Vlečka Zastávka u Brna - doly Zbýšov

Faktografie

Vystavěna:?
Ukončení provozu:1992
Číslo vlečky:?
Délka:6,1 km

Zajímavá vlečka vedoucí zvlněnou krajinou podhůří Českomoravské vysočiny patří mezi přitažlivé dráhy Rosicko-oslavenského uhelného revíru. Vlečka odbočovala ve stanici Zastávka u Brna a stoupala jižním směrem okolo výsypky a dolu Ferdinand na okraj Zbýšova k dolům Antonín a Jindřich I a Jindřich II. Odtud mírným klesáním a obloukem o 170° k dolu Simson a nakonec úvratí k dolu Anna. Konec vlečky ležel pouhé 3 km od zakončení dráhy Moravské Bránice - Oslavany, která vede do revíru z východu, nicméně s výškovým rozdílem přes 100 m. Obě dráhy tak spojovala pouz unikátní nákladní lanovka do oslavanské elektrárny.

Po ukončení těžby v revíru v roce 1992 vlečka osiřela až do roku 2009, kdy ji začali dobrovolníci z Muzea průmyslových železnic přestavovat na úzkokolejnou drážku o rozchodu 600 mm.

Zbýšovská dráha odbočovala výhybkou č. 7 z koleje č. 7 železniční stanice v Zastávce.
Zbýšovská dráha odbočovala výhybkou č. 7 z koleje č. 7 železniční stanice v Zastávce.
Výkolejka ZVK1 chránila stanici před vozy, které by se mohly přiřítit z vlečky, která od stanice vytrvale stoupá.
Výkolejka ZVK1 chránila stanici před vozy, které by se mohly přiřítit z vlečky, která od stanice vytrvale stoupá.
Zbýšovská dráha začíná táhlým obloukem o poloměru cca 150 m, kterým se ze stanice stočí k jihozápadu o více než 90°.
Zbýšovská dráha začíná táhlým obloukem o poloměru cca 150 m, kterým se ze stanice stočí k jihozápadu o více než 90°.
Ulice pod mostkem se jmenuje příznačně Havířská.
Ulice pod mostkem se jmenuje příznačně Havířská.
Pohled zpět ke stanici Zastávka u Brna. Romanticky zarůstajícím kolejím už zbývá jen pár měsíců života, od roku 2009 započne ve stejné trase budování úzkokolejky o rozchodu 600 mm.
Pohled zpět ke stanici Zastávka u Brna. Romanticky zarůstajícím kolejím už zbývá jen pár měsíců života, od roku 2009 započne ve stejné trase budování úzkokolejky o rozchodu 600 mm.
Jedním z nejromantičtějších úseků na vlečce byl zárub ve skále pod Zelenou ulicí.
Jedním z nejromantičtějších úseků na vlečce byl zárub ve skále pod Zelenou ulicí.
Následuje takřka 2 km dlouhý a téměř přímý úsek okolo Babic až do sedla nad Zbýšovem.
Následuje takřka 2 km dlouhý a téměř přímý úsek okolo Babic až do sedla nad Zbýšovem.
Přejezd na křížení s Dolní ulicí v Babicích.
Přejezd na křížení s Dolní ulicí v Babicích.
Na konci dlouhého přímého úseku Zbýšovská dráha vyšplhala do sedla nad Zbýšovem (382 m n. m.), odkud mnoha oblouky klesala přes Zbýšov až k dolu Anna (325 m n. m.) nad Oslavany.
Na konci dlouhého přímého úseku Zbýšovská dráha vyšplhala do sedla nad Zbýšovem (382 m n. m.), odkud mnoha oblouky klesala přes Zbýšov až k dolu Anna (325 m n. m.) nad Oslavany.
V roce 2008 používali místní vlečku pro improvizovanou osobní dopravu. Tomu s přestavbou na úzký rozchod bohužel odzvonilo.
V roce 2008 používali místní vlečku pro improvizovanou osobní dopravu. Tomu s přestavbou na úzký rozchod bohužel odzvonilo.
 
Článek ze dne 10. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 15. 9. 2020 a zobrazen celkem 12518×, naposledy dne 16. 4. 2024 v 8:50.
 
 

Články související s tématem Vlečka Zastávka u Brna - doly Zbýšov

Zpět | Nahoru

Zastávka u Brna (žst)
Zastávka u Brna (žst)
Název stanice: Zastávka u Brna Číslo stanice: 369157 Zkratka: ZUB Kilometrická poloha: 10,547 …
Kryt pod zbýšovskou haldou
Kryt pod zbýšovskou haldou
Netradiční kryt civilní ochrany se nachází pod důlní haldou na severním okraji města Zbýšova. Výstavba krytu pod haldou byla spojena s vybudováním kanalizačn…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%c4%8dka%20Zast%c3%a1vka%20u%20Brna%20-%20doly%20Zb%c3%bd%c5%a1ov&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze