Dětská železnice v Brně

Železnice vycházela od zadní části pavilonu A (rotundy) přibližně radiálním směrem do prostoru bývalých zahrad zahrnutých ve 20. letech 20. století do areálu výstaviště. Kolej byla uložena poměrně bytelně ve štěrkovém loži a lze předpokládat, že v tomto stavu vydržela několik let (datum demontáže není známé). Foto M. Hartl.
Železnice vycházela od zadní části pavilonu A (rotundy) přibližně radiálním směrem do prostoru bývalých zahrad zahrnutých ve 20. letech 20. století do areálu výstaviště. Kolej byla uložena poměrně bytelně ve štěrkovém loži a lze předpokládat, že v tomto stavu vydržela několik let (datum demontáže není známé). Foto M. Hartl.
Vozy byly popsány jmény měst, ve kterých sídlily správy tehdejších drah. V Československu jich bylo šest: Plzeňská, Pražská, Ústecká, Ostravská (se sídlem v Olomouci), Bratislavská a Košická. Záhadou zůstává, která dráha přišla zkrátka neboť vozů bylo na úzkokolejce pouze 5. Foto M. Hartl.
Vozy byly popsány jmény měst, ve kterých sídlily správy tehdejších drah. V Československu jich bylo šest: Plzeňská, Pražská, Ústecká, Ostravská (se sídlem v Olomouci), Bratislavská a Košická. Záhadou zůstává, která dráha přišla zkrátka neboť vozů bylo na úzkokolejce pouze 5. Foto M. Hartl.

Dětská železnice v Brně byla dočasná úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm vystavěná v areálu brněnského výstaviště jako atrakce pro děti v rámci první Výstavy československého strojírenství v roce 1955.

Historie

Okolnosti vzniku v pořadí druhé dětské železnice na brněnském výstavišti jsou zahaleny tajemstvím. Ačkoliv se snahy o vybudování úzkokolejky pro děti v Brně opakovaly prakticky po celé 20. století, ve skutečnosti nebylo nikdy dosaženo úspěchu v podobě stálé dráhy sloužící dětem nebo dokonce provozované alespoň částečně dětmi. V roce 1928 byla v rámci Výstavy soudobé kultury v Československu na výstavišti zřízena železnička o rozchodu 381 mm, podobná drážce ve vídeňském Prateru, po skončení výstavy byla ovšem opět demontována.

Historie se opakovala o čtvrtstoletí později, kdy byla po vzoru SSSR v souvislosti se zakládáním pionýrských železnic, které tehdy vznikaly v celé východní Evropě, vystavěna další drážka. Přestože vznikla zřejmě již před rokem 1955 (pravděpodobně v roce 1954, kdy bylo výstaviště po odstávce znovu otevřeno jako park kultury a oddychu), v roce 1955 byla nicméně doložitelně v provozu při příležitosti první Výstavy československého strojírenství.

Jediná dieselová lokomotiva byla stylizována jako parní stroj, čemuž odpovídal i mohutný kouř vycházející z komína. Tahala otevřené vagónky pojmenované podle měst v ČSR, pravděpodobně podle toho, kde se nacházela jednotlivá ředitelství tehdejších správ drah (provozní obvod Brno tehdy patřil pod Správu dráhy v Bratislavě).

Ačkoliv bývá železnička z 50. let někdy označována jako pionýrská dráha, zřejmě nešlo o pionýrskou železnici v obvyklém smyslu, tj. dráhu, na které se na své zaměstnání připravovali budoucí železničáři z řad dětí a mládeže tak, že zajišťovali většinu provozních profesí.

Informace o ukončení provozu není známá, avšak celá souprava později zmizela. O výstavbě klasické pionýrské železnice se nicméně v Brně i nadále uvažovalo, konkrétně v parku Lužánky. Údajně byla dokonce vyrobena dieselová lokomotiva (zda jde o stejný kus, který v roce 1955 vozil účastníky strojírenské výstavy, není známo), jež posléze nějakou dobu stála v suterénu Domu pionýrů v Lužánkách, kde její stopa doposud končí (pravděpodobně byla sešrotována).

Popis

O podobě dráhy není autorům článku mnoho známo. Doložena je jedna dieselová lokomotiva a pět otevřených osobních vozů o rozchodu 600 mm. Trať vedla od zadní části pavilonu A do prostoru tehdy teprve částečně zrušených zahrad zahrnutých do areálu výstaviště ve 20. letech 20. století. Nezodpovězená zůstává celá řada otázek: jak byla železnice dlouhá, jak vypadala kolejová síť, kdy přesně byla vystavěna a demontována, kdo zajišťoval její provoz a které ze šesti správ ČSD přišla zkrátka, když vozů bylo pouze pět?

Prosíme čtenáře pamětníky, kteří by mohli přispět jakoukoliv informací z neznámé historie brněnské dětské dráhy, aby nám vložili informaci do komentáře pod článkem nebo zaslali mailem na adresu spravnym.smerem@seznam.cz.

Zdroje

  1. Hartl, M.: osobní rozhovor.
  2. Čižmář, Z.: BVV: Z historie veletrhů v Brně (1.část). Dostupné z https://elektrika.cz/data/clanky/bvv-z-historie-veletrhu-v-brne-1-cast.
 
Článek ze dne 11. 9. 2018 byl naposledy upraven dne 11. 9. 2018 a zobrazen celkem 845×, naposledy dne 15. 11. 2018 v 0:01.
 
   

Články související s tématem Dětská železnice v Brně

Zpět | Nahoru

Databáze úzkokolejek
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …
Dětská železnice v Přerově
Dětská železnice v Přerově
Pionýrská železnice v Přerově patřila mezi nejméně patnáct československých pionýrských železnic postavených v období mezi roky 1950 a 1994. O železnici je…
Druhé Brno
Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…
Dětská železnice v Užhorodě
Dětská železnice v Užhorodě
Dětská železnice v Užhorodě na Zakarpatské Ukrajině je mírně přes 1 km dlouhá úzkokolejná trať o rozchodu 750 mm, která slouží jako zábavní a v minulosti t…
Vlečka Brno dolní nádraží - výstaviště
Vlečka Brno dolní nádraží - výstaviště
Faktografie Vystavěna:1889? Ukončení provozu:v provozu (2018)? Číslo vlečky: Ve druhé části vede vlečka skrz trojkolejné předávací k…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2018-11-15]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/D%C4%9Btsk%C3%A1%20%C5%BEeleznice%20v%20Brn%C4%9B.
 
Desktopová verze | Mobilní verze