných autobusových linek.

Jak je v jihovýchodní Asii obvyklé, čekárna je pouze polootevřená, krytá střechou bez stěn a dveří. Cestující jsou tak zejména v noci obtěžováni křikem tropických ještěrek, hmyzem všeho druhu a potulnými zvířaty od koček po opice.
Jak je v jihovýchodní Asii obvyklé, čekárna je pouze polootevřená, krytá střechou bez stěn a dveří. Cestující jsou tak zejména v noci obtěžováni křikem tropických ještěrek, hmyzem všeho druhu a potulnými zvířaty od koček po opice.
Vstupní hala a prodejny jízdenek stanice Thanaleng v roce 2014 stále zářily novotou.
Vstupní hala a prodejny jízdenek stanice Thanaleng v roce 2014 stále zářily novotou.
Přestože provoz na tříkilometrové trati z a do Thajska zajišťují thajské státní dráhy, logo naznačuje, že o stanici pečují dráhy laoské.
Přestože provoz na tříkilometrové trati z a do Thajska zajišťují thajské státní dráhy, logo naznačuje, že o stanici pečují dráhy laoské.
Konec prvního nástupiště stanice Thanaleng směrem k jihu - k Mostu přátelství přes řeku Mekong a do Thajska.
Konec prvního nástupiště stanice Thanaleng směrem k jihu - k Mostu přátelství přes řeku Mekong a do Thajska.
Stanice Thanaleng disponuje robustním krytým nástupištěm, které odolá i prudkým tropickým přívalovým dešťům.
Stanice Thanaleng disponuje robustním krytým nástupištěm, které odolá i prudkým tropickým přívalovým dešťům.
 
Článek ze dne 13. 6. 2016 byl naposledy upraven dne 13. 6. 2016 a zobrazen celkem 454×, naposledy dne 18. 12. 2017 v 11:53.
 
   

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-12-18]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Thanaleng%20(%C5%BEst).
 
Desktopová verze | Mobilní verze