Úzkokolejka za Rumištěm

Dvouposchoďová budova ve dvorním traktu domu Rumiště 7 je zřejmě jedním z pozůstatků desítek brněnských textilek po obou březích Svitavského náhonu. Dvůr Rumiště 7 patřil již v roce 1850 barevně Wilhelm Georg Van den Bruch a Mathias Donheimer, tedy provozu značně náročnému na vodu. Vedlejší dvůr Rumiště 5 využívaly firmy Adolf Franz Schmal a později Felix Bochner pro výrobu vlněného zboží. Dvory byly propojeny a pila zde byla vybudována zřejmě až po 2. světové válce.
Dvouposchoďová budova ve dvorním traktu domu Rumiště 7 je zřejmě jedním z pozůstatků desítek brněnských textilek po obou březích Svitavského náhonu. Dvůr Rumiště 7 patřil již v roce 1850 barevně Wilhelm Georg Van den Bruch a Mathias Donheimer, tedy provozu značně náročnému na vodu. Vedlejší dvůr Rumiště 5 využívaly firmy Adolf Franz Schmal a později Felix Bochner pro výrobu vlněného zboží. Dvory byly propojeny a pila zde byla vybudována zřejmě až po 2. světové válce.

Krátká manipulační drážka tvořená trojicí rovnoběžných kolejí vycházejících z vrat budovy bývalé textilky a pozdější pily sloužila nejpozději od 60. let 20. století v bloku mezi ulicemi Rumiště, Mlýnská, Štěpánská a Křenová v Brně.

Historie

Po 2. světové válce byla ve dvorním traktu poslepovaných bývalých textilek na pravém břehu Svitavského náhonu, který v této části toku tehdy ještě nebyl zakanalizován vybudována pila (její silo na piliny je ze zastávky Vlhká vidět dodnes). Pro dopravu dřeva ke katru umístěnému uvnitř jedné z patrových budov bývalých textilek Wilhelm Georg Van den Bruch a Mathias Donheimer byla vystavěna úzkokolejka počínající takřka na břehu náhonu a končící uvnitř budovy s katrem. Pila ukončila svůj provoz zřejmě před rokem 1990 a od té doby je drážka bez využití.

Popis

Drážka se skládá ze tří navzájem disjunktních kolejí rozchodu 600 mm o proměnné délce, z nichž nejdelší, prostřední kolej dosahovala délky až 18 m. Nejvýchodnější kolej je ve srovnání se dvěma západnějšími provedena z nápadně mohutnějších kolejnic a je možné, že byla vybudována dodatečně. V roce 2020 byly všechny tři koleje na svém místě a prostor byl využíván jako parkovací plocha pro užitková vozidla.

Přestože to nelze vyloučit, je výskyt úzkokolejných drážek v textilních továrnách spíše vzácností. Přímý směr koleje a její poloha uprostřed vrat naopak jasně napovídá, že šlo o kolej zajišťující rovnoběžný přísun řeziva ke katru.
Přestože to nelze vyloučit, je výskyt úzkokolejných drážek v textilních továrnách spíše vzácností. Přímý směr koleje a její poloha uprostřed vrat naopak jasně napovídá, že šlo o kolej zajišťující rovnoběžný přísun řeziva ke katru.
Dnes je místo obvykle zaplněno materiálem, odpadem nebo alespoň zaparkovanými auty.
Dnes je místo obvykle zaplněno materiálem, odpadem nebo alespoň zaparkovanými auty.
Obdobná kolej vede rovněž ze sousedních vrat.
Obdobná kolej vede rovněž ze sousedních vrat.
Třetí, nejvýchodnější kolej vykukuje zpod nákladního auta. Nejen zde převzala funkci úzkokolejek vozidla s gumovými koly.
Třetí, nejvýchodnější kolej vykukuje zpod nákladního auta. Nejen zde převzala funkci úzkokolejek vozidla s gumovými koly.

Zdroje

  1. Ryšková, M., Mertová, P.: Kulturní dědictví brněnského vlnařského průmyslu. Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Ostravě. Ostrava 2014. ISBN: 978-80-85034-81-3.
 
Článek ze dne 18. 1. 2021 byl naposledy upraven dne 18. 1. 2021 a zobrazen celkem 1520×, naposledy dne 26. 9. 2021 v 12:09.
 
 

Články související s tématem Úzkokolejka za Rumištěm

Zpět | Nahoru

Úzkokolejka na Vlhké ulici
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fragment prakticky neznámé průmyslové drážky o rozchodu 600 mm se nachází ve dvoře objektu Vlhká 7 v Brně, v těsném sousedství první brněnské elektrárny. …
Tunel Ponávky za Rumištěm
Tunel Ponávky za Rumištěm
Tajemný a zrakům obyčejných smrtelníků skrytý tunel Svitavského náhonu, od soutoku se starou Ponávkou pod křižovatkou ulic Křenová a Vlhká prochází ve tvar…
Svitavský náhon
Svitavský náhon
Svitavský náhon je vodní tok oddělující se od řeky Svitavy v brněnských Zábrdovicích a protékající částečně pod zemí nejstaršími průmyslovými čtvrtěmi Brna…
Databáze úzkokolejek
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …
Vlněna
Vlněna
Vlněna Brno Textilka Vlněna v Brně nedaleko hlavního nádraží na místě někdejších bažin zabírala jeden velký blok mezi ulicemi Přízova, Mlýnská a Dornych a S…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2021-09-26]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/%C3%9Azkokolejka%20za%20Rumi%C5%A1t%C4%9Bm.
 
Desktopová verze | Mobilní verze