Železniční zastávka Brno-Starý Lískovec ve stejnojmenné městské části Brna byla uvedena do provozu jako novostavba 11. prosince 2021. Zastávka tak po 51 letech od zrušení původní zastávky v Lískovci umožnila cestujícím z okolí používat železniční dopravu.
Historie
Původní železniční zastávka se v Lískovci nacházela od roku 1881 přiližně o půl kilometru dál směrem na západ a nesla název podle dvou blízkých obcí: Lískovec-Vostopovice, později Brno-Lískovec. V rámci zrychlování příměstské železniční dopravy v okolí Brna a v souvislosti s rozšířením MHD byla zastávka v roce 1970 zrušena a obyvatelé Lískovce i Ostopovic tak mohli následujícícho půl století pouze sledovat projíždějící vlaky bez možnosti nástupu a výstupu.
Situace se změnila v roce 2021, kdy byly vybudovány dvě samostatné zastávky Brno-Starý Lískovec (cca o 500 m východněji) a Ostopovice (cca o 1500 západněji), uvedené do provozu 11. prosince 2021. Zastávka Brno-Starý Lískovec se v územním plánu stala součástí dopravního systému společně s přestupním terminálem městské dopravy a prodloužením trolejbusové trati ze smyčky Osová. Vzhledem k protestům obyvatel ulice U Leskavy však došlo k průtahům ve vybudování terminálu a trolejbusové trati a zastávka tak byla otevřena v nouzovém režimu s provizorní přístupovou cestou a oproti očekáváním minimálním využitím ze strany cestujících. Dobudování terminálu a přivedení návazných linek se předpokládá v průběhu 20. let 21. století.
| Jediným zázemím pro cestující čekající na vlak je chatrný skleněný přístřešek uprostřed nástupiště. Bedlivě ho hlídá dvojice kamer, díky kterým je i čtvrt roku od otevření zastávky v relativně dobrém stavu. |
Popis
Zastávka je tvořena jediným ostrovním nástupištěm mezi traťovými kolejemi (zatímco severní kolej pokračuje v nezměněné poloze, jižní byla kvůli stavbě vychýlena), které je přístupné bezbariérovým podchodem s poněkud neprakticky dlouhou přístupovou rampou. Podchod prochází pouze pod severní kolejí a ústí pod přístřeškem na provizorní stezku vedoucí skrze kolonii garáží na Šoustalovu ulici. Protažení ulice U leskavy, která bude muset překonat stejnojmenný potok a vybudování dopravního terminálu je předpokládáno v průběhu 20. let 21. století.
Od jízdního řádu 2021/2022 zastavuje v zastávce ve všední dny 9 a o víkendu 10 párů osobních vlaků. Na zasávce zastavují pouze vlaky jedoucí po trati 244, tedy ve směru z Brna do Moravského Krumlova a zpět. Vlaky ve směru z a do Jihlavy zastávkou projíždí.
| Celkový pohled na zastávku Brno-Starý Lískovec z jihu. Za pustým „rozvojovým územím", na kterém má v budoucnosti vyrůst mj. přestupní terminál MHD, se tyčí věžáky Starého Lískovce, Bohunic, Nového Lískovce a pak i zbytek Brna. |
|
| Zastávka disponuje jediným ostrovním nástupištěm, díky kterému je takřka nemožné nastoupit do nesprávného vlaku. |
| | Pohled od jihozápadu - zastávce uprostřed pustiny dominuje pomalovaný světlík podchodu. |
|
| Západo-východní pohled na železniční zastávku Brno-Starý Lískovec. |
| | Směrová tabule na zastávce neopomíná směr na Hrušovany nad Jevišovkou (přestože stanice nese od roku 2021 v názvu ještě Šanov). Podobně nekonzistentní je také směr „Brno“ na tabuli, která se nachází v Brně. |
|
| Jedna jízdenka vydaná ze zastávky Brno-Starý Lískovec do stanice Brno-Horní Heršpice. |
|
Zdroje
- Brno, Nádraží, Koleje (brnak.net): Starý Lískovec. Dostupné z https://www.brnak.net/index.php?cely=1&id=lsk_fot&aktivni=0.
|