Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Kalendář Druhé Brno 2019
Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
Vlečky
Databáze úzkokolejek

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Wolfova vila Stárkov
Vodojemy při ulici Tvrdého
Brněnské podzemí
Opuštěné domy a vily

Nejnovější

Kaple sv. Františka Xaverského v Muzlově
Rodinný dům Poděbradova 23
Podzemí Přeskače
Sklepy pivovaru Moravia
Minérské chodby pod Smetanovými sady
Hotel Vaníček Praha
Chľaba (žzast)
Obchodní dům Letná v Bystrci
5. cvičení
4. cvičení

Náhodné

Česká Skalice (žst)
Vír
[R] t
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Brno dolní nádraží (žst)

Název stanice: Brno dolní nádraží
Číslo stanice: 380154
Zkratka: BNO DN
Kilometrická poloha: 2,351
Provozní obvod: Brno
Provozovatel: SŽDC
Trať:
Předchozí stanice: Brno-Horní Heršpice
Následující stanice: Brno-Židenice
Následující odbočka: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka

Popis

Brněnské dolní nádraží je druhou nejstarší stanicí ve městě po horním, v současnosti hlavním nádraží. V roce letech 1854–1856 jej v bažinatém předměstí mezi řekami Svitavou a Svratkou, které byly navíc v těchto místech propojeny soustavou kanálů, vybudovala soukromá společnost Brněnsko-rosické dráhy, jejíž (zejména uhelné) vlaky zde končily svou cestu po překřížení Severní dráhy císaře Ferdinanda v Horních Heršpicích. V roce 1870 pak byla vybudována potřebná, dnes již neexistující spojka horního a dolního nádraží, která po svém zrušení přežila desítky let jako násep pěší dráhy mezi hlavním nádražím a ústředním autobusovým nádražím - Zvonařkou a ustoupila definitivně až stavbě nákupního centra Vaňkovka v roce 2005 (malý kousek náspu však stále existuje vedle Vaňkovky jako rampa lávky pro pěší).

Před koncem 19. století se brněnský železniční uzel zkomplikoval postupným zapojením tratí z České Třebové do horního a z Veselí nad Moravou do dolního nádraží, vybudováním dalších spojek a také legendární Svitavské pobřežní dráhy napojené na trať do Tišnova, jejíž stále se zkracující kousky dnes slouží jako vlečkový systém. Dolní nádraží se v proměnách času několikrát stalo nádražím pouze nákladním a pak zase nákladním i osobním, ještě v období první republiky jezdily vlaky do Střelic a dále na Jihlavu či Moravské Bránice.

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.

 
Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 6252×, naposledy dne 23. 3. 2019 v 7:15.
 
 

Články související s tématem Brno dolní nádraží (žst)

Zpět | Nahoru

Brno
Brněnská nádraží
V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob…
Přerov přednádraží (obvod DVM nebo staniční kolejová skupina )
Seznam českých železničních zastávek a stanic
Seznam železničních zastávek a stanic v ČR obsahuje všechny železniční stanice, zastávky a tarifní nebo jinak zajímavá místa (hlásky, hradla, místa pro odstu…
Vlečka Brno dolní nádraží - skladový areál
Vlečka Brno dolní nádraží - skladový areál
Faktografie Vystavěna:mezi roky 1868 a 1887 Ukončení provozu:mezi roky 1959 a 1991 Číslo vlečky:? Délka:0,4 km (s rozvětvením 0,5 …
Propustek pod dolním nádražím
Propustek pod dolním nádražím
Přibližně 120 m dlouhý zděný tunel pod železniční stanicí Brno dolní nádraží je pravděpodobně jedním ze dvou původních propustků provádějících pod kolejišt…
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka Číslo odbočky: 382259 Zkratka: BNO CT Kilomet…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2019-03-23]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Brno%20doln%C3%AD%20n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD%20(%C5%BEst).
 
Desktopová verze | Mobilní verze