Vlečka Svitavská pobřežní dráha - Mosilana

Vlečka vede od Svitavské pobřežní dráhy přes Tkalcovskou ulici až k továrním areálům za ulicí Barvířskou.
Vlečka vede od Svitavské pobřežní dráhy přes Tkalcovskou ulici až k továrním areálům za ulicí Barvířskou.

Vlečka do bývalé textilní továrny Mosilany přináleží formálně ke stanici Brno-Maloměřice, ovšem vzhledem k její velké vzdálenosti od Maloměřic a zapojení do Svitavské pobřežní dráhy je uvedena u ní. Krátká vlečka disponuje (mimo svůj začátek) jedinou výhybkou, která spojuje přímou kolej v areálu bývalé Mosilany, dnes rozděleném na objekty několika menších firem, a spojovací kolej k pobřežní dráze vedoucí netradičně skrz městský park, mj. okolo zajímavého pomníku dělnických demonstrací.

Svým zvláštním trasováním, kdy odbočuje z pobřežní dráhy vedoucí podle Svitavy spolčně se Svitavským náhonem a rovnoběžně s ním prochází městským parkem se vzrostlými lípami a přjezdem přes ulici Tkalcovkou patří mezi nejzajímavější vlečky ve městě Brně, což je ještě umocněno jejím přeušeným trasováním přes množství oddělených dvorů nad zakrytým náhonem v bývalém spletitém areálu textilky. Autorům se dosud nepodařilo dostat až na konec vlečky a zdokumentovat její nejvzdálenější část.

Odbočení od Svitavské pobřežní dráhy na břehu řeky Svitavy.
Odbočení od Svitavské pobřežní dráhy na břehu řeky Svitavy.
Bezprostředně za místem, kde se vlečka odděluje od Svitavské pobřežní dráhy, kříží společně s ní Svitavský náhon, který na stejném místě vzniká oddělením od zregulovaného toku Svitavy do jejího původního koryta.
Bezprostředně za místem, kde se vlečka odděluje od Svitavské pobřežní dráhy, kříží společně s ní Svitavský náhon, který na stejném místě vzniká oddělením od zregulovaného toku Svitavy do jejího původního koryta.
Vlečka prochází parkem rovinou podle původního toku řeky Svitavy, dnešního Svitavského náhonu.
Vlečka prochází parkem rovinou podle původního toku řeky Svitavy, dnešního Svitavského náhonu.
Kolej vedoucí parkovým trávníkem pod statnými lípami jsou jako zjvení z jiného světa. Dokonalé spojení industriálu, města a přírody na jediném místě.
Kolej vedoucí parkovým trávníkem pod statnými lípami jsou jako zjvení z jiného světa. Dokonalé spojení industriálu, města a přírody na jediném místě.
Pohled zpět do parku, kterým prochází vlečka do bývalé Mosilany mezi stromy, levičkami a pomníkem dělnických setkání.
Pohled zpět do parku, kterým prochází vlečka do bývalé Mosilany mezi stromy, levičkami a pomníkem dělnických setkání.
Přestože je park udržovaný, zarůstají koleje několikrát do roka zelení. Vlaky zde dojezdily už před léty, koleje jsou ale ozdobou industriální čtvrti na břehu Svitavy.
Přestože je park udržovaný, zarůstají koleje několikrát do roka zelení. Vlaky zde dojezdily už před léty, koleje jsou ale ozdobou industriální čtvrti na břehu Svitavy.
Koleje vedoucí parkem patří k nejhezčím místům v okolí, přestože je již nezdobí secesní okno nádherného areálu druhého závodu brněnské Vlněny.
Koleje vedoucí parkem patří k nejhezčím místům v okolí, přestože je již nezdobí secesní okno nádherného areálu druhého závodu brněnské Vlněny.
Vjezd do tvoráního areálu v bloku mezi ulicemi zvučných názvů Tkalcovská, Plynárenská, Radlas, Barvířská a Cejl.
Vjezd do tvoráního areálu v bloku mezi ulicemi zvučných názvů Tkalcovská, Plynárenská, Radlas, Barvířská a Cejl.
Růžová brána na vlečce z ulice Tkalcovské souvisí s korporátním designem drogerie Jasmín.
Růžová brána na vlečce z ulice Tkalcovské souvisí s korporátním designem drogerie Jasmín.
Do prvního dvora na vlečce (v roce 2014 patřil skladům drogerie Jasmín) lze ještě bez problémů proniknout. Dál už je to těžší.
Do prvního dvora na vlečce (v roce 2014 patřil skladům drogerie Jasmín) lze ještě bez problémů proniknout. Dál už je to těžší.
Vlečku dodnes zdobí vně i uvnitř areálu majestátní vysoké stožáry s reflektory, ktré osvětlovaly ulici i továrnu při nočním posunu vozů.
Vlečku dodnes zdobí vně i uvnitř areálu majestátní vysoké stožáry s reflektory, ktré osvětlovaly ulici i továrnu při nočním posunu vozů.
Pohled zevnitř areálu bývalé Mosilany od jediné výhybky na vlečce směrem k bráně na ulici Tkalcovské.
Pohled zevnitř areálu bývalé Mosilany od jediné výhybky na vlečce směrem k bráně na ulici Tkalcovské.
Uvnitř areálu bývalé Mosilany je vlečka v dezolátním stavu. Po privatizaci objektů oddělili noví vlastníci pozemky ploty a zdmi, které nerespektují přirozenou trasu vlečky podél Svitavského náhonu a průchod po kolejích je tak nemožný bez přelézání ohrad a naskládaného materiálu.
Uvnitř areálu bývalé Mosilany je vlečka v dezolátním stavu. Po privatizaci objektů oddělili noví vlastníci pozemky ploty a zdmi, které nerespektují přirozenou trasu vlečky podél Svitavského náhonu a průchod po kolejích je tak nemožný bez přelézání ohrad a naskládaného materiálu.
 
Článek ze dne 30. 9. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 15947×, naposledy dne 12. 10. 2024 v 15:58.
 
 

Články související s tématem Vlečka Svitavská pobřežní dráha - Mosilana

Zpět | Nahoru

Brněnské vlečky
Brněnské vlečky
Brno sice nepatří mezi nejprůmyslovější města Česka, ale svojí velikostí se řadí na druhé místo po Praze a tomu odpovídá také poměrně vysoký počet průmyslový…
Katalog vleček
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …
Svitavská pobřežní dráha
Svitavská pobřežní dráha
Ačkoliv formálně nepatří tzv. Svitavská pobřežní dráha v Brně mezi vlečky, nýbrž je oficiálně drahou celostátního významu v majetku a péči státního správce i…
Svitavský náhon
Svitavský náhon
Svitavský náhon je vodní tok oddělující se od řeky Svitavy v brněnských Zábrdovicích a protékající částečně pod zemí nejstaršími průmyslovými čtvrtěmi Brna…
Druhé Brno
Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…
Památník dělnických demonstrací na Tkalcovské
Památník dělnických demonstrací na Tkalcovské
Pomník netradičního tvaru, připomínající na hrotu stojící kužel, ve skutečnosti však tvořený pouze částí jeho pláště z masivního betonu, připomíná od roku …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-10-12]
Dostupné z: https://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%C4%8Dka%20Svitavsk%C3%A1%20pob%C5%99e%C5%BEn%C3%AD%20dr%C3%A1ha%20-%20Mosilana.
 
Desktopová verze | Mobilní verze