Názvem, Stránská skála bývá označován kopec s vápencovou skalní stěnou ve východní části Brna, nedaleko stejnojmenné konečné tramvajové linky 10 a strojírny Zetor. Výrazná skalní stěna vystupuje příkře z údolí, kterým kdysi protékal malý potok, dnes ukrytý v podzemí města.
Jako jedno z nejbližších a nejlépe dostupných ložisek kvalitního vápence byla Stránská skála od založení Brna využívána pro těžbu kamene a její úbočí zvrásnily desítky malých i větších lomů na kámen.
Intenzivnější pozornosti se Stránská skála začala těšit v souvislosti s výstavbou zbrojovky Flugmotorenwerke Ostmark, dnes Zetor v průběhu 2. světové války. Rozšířením přirozených krasových jeskyní vznikl nejprve protiletecký kryt (dnes nejvyšší ze 3 úrovní chodeb), později začala vznikat v prostředním poschodí na úrovni úpatí kopce podzemní továrna, která však nebyla nikdy dokončena. Z jejích prostor je přístupné ještě třetí, nejnižší patro krasových jeskyní s labyrintem plazivek.
Mimo uvedená tři poschodí podzemních prostor se jižním směrem nachází také tzv. 4. jeskyně - strmý krasový komín částečně zatopený podzemním jezerem a zcela na jihu pak pod Stránskou skálou prochází neobvyklá štola FId provádějící pod masivem dešťovou vodu z Líšně do Slatiny. Mimo tyto rozsáhlejší systémy je ve Stránské skále vyraženo několik menších štol a sklepů, které z ní dělají bezpochyby na piodzemí nejbohatší území v Brně.
|