Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Kalendář Druhé Brno 2019
Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
Vlečky
Databáze úzkokolejek

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Wolfova vila Stárkov
Vodojemy při ulici Tvrdého
Brněnské podzemí
Opuštěné domy a vily

Nejnovější

Papírna Lukavice
Kryt za budovou Adastu č. 13
Šuchtač
Wengrafova mykárna a skárna
Úzkokolejka za Rokycanovou ulicí
Železniční trať Chomutov–Vejprty
Motorárna Zetor
Důlní drážka ve Fond-de-Gras
Úzkokolejka cihelny v Polomi
Tiskárna Typia

Náhodné

Řevnice (žst)
Jinín
Demjata (žzast)
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Železniční trať Kolín–Ledečko

Železniční trať Brno – Česká Třebová

Číslo trati SŽDC: 014
Číslo trati SJŘ: 518
Délka: 40 km
Počet kolejí: 1
Vystavěna: 1901
Provozovatel: SŽDC

Železniční trať Kolín–Ledečko je malebná regionální trať spojující významný železniční uzel Kolín s „Posázavským Pacifikem“, tj. tratí č. 212 Praha – Čerčany – Světlá nad Sázavou. Dráha prochází zemědělskou mírně zvleněnou krajinou severozápadního podhůří Českomoravské vrchoviny a představuje typickou čskou lokálku.

Historie

Dráha byla vystavěna Leopoldem hrabětem Šternberkovem mezi roky 1899 a 1901 jako tzv. svépomocná trať podle zákona z roku 1893 o zvelebení železnictví nižšího řádu, který umožňoval zemské subvence pro výstavbu regionálních drah, přesvědčili-li místní zájemci o stavbu zemský výbor o užitečnosti a finanční návratnosti stavby. Původní stavba zahrnovala kromě samotné trati Kolín–Ledečko též 17 km dlouhou odbočku do Kácova, tvořící dnes součást trati č. 212 („Posázavský pacifik“) a po svém dokončení opravdu vedla k rozvoji oblasti. Podél trati v letech po jejím dokončení začaly vznikat vápenky, cihelny a rozvíjel se obchod se dřevem. V roce 1906 měla jako jedna z mála státem subvencovaných drah trať natolik silný provoz, že po ní jezdily zvlášť osobní a nákladní vlaky (na většině podobných lokálek jezdily převážně vlaky smíšené).

Trať byla až do roku 1925 provozována soukromou společností Místní dráha Kolín – Kácov – Čerčany, v roce 1925 byla zestátněna a dále probíhal provoz (až dodnes) pouze v režii státních drah.

Zdroje

  1. Pavlíček, S.: Naše lokálky. Dokořán, s. r. o. Dotisk 1. vydání, Praha, 2002. ISBN: 80-86569-13-6.
 
Článek ze dne 6. 6. 2016 byl naposledy upraven dne 6. 6. 2016 a zobrazen celkem 1174×, naposledy dne 23. 8. 2019 v 13:40.
 
 

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2019-08-24]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD%20tra%C5%A5%20Kol%C3%ADn%E2%80%93Lede%C4%8Dko.
 
Desktopová verze | Mobilní verze