Cukrovar Trnava

Ačkoliv byl v roce 2008 cukrovar již úplně opuštěn, maják na komíně svítí nadále.
Ačkoliv byl v roce 2008 cukrovar již úplně opuštěn, maják na komíně svítí nadále.

Cukrovar v Trnavě

V pořadí druhý cukrovar v Trnavě byl do provozu uveden v roce 1868 a cukr se v něm vyráběl přes obě světové války po dobu úžasných 136 let až do roku 2004, kdy doplatil na masivní vlnu uzavírání cukrovarů v nových zemích Evropské unie.

V prvních letech svého provozu patřilo trnavskému cukrovaru čtvrté místo co do velikosti průmyslového závodu v Uhrách. Jako takový potřeboval obrovský závod kapacitní způsob dopravy cukrové řepy do provozu - ta byla postupně zajištěna sítí úzkokolejek budovaných od roku 1917. V roce 1923 dosahovala síť několika průmyslově-zemědělských úzkokolejných tratí o celkové délce přes 100 km a definitivně zrušena byla až roku 1962. Cukrovar podnítil rovněž založení společnosti Figaro vyrábějící z místního cukru bonbóny, čokoládu a cukrovinky od počátku 20. století.

V roce 2012 byl cukrovar nevyužitý a patřil mezi přední slovenské brownfieldy čekající na své nové využití.

Střechám cukrovaru dominují typické tovární světlíky.
Střechám cukrovaru dominují typické tovární světlíky.
Ocelová konstrukce střechy sloužila současně pro zavěšení strojů ve výrobních halách.
Ocelová konstrukce střechy sloužila současně pro zavěšení strojů ve výrobních halách.
Po střechách vedou chodníčky, kterými lze proniknout do budovy.
Po střechách vedou chodníčky, kterými lze proniknout do budovy.
Majestátní výrobní hala z roku 1868.
Majestátní výrobní hala z roku 1868.
V budově jsou schody, stěny podlahy i zábradlí pokryty tenkou lepkavou vrstvou cukru.
V budově jsou schody, stěny podlahy i zábradlí pokryty tenkou lepkavou vrstvou cukru.
Zde ještě nádrže zůstávají na svém místě.
Zde ještě nádrže zůstávají na svém místě.
Točité schodiště přes několik pater.
Točité schodiště přes několik pater.
Pohled do prvního poschodí trnavského cukrovaru.
Pohled do prvního poschodí trnavského cukrovaru.
Otvory po kotlích, které zasahovaly do několika pater, jsou nebezpečné.
Otvory po kotlích, které zasahovaly do několika pater, jsou nebezpečné.

Prameny

  1. Haviar, T. Úzkorozchodné železnice v službách trnavského cukrovaru 1917-1962. Turany P+M: 2012; Vol. 1. ISBN 978-80-89410-17-0.
 
Článek ze dne 18. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 26. 5. 2017 a zobrazen celkem 627×, naposledy dne 8. 12. 2017 v 10:17.
 
   

Články související s tématem Cukrovar Trnava

Zpět | Nahoru

Potravinářský průmysl
Potravinářský průmysl
Průmysl jídla a pití Potravinářský průmysl, to jsou především cukrovary, které prožily v českých zemích nebývalý rozkvět na konci 19. století, pivovary, který…
Industrie
Industrie
Často opomíjeným a přesto významným druhem architektury je architektura industriální. Zejména továrny z konce 19. století často předčí kostely a zámky nejen …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-12-11]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Cukrovar%20Trnava.
 
Desktopová verze | Mobilní verze