|
|
|
|
Vlečka Svitavská pobřežní dráha - Mosilana |
Vlečka do bývalé textilní továrny Mosilany přináleží formálně ke stanici Brno-Maloměřice, ovšem vzhledem k její velké vzdálenosti od Maloměřic a zapojení do Svitavské pobřežní dráhy je uvedena u ní. Krátká vlečka disponuje (mimo svůj začátek) jedinou výhybkou, která spojuje přímou kolej v areálu bývalé Mosilany, dnes rozděleném na objekty několika menších firem, a spojovací kolej k pobřežní dráze vedoucí netradičně skrz městský park, mj. okolo zajímavého pomníku dělnických demonstrací.
Svým zvláštním trasováním, kdy odbočuje z pobřežní dráhy vedoucí podle Svitavy spolčně se Svitavským náhonem a rovnoběžně s ním prochází městským parkem se vzrostlými lípami a přjezdem přes ulici Tkalcovkou patří mezi nejzajímavější vlečky ve městě Brně, což je ještě umocněno jejím přeušeným trasováním přes množství oddělených dvorů nad zakrytým náhonem v bývalém spletitém areálu textilky. Autorům se dosud nepodařilo dostat až na konec vlečky a zdokumentovat její nejvzdálenější část.
| | Kolej vedoucí parkovým trávníkem pod statnými lípami jsou jako zjvení z jiného světa. Dokonalé spojení industriálu, města a přírody na jediném místě. |
| | Pohled zpět do parku, kterým prochází vlečka do bývalé Mosilany mezi stromy, levičkami a pomníkem dělnických setkání. |
|
| Přestože je park udržovaný, zarůstají koleje několikrát do roka zelení. Vlaky zde dojezdily už před léty, koleje jsou ale ozdobou industriální čtvrti na břehu Svitavy. |
| | Koleje vedoucí parkem patří k nejhezčím místům v okolí, přestože je již nezdobí secesní okno nádherného areálu druhého závodu brněnské Vlněny. |
| | Vjezd do tvoráního areálu v bloku mezi ulicemi zvučných názvů Tkalcovská, Plynárenská, Radlas, Barvířská a Cejl. |
|
| Růžová brána na vlečce z ulice Tkalcovské souvisí s korporátním designem drogerie Jasmín. |
| | Do prvního dvora na vlečce (v roce 2014 patřil skladům drogerie Jasmín) lze ještě bez problémů proniknout. Dál už je to těžší. |
| | Vlečku dodnes zdobí vně i uvnitř areálu majestátní vysoké stožáry s reflektory, ktré osvětlovaly ulici i továrnu při nočním posunu vozů. |
|
| Pohled zevnitř areálu bývalé Mosilany od jediné výhybky na vlečce směrem k bráně na ulici Tkalcovské. |
| | Uvnitř areálu bývalé Mosilany je vlečka v dezolátním stavu. Po privatizaci objektů oddělili noví vlastníci pozemky ploty a zdmi, které nerespektují přirozenou trasu vlečky podél Svitavského náhonu a průchod po kolejích je tak nemožný bez přelézání ohrad a naskládaného materiálu. |
|
| | Článek ze dne 30. 9. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 15947×, naposledy dne 12. 10. 2024 v 15:58. | |
|
Články související s tématem Vlečka Svitavská pobřežní dráha - Mosilana
|
Zpět | Nahoru |
|
|
Brněnské vlečky
Brno sice nepatří mezi nejprůmyslovější města Česka, ale svojí velikostí se řadí na druhé místo po Praze a tomu odpovídá také poměrně vysoký počet průmyslový… |
|
Katalog vleček
Seznam železničních vleček
Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem … |
|
Svitavská pobřežní dráha
Ačkoliv formálně nepatří tzv. Svitavská pobřežní dráha v Brně mezi vlečky, nýbrž je oficiálně drahou celostátního významu v majetku a péči státního správce i… |
|
Svitavský náhon
Svitavský náhon je vodní tok oddělující se od řeky Svitavy v brněnských Zábrdovicích a protékající částečně pod zemí nejstaršími průmyslovými čtvrtěmi Brna… |
|
Druhé Brno
Loader.load()
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittc… |
|
Památník dělnických demonstrací na Tkalcovské
Pomník netradičního tvaru, připomínající na hrotu stojící kužel, ve skutečnosti však tvořený pouze částí jeho pláště z masivního betonu, připomíná od roku … |
|
|
|