 | Na fotografii vozového parku přerovské pionýrské železnice je zachycena souprava čtyř dvounápravových polootevřených osobních vozů 2. třídy zřejmě místní konstrukce. Datum snímku je pouze přibližné, autorem je Vladimír Mokošín. |
Pionýrská železnice v Přerově patřila mezi nejméně patnáct československých pionýrských železnic postavených v období mezi roky 1950 a 1994. O železnici je pouze velmi málo informací a v terénu po ní zůstaly pouze sporé pozůstatky. Vřele uvítáme jakékoliv zpomínky pamětníků.
Historie
Historie přerovské pionýrské železnice je poněkud zahalena tajemstvím. Do provozu byla drážka uvedena zřejmě 14. srpna 1960, avšak funkční zřejmě nebyla déle než 15 let, protože z pozdější době nejsou k dispozici žádné záznamy o jejím provozu. Na získání bližších informací pracujeme.
Popis
Pionýrská železnice v Přerově se nacházela v severní části parku Michalov v blízkosti ulice Osmek. Nepravidelný okruh délky přibližně 850 m byl tvořen kolejí neznámého rozchodu (podle jediné trojice autorům dostupných dochovalých fotografií mohlo jít o cca 900 mm, tedy rozhodně více než někdy uváděných 600 mm), dále stála u koleje hlavní stanice s betonovým nástupištěm a dřevěnou stechou. Provoz zajišťovala souprava osobních vozů s jednou lokomotivou nezávislé trakce (vzhledem k tomu, že jedinou parní pionýrskou železnicí v Československu byl košický Čermeľ, šlo zřejmě o motorovou lokomotivu, její snímek se však nedochoval).
Podobně jako na dalších pionýrských drahách v sovětském bloku zajišťovali částečně provoz samotní pionýři (od 11 let), pro které byla práce na železnici současně odměnou a motivací pro kariéru železničářů (neboť ČSD byly v Přerově nezanedbatelným zaměstnavatelem).
Za iniciativu a výraznou pomoc s přípravou článku děkuji Janu Blahovi.
 | Hlavní stanice přerovské pionýrské železnice se soupravou vozů bez lokomotivy (v pozadí skluzavka na dětském hřišti). Štěstí a mír (a vlaky) dětem všech národů! Datum snímku je pouze přibližné, autorem je Vladimír Mokošín. |
|  | Záběr z trasy dráhy (zřejmě severní cíp parku Michalov) - stanoviště závoráře a ručně ovládané závory. Ze snímku je dobře patrné, že rozchod dráhy byl víc než obvykle uváděných 600 mm. Datum snímku je pouze přibližné, autorem je Vladimír Mokošín. |
|
Zdroje
- Pionýrské železnice. Dostupné z http://zrus-zan-zel.blog.cz/rubrika/pionyrske-zeleznice.
- Rosmus, J.: Michalov. Dostupné z http://www.rosmus.cz/fotogalerie/michalov.php. Fotografie lokomotivy: http://www.rosmus.cz/fotogalerie/Michalov/86.jpg.
- Knapík, J.: Tzv. práce s dětmi jako součást socialistické mimoškolní
výchovy v 50. a 60. letech. Dostupné z katedry.osu.cz/khi/historica/pdf/Historica8-2.pdf.
- Hrdina, Z.: Piodráha v Přerově. Diskuzní příspěvek z webu K-report, uvádějící informace o dráze z publikace muzea Přerov z roku 2011 k výročí 170 let železnice na střední Moravě „Povídání o mašinkách“ a časopisu Železničář z října 1960. Dostupné z https://www.k-report.net/discus/messages/28/300010.html?1528365950.
- E15.cz: Tajemná a bizarní místa. Račte vstoupit a objevit neznámé. Dostupné z https://www.e15.cz/magazin/tajemna-a-bizarni-mista-racte-vstoupit-a-objevit-nezname-841294
|