Špičácký tunel

Název tunelu: Špičácký
Evidenční číslo: 6
Délka: 1747,25 m
Trať: Plzeň – Železná Ruda (183)
Úsek: Hojsova Stráž-BrčálníkŠpičák
Zprovozněn: 1877
Zrušen: v provozu (2015)
Počet kolejí zamýšlený: 2
Počet kolejí současný (2015): 1

Popis

Podle původního záměru dvojkolejný, skutečně však po celou dobu provozu jednokolejný tunel se nachází na katastru obce Železná Ruda na trati Plzeň – Železná Ruda (183) mezi stanicemi Hojsova Stráž-Brčálník a Špičák. Tunel z roku 1877 razili převážně Italové, ale také další obyvatelé rakouské monarchie různých národnostních skupin. Při poměrně náročné stavbě zahynuly desítky dělníků, kteří jsou pohřbení na nedalekém hřbitově, který proslul právě vystavenými malovanými márami zemřelých barabů.

Do roku 2007 byl Špičácký tunel nejdelším tunelem na české železniční síti, v tomto roce jej překonal o 11 m Březenský tunel nedaleko Chomutova.

Vzhledem k původnímu záměru vést tunelem dvě koleje je tunel poměrně široký a skýtá tak bezpečnou příležitost k návštěvě nezávisle na poměrně čilém provozu.

Zdroje

  1. Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.

 
Článek ze dne 1. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 1. 8. 2015 a zobrazen celkem 694×, naposledy dne 14. 12. 2018 v 23:51.
 
   

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2018-12-16]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/%C5%A0pi%C4%8D%C3%A1ck%C3%BD%20tunel.
 
Desktopová verze | Mobilní verze