Zbýšovská úzkorozchodná dráha

Úzkokolejnou dráhu z železniční stanice v Zastávce u Brna do Zbýšova počali v roce 2009 budovat nadšenci z Muzea průmyslových železnic. Úzkokolejka o rozchodu 600 mm sleduje páteřní kolej někdejšího spletitého systému důlních vleček, tzv. Zbýšovskou dráhu, nicméně nerespektuje plně historickou hodnotu normálněrozchodné trati ani její původní délku.

Historie

Původní normálněrozchodná tzv. křídelní trať Brněnsko-Rosické dráhy (vybudované 1856) ze Zastávky do Zbýšova zahájila provoz v roce 1862 jako nákladní vlečka v parní trakci. Dráha spojovala doly Simson, Jindřich, Antonín a Ferdinand a od roku 1873 také důl Anna, tehdy již na katastru nedalekých Oslavan. Vlečka obsluhovala také cihelnu a koksovnu ve Zbýšově. Provoz je zásadně utlumen v roce 1992 a zcela ustává v roce 1997.

Od roku 2005 (stavebně od roku 2006) pak dobrovolníci sdružení pod hlavičkou Muzea průmyslových železnic (MPŽ) zahájili přestavbu části normálněrozchodné Zbýšovské dráhy mezi Zbýšovem (konkrétně areálem dolu Jindřich II, kde využili původní malé nádraží jako sídlo muzea) a Zastávkou skrze Babice na průmyslový rozchod 600 mm. Postupná obnova kolejového svršku spojená se změnou rozchodu dospěla během 12 let až do stanice v Zastávce (2017), čímž se symbolicky uzavřel život původní Zbýšovské dráhy a na svět přišla nová provozní úzkokolejná železnice.

Zdroje

  1. Muzeum průmyslových železnic. Dostupné z http://www.mpz.cz/.
 
Článek ze dne 15. 9. 2020 byl naposledy upraven dne 16. 9. 2020 a zobrazen celkem 12427×, naposledy dne 26. 4. 2024 v 22:09.
 
 

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-26]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Zb%c3%bd%c5%a1ovsk%c3%a1%20%c3%bazkorozchodn%c3%a1%20dr%c3%a1ha&typzarizeni=m.
 
Desktopová verze | Mobilní verze