Železniční trať Kolín–Ledečko |
Číslo trati SŽDC: |
014 |
Číslo trati SJŘ: |
518 |
Délka: |
40 km |
Počet kolejí: |
1 |
Vystavěna: |
1901 |
Provozovatel: |
SŽDC |
Železniční trať Kolín–Ledečko je malebná regionální trať spojující významný železniční uzel Kolín s „Posázavským Pacifikem“, tj. tratí č. 212 Praha – Čerčany – Světlá nad Sázavou. Dráha prochází zemědělskou mírně zvleněnou krajinou severozápadního podhůří Českomoravské vrchoviny a představuje typickou čskou lokálku.
Historie
Dráha byla vystavěna Leopoldem hrabětem Šternberkovem mezi roky 1899 a 1901 jako tzv. svépomocná trať podle zákona z roku 1893 o zvelebení železnictví nižšího řádu, který umožňoval zemské subvence pro výstavbu regionálních drah, přesvědčili-li místní zájemci o stavbu zemský výbor o užitečnosti a finanční návratnosti stavby. Původní stavba zahrnovala kromě samotné trati Kolín–Ledečko též 17 km dlouhou odbočku do Kácova, tvořící dnes součást trati č. 212 („Posázavský pacifik“) a po svém dokončení opravdu vedla k rozvoji oblasti. Podél trati v letech po jejím dokončení začaly vznikat vápenky, cihelny a rozvíjel se obchod se dřevem. V roce 1906 měla jako jedna z mála státem subvencovaných drah trať natolik silný provoz, že po ní jezdily zvlášť osobní a nákladní vlaky (na většině podobných lokálek jezdily převážně vlaky smíšené).
Trať byla až do roku 1925 provozována soukromou společností Místní dráha Kolín – Kácov – Čerčany, v roce 1925 byla zestátněna a dále probíhal provoz (až dodnes) pouze v režii státních drah.
Zdroje
- Pavlíček, S.: Naše lokálky. Dokořán, s. r. o. Dotisk 1. vydání, Praha, 2002. ISBN: 80-86569-13-6.
|