| Temná chodba spojuje pod tratí dvě jinak nepropojené části katastru Dolních Heršpic. |
Uzavřený propustek plynovodu o délce přes 60 m provádí pod železniční tratí z Břeclavi do Brna dálkový plynovod z regulační stanice v Komárově přes Dolní heršpice do Bohunic a Starého Lískovce.
Historie
Přesné datum výstavby propustku není autorům známo, nicméně podle použitého materiálu a data na stěně západní technické šachty lze usuzovat, že v současné podobě byl vystavěn v roce 1995. V roce 2021 proběhla rekonstrukce vysokotlakého plynovodu DN 300 PN 40, při které byly kompletně nahrazeny vlastní roura i chránička plynovodu, propustek nebyl až na proražení otvorů nutných k protažení roury výrazněji dotčen.
Popis
Zhruba 62 m dlouhý propustek je tvořen chodbou z prefabrikovaných betonových tvárnic o rozměrech přibližně 120 cm × 200 cm se zevnitř zkosenými hranami. Chodba vede přibližně západo-východním směrem kolmo ke kolejišti, kterým v místě křížení prochází traťové koleje č. 1 a 2 stanice Brno-Horní Heršpice, dále jedna kolej spojky do stanice Brno-jih a kolej vlečky na kontejnerový terminál. Chodba vede poměrně mělce jen asi 1 m pod kolejemi, takřka vodorovným směrem.
Na obou stranách propustku jsou technické šachty přístupné z povrchu uzamčenými poklopy a žebříky. Úroveň podlahy je v obou šachtách pode dnem spojovací chodby, která je do šachet de facto odvodněna. V propustku se nenachází žádné další vybavení a v běžném provozu je veřejnosti nepřístupný.
| Na východní straně zasahuje technická šachta propustku téměř dva metry nad zem a poskytuje tak prostor zoufalým sprejerům. |
| | Chránička o větším průměru ukrývá rouru DN 300, tedy o průměru 30 cm, uloženou v distanční objímce TR s ložisky, která umožňují vzájemný podélný pohyb při zasouvání. |
|
| Mediální potrubí je, stejně jako chránička, opatřeno izolací z bitumenu, překrytou tenkou vrstvou betonu. |
| | Pohled z východní do západní technické šachty pod celou šířkou čtyřkolejného kolejiště. |
|
| V době rekonstrukce je ve dne vidět po celé délce propustku díky nově vyraženým otvorům ve stěnách šachet. Jindy tu vládne takřka úplná tma. |
| | Neuměle napsané datum 28. 4. 1995 prozrazuje zřejmě dobu, ve které byl propustek vybudován. |
|
| Rozdíl výšky podlahy a plynového potrubí je v západní šachtě menší. Chránička prochází mimo propustek, aby v případě porušení mediální roury zabránila nahromadění plynu pod železnicí. |
| | Na západní straně je dobře vidět dočasná hlavice navařená na chráničce, která posloužila při jejím postupném zatahování pod železnici. Šachta tu běžně sahá nad zem jen pár desítek centimetrů. |
|
|
|
Články související s tématem Propustek plynovodu u nádraží Brno-jih
|
Zpět | Nahoru |
|
|
Druhé Brno
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho… |
|
Vlečka Brno jih - kontejnerový terminál
Faktografie
Vystavěna:?
Ukončení provozu:v provozu (2021)
Číslo vlečky:5020
Délka:
Vlečka stále čeká na vložení informací… |
|
Brno jih (žst)
Název stanice:
Brno jih
Číslo stanice:
380253
Zkratka:
BNO JI
Kilometrická poloha:
1,61
… |
|