| Nápadná dvojice betonových staveb na horním konci Údolí oddechu vzbuzuje roky zvědavost kolemjdoucích. Kam vedou uzamčené ocelové dveře? |
Bystrcký horkovodní tunel je nedokončená podzemní stavba, kterou měl pod kopcem Holedná procházet horkovod z jaderné elektrárny v Dukovanech do Brna. Stavba byla přerušena a tunel o předpokládané délce cca 950 m končí po 90 m čelbou.
Historie
Stavba horkovodu z Dukovan byla plánována postupně od roku 1975, v roce 1989 byl dokončen projekt a jako první byly zahájeny práce na dvojici tunelů mezi Bystrcí a Komínem. Zatímco sousední Komínský tunel byl ve své délce 280 m plně dokončen, zastihlo přerušení (na více než 30 let) projektu Bystrcký tunel víceméně teprve v počátscích ražby.
Z plánovaných 940 m bylo tak v Bystrckém tunelu vyraženo pouhých 90 m a tunel nikdy nedosáhl protější strany kopce, kde měl vycházet na povrch pravděpodobně ve stejném areálu jako tunel Vírského oblastního vodovodu. Následující roky přinesly turbulentní politický i ekonomický vývoj a na Bystrcký tunel se na tři desetiletí prakticky zapomnělo.
Na světlo světa se projekt horkovodu dostal znovu až na jaře 2022 v souvilsoti s eskalací Rusko-ukrajinské války, která měla za vinu dramatické zdražení energií. Ušetřit a zbavit se závislosti na ruském plynu při vytápění Brna tak zvažuje vedení města právě skrze výstavbu zapomenutého horkovodu, který by učinil Brno trošku závislejším na ruském uranu.
| Konkávní zakončení portálu naznačuje, že z něj měla vycházet dvojice 1200 mm trub, které by „kšilt“ chránil před zatékáním. |
| |
Popis
Tunel začíná netradičním betonovým portálem na pravém břehu potoka Vrbovce, nedaleko jižního konce ulice Černého v brněnské Bystrci. Podobně jako sesterský Komínský tunel má světlost 3,6 m a kruhový profil, vyzděný betonovými tvárnicemi. Narozdíl od Komínského je iovšem v Bystrckém tunelu ponechána část vybavení, instalované stavební osvětlení a zavěšená jednokolejnicová dráha pro dopravu vytěžené horniny.
Tunel končí po 90 m vybetonovanou čelbou, před kterou se v podlaze nachází kruhová (suchá) jímka neznámého účelu. Otázkou je, zda nezačaly rovněž práce na severním portálu tunelu, neboť v místě jeho očekávaného vyústění vyrostl o několik let později portál takřka rovnoběžně vedeného tunelu Vírského oblastního vodovodu.
Tunel je důkladně uzamknutý, víceméně prázdný a nepřístupný.
| Tunel je rovný, suchý a čistý. Při pohledu od čelby zpět je vidět polovinu kruhové jímky, do které ústí z nějasných důvodů kovová trubka. Mohlo by jít o zařízení provizorní betonárky? |
| | V tunelu zůstala instalována jednokolejnicová závěsná drážka. Co se asi honilo v hlavách dělníkům, kteří v roce 1991 jako polsední opouštěli stavbu? Kdo by čekal, že na ni dojde řeč až za dlouhých 31 let? Na víc otázek ani fotek nezbývá čas, za chvíli nám jede z konečné poslední trolejbus. |
|
| Na mapce je dobře vidět krátkou vyraženou část Bystrckého a kompletní Komínský tunel (souvislá červená čára), nedokončenou část Bystrckého tunelu (tečkovaně) i okolní plánované povrchové horkovody (průsvitně tečkovaně). |
Zdroje
- Sdružení firem TENZA, a. s. a KEA, s. r. o.: Energetická koncepce Statutárního města Brna, shrnutí - revize duben 2005.
- Kozel, D.: Zhodnocení napojení JEDU na horkovodní síť města Brna. Diplomová práce, Vysoké učení technické v Brně, fakulta strojního inženýrství, 2010.
- Územní plán města Brna, schválený na XLII. zasedání zastupitelstva města Brna dne 3. 11. 1994.
|
|
Články související s tématem Bystrcký horkovodní tunel
|
Zpět | Nahoru |
|
|
Brněnské horkovodní tunely
Pod pojmem brněnské horkovodní tunely je zahrnuta dvojice tunelů, které byly uvažovanou součástí horkovodu z jaderné elektrárny v Dukovanech do Brna. Severně… |
|
Komínský horkovodní tunel
Komínský tunel je nikdy nevyužitá podzemní stavba propojující údolí Svratky s mělkým údolím pod medláneckým letištěm. Tunel byl vystavěn jako součást dálko… |
|
Původní horkovod Dukovany–Brno
Původní horkovod z jaderné elektrárny v Dukovanech do Brna je nedokončený projekt dálkového tepelného přivaděče, který měl překonat více než 40km vzdálenos… |
|
Vodovodní štola pod Kohoutovicemi
Který je nejdelší tunel v Brně? Husovický tunel na Nové Tišnovce? Tunel Ivanovického potoka pod Stránskou skálou? Tunel Ponávky pod Lesnou? Ne! Nejdelší br… |
|
Druhé Brno
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho… |
|
Brněnské podzemí
Jako druhé největší české město má Brno co nabídnout nejen nad zemí, ale také pod ní. Nejde jen o známé kasematy na Špilberku nebo na počátku 21. století zpř… |
|