Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
Dům U sedmi Švábů
Vlečky
Databáze úzkokolejek

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Wolfova vila Stárkov
Vodojemy při ulici Tvrdého
Brněnské podzemí
Bondyho vila Nově Město nad Metují

Nejnovější

[R] sum
[R] quit
[R] logical
[R] exists
Koločavská úzkokolejka
Reklama firmy Ottahal na Vodařské ulici
Hotel Obora Brno
Dětská železnice v Přerově
სალიეთი (žst)
Rodinný dům Salieti

Náhodné

Řemíčov
Vítězná
Sulimov
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Úzkokolejka v továrně UP

Na leteckém snímku jsou fialovou barvou vyznačeny dvě dvojice kolejí úzkokolejky v brněnské továrně Tusculum. Jerjí rozsah byl zřejmě větší, ale z málo zřetelných leteckých snímků lze detaily špatně vysledovat. Dvě koleje vlevo označujeme ve článku zjednodušeně jako západní skupinu, dvě koleje vpravo jako východní skupinu.
Na leteckém snímku jsou fialovou barvou vyznačeny dvě dvojice kolejí úzkokolejky v brněnské továrně Tusculum. Jerjí rozsah byl zřejmě větší, ale z málo zřetelných leteckých snímků lze detaily špatně vysledovat. Dvě koleje vlevo označujeme ve článku zjednodušeně jako západní skupinu, dvě koleje vpravo jako východní skupinu.

Úzkokolejka v továrně Uměleckoprůmyslových závodů v Brně.

Podrobnější článek připravujeme.

V roce 2014 ještě stály mohutné budovy nábytkářské továrny Tusculum. Východní dvě koleje úzkokolejky vedou před otvory po vratech (v jednom otvoru stojí jeřáb z ČKD) a končí pod zdí se zábradlím v pravém dolním rohu snímku. Rozpoznat je lze zejména podle plevele, který je obrůstá. Západní dvě koleje se skrývají za budovou na snímku vlevo.
V roce 2014 ještě stály mohutné budovy nábytkářské továrny Tusculum. Východní dvě koleje úzkokolejky vedou před otvory po vratech (v jednom otvoru stojí jeřáb z ČKD) a končí pod zdí se zábradlím v pravém dolním rohu snímku. Rozpoznat je lze zejména podle plevele, který je obrůstá. Západní dvě koleje se skrývají za budovou na snímku vlevo.
Pohled na staveniště v polovině května 2018. Zbytkům úzkokolejky odtikávají doslova poslední hodiny života.
Pohled na staveniště v polovině května 2018. Zbytkům úzkokolejky odtikávají doslova poslední hodiny života.
Celkový pohled na staveniště na místě někdejší továrny Tusculum ze Střední ulice. Východní koleje jsou dobře rozpoznatelné v levé dolní části snímku (jižnější již částečně vytrhaná, severnější prochází pod odloženou radlicí buldozeru). Pod koly zeleného nákladnícho auta začínají západní koleje, které vedou doprava k betonové zdi v zadním traktu nového domu.
Celkový pohled na staveniště na místě někdejší továrny Tusculum ze Střední ulice. Východní koleje jsou dobře rozpoznatelné v levé dolní části snímku (jižnější již částečně vytrhaná, severnější prochází pod odloženou radlicí buldozeru). Pod koly zeleného nákladnícho auta začínají západní koleje, které vedou doprava k betonové zdi v zadním traktu nového domu.
Jaký musel být kdysi výhled z krytých pavlačí domů na Staňkově ulici dolů na hemžení v továrně, kde dělníci tlačili ručně po kolejích úzkokolejné vozíky!
Jaký musel být kdysi výhled z krytých pavlačí domů na Staňkově ulici dolů na hemžení v továrně, kde dělníci tlačili ručně po kolejích úzkokolejné vozíky!
Do roku 2006, než vyrostla napříč továrním pozemkem betonová, gabiony obložená zeď a na ní obchodní dům Kaufland, byly jižní koleje drážky asi o 20 m delší a končili v křoví opuštěného koutu fabriky.
Do roku 2006, než vyrostla napříč továrním pozemkem betonová, gabiony obložená zeď a na ní obchodní dům Kaufland, byly jižní koleje drážky asi o 20 m delší a končili v křoví opuštěného koutu fabriky.
Není pochyb, že se doba změnila. Na troskách starých úzkých kolejí dnes stojí vůz s gumovými koly o několikanásobně širším rozchodu.
Není pochyb, že se doba změnila. Na troskách starých úzkých kolejí dnes stojí vůz s gumovými koly o několikanásobně širším rozchodu.
Západnější z obou západních kolejí dnes vede kolmo ke zdi prvního domu na nově vzniklé ulici U Červeného mlýna z roku 1995.
Západnější z obou západních kolejí dnes vede kolmo ke zdi prvního domu na nově vzniklé ulici U Červeného mlýna z roku 1995.

Zdroje

  1. Dujka, R.: Diskuzní příspěvek v diskuzi k Ostatním úzkorozchodným drahám do 13. 1. 2018. Dostupné z https://www.k-report.net/discus/messages/28/297440.html?1515864959.
 
Článek ze dne 20. 5. 2018 byl naposledy upraven dne 5. 6. 2018 a zobrazen celkem 651×, naposledy dne 21. 8. 2018 v 12:51.
 
   

Články související s tématem Úzkokolejka v továrně UP

Zpět | Nahoru

Spojené uměleckoprůmyslové závody Brno
Spojené uměleckoprůmyslové závody Brno
Továrna společnosti Tovární nábytkové a stavební stolařství Karel Slavíček, později Spojené uměleckoprůmyslové závody, ještě později zkráceně UP (Umělěckop…
Databáze úzkokolejek
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2018-08-21]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/%C3%9Azkokolejka%20v%20tov%C3%A1rn%C4%9B%20UP.
 
Desktopová verze | Mobilní verze