Husovický tunel je železniční tunel na trati č. 250 Brno – Havlíčkův Brod, v části vedoucí přes Brno, zvané Nová Tišnovka.
Historie
Stavba tunelu byla započata již před 2. světovou válkou, vlivem válečných událostí byla ovšem ke konci války přerušena a tunel sloužil jako sklad pro zbrojní leteckou výrobu. Po válce pokračovala stavba Nové Tišnovky mj. za pomoci studentů z brněnských vysokých škol a v roce 1953 tak mohla být skrze tzunel položena první kolej. Postupné převádění zátěže ze Staré Tišnovky vedoucí skrze město pak probíhalo do roku 1964, odkdy je tunel v plném provozu.
Popis
Dvojkolejný tunel se nachází na katastru obce Brno na trati Brno – Havlíčkův Brod (250) mezi stanicí Brno-Maloměřice a zastávkou Brno-Lesná.
Zhruba ve třetině (blíže k severnímu portálu tunelu) přechází tunel přímo nad jiným tunelem, kterým protéká říčka Ponávka. Jde tak o neobvyklé křížení dvou podzemních staveb.
Stejným názvem Husovický tunel se od roku 1998 nelogicky nazývá nedaleký silniční tunel na velkém městském okruhu pod Kohoutovou ulicí.
| V roce 2015 se SŽDC pustila do rekonstrukce čtyř brněnských tunelů na Nové Tišnovce. V rámci výluky byl po několik týdnů přístupný i Husovický tunel. |
| | Celý Husovický tunel se nachází v poměrně prudkém oblouku (poloměr cca 300 m) a při jeho délce 209 m tedy není vidět z jednoho konce na druhý. |
|
| Odvodnění tunelu, který je v mírném sklonu směrem k severovýchodu, je zajištěno středovým žlabem pod vrstvou štěrku kolejového lože. |
| | Západní portál tunelu v průběhu rekonstrukce v srpnu roku 2015. |
|
Zdroje
- Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
|