Heřmaničky (žst)

Název stanice: Heřmaničky
Číslo stanice: 552166
Zkratka: HEY
Kilometrická poloha: 110,85
Provozní obvod: Benešov u Prahy
Provozovatel: SŽDC
Trať: Praha – České Budějovice (220)
Předchozí stanice: Votice
Následující stanice: Ješetice

Železniční stanice Heřmaničky se nachází přibližně uprostřed obce Heřmaniček ve Středočeském kraji na železniční trati Praha – České Budějovice. Stanice leží v úseku, který má být v rámci výstavby IV. železničního koridoru mezi roky 2018 a 2021 přeložen východním směrem, což bude mít za následek zánik stanice.

Historie

Stanice Heřmaničky byla vystavěna v roce 1870 jako nácestná na dráze z Prahy do Veselí nad Lužnicí, která byla uvedena do provozu v roce 1871 (základní kámen na empírové výpravní budově uvádí datum 12. 6. 1870). Původní název stanice byl Heřmaničky-Sedlec (německy Klein Herschmanitz-Sedlec). Mezi roky 2018 a 2021 se předpokládá ukončení provozu stanice v souvislosti s vybudováním přeložky trati východně od Karasovy Lhoty.

Stavědlo č. 2 v Heřmaničkách se nachází na severní straně stanice nedaleko přejezdu se silnicí II/121.
Stavědlo č. 2 v Heřmaničkách se nachází na severní straně stanice nedaleko přejezdu se silnicí II/121.

Popis

Ve stanici se nachází tři dopravní koleje č. 1 (494 m), 3 (542 m) a 5 (516 m) a jedna manipulační kolej č. 2. U dopravních kolejí se nachází tři jednostranná nástupiště o délce 118 m. Z kolejí č. 2 a 5 vybíhají na severní straně stanice koleje 2a a 5a ke skladišti a manipulační ploše (kolej č. 2a sloužila jako vlečka ke skladišti hospodářského družstva). Stanice disponuje výpravní budovou na východní straně kolejiště a dvojicí stavědel na východní (stavědlo č. 1 na ješetickém zhlaví) a západní (stavědlo č. 2 na votickém zhlaví) straně kolejiště.

Výravní budova v lehce empírovém stylu pochází z roku 1870 a odpovídá původnímu vzhledu stanic na tzv. Dráze císaře Františka Josefa (později nazývané rovněž Wilsonova dráha). Ve stanici je čekárna, výdejna jízdenek a dopravní kancelář s celodenní službou.

Stanice je vybavena boční rampou se skladištěm. Ve stanici se nenachází podchod ani nadchod.

Severně od stanice se u stejnojmenné obce na dráze nachází netypické hradlo Arnoštovice zrušené v roce 1997.

Ani v dešti nezapře výpravní budova stanice Heřmaničky svůj historický romantický vzhled z druhé poloviny 19. století. Nepřišla o něj ani po několika rekonstrukcích v průběhu posledních století.
Ani v dešti nezapře výpravní budova stanice Heřmaničky svůj historický romantický vzhled z druhé poloviny 19. století. Nepřišla o něj ani po několika rekonstrukcích v průběhu posledních století.
Základní kámen staniční budovy v Heřmaničkách nese letopočet 12. 6. 1870.
Základní kámen staniční budovy v Heřmaničkách nese letopočet 12. 6. 1870.
Všechno nasvědčuje tomu, že v roce 2016 odtikávají stanici poslední hodiny, dny a týdny existence. V rámci modernizace bude dráha v tomto úseku přeložena a stanice tak zanikne navždy.
Všechno nasvědčuje tomu, že v roce 2016 odtikávají stanici poslední hodiny, dny a týdny existence. V rámci modernizace bude dráha v tomto úseku přeložena a stanice tak zanikne navždy.
„Znám vůni prachu u mostů. Begónie rudé muškáty všech přednostů…“
„Znám vůni prachu u mostů. Begónie rudé muškáty všech přednostů…“
Míjení vlaků Os8272 a Os8275 ve stanici Heřmaničky se zpožděním 6 minut dne 17. září 2016.
Míjení vlaků Os8272 a Os8275 ve stanici Heřmaničky se zpožděním 6 minut dne 17. září 2016.
Vlak Os8272 do Benešova u Prahy vedený motorovou jednotkou 814 011-3 je připraven k odjezdu.
Vlak Os8272 do Benešova u Prahy vedený motorovou jednotkou 814 011-3 je připraven k odjezdu.
Deštivý pohled na stanici Heřmaničky od severozápadu.
Deštivý pohled na stanici Heřmaničky od severozápadu.
Třívozový Sp1831 Jordán opouští stanici Heřmaničky s minutovým zpožděním kalným ránem dne 17. září 2016.
Třívozový Sp1831 Jordán opouští stanici Heřmaničky s minutovým zpožděním kalným ránem dne 17. září 2016.
Na severním konci intravilánu Heřmaniček kříží dráhu silnice do Velkých Heřmanic. V roce 2016 byl přejezd chráněn krásnými, ze stanice ručně ovládanými závorami.
Na severním konci intravilánu Heřmaniček kříží dráhu silnice do Velkých Heřmanic. V roce 2016 byl přejezd chráněn krásnými, ze stanice ručně ovládanými závorami.
Přes řadu úprav různého stupně povedenosti neztratily ani za desítky let ručně ovládané závory nic ze své romantičnosti. Škoda, že fotografie neumí zachytit drnčení drátů a chřestění řetězu, když se závory začnou znenadání spouštět.
Přes řadu úprav různého stupně povedenosti neztratily ani za desítky let ručně ovládané závory nic ze své romantičnosti. Škoda, že fotografie neumí zachytit drnčení drátů a chřestění řetězu, když se závory začnou znenadání spouštět.
Pozor vlak!
Pozor vlak!
Drátů na drátovodech ubývá jako podzimního listí na stromech. Nejprve opanovala elektřina předvěst, pak  vjezdové návěstidlo a brzy nezbudou už ani ty závory.
Drátů na drátovodech ubývá jako podzimního listí na stromech. Nejprve opanovala elektřina předvěst, pak vjezdové návěstidlo a brzy nezbudou už ani ty závory.
Základem řízení provozu ve stanici je elektromechanické zabezpečovací zařízení typu Rank. Podobné přístroje slouží na dráze už od roku 1891.
Základem řízení provozu ve stanici je elektromechanické zabezpečovací zařízení typu Rank. Podobné přístroje slouží na dráze už od roku 1891.
Barevné (černé, bílé, zelené a červené) clonky informují výpravčího a aktuální poloze výhybek a návěstidel.
Barevné (černé, bílé, zelené a červené) clonky informují výpravčího a aktuální poloze výhybek a návěstidel.
Ovládací panel traťového reléového zabezpečovacího zařízení mezi Heřmaničkami a Ješeticemi.
Ovládací panel traťového reléového zabezpečovacího zařízení mezi Heřmaničkami a Ješeticemi.
Přesto, že ve stanici slouží pět výpravčích, jsou na věšáku vždy jen čtyři čepice.
Přesto, že ve stanici slouží pět výpravčích, jsou na věšáku vždy jen čtyři čepice.
Pátá totiž leží na poličce…
Pátá totiž leží na poličce…
Jako zámek Šípkové Růženky, ukrývá se v houští za staniční budovou typický model hradu - dřív jich byly na českých nádražích desítky, dnes jde spíš o historickou vzácnost.
Jako zámek Šípkové Růženky, ukrývá se v houští za staniční budovou typický model hradu - dřív jich byly na českých nádražích desítky, dnes jde spíš o historickou vzácnost.
U severního zhlaví stanice se nachází bývalé družstevní skladiště, kdysi vybavené vlastní vlečkou. Produkty z něj lze zakoupit v přilehlé prodejně.
U severního zhlaví stanice se nachází bývalé družstevní skladiště, kdysi vybavené vlastní vlečkou. Produkty z něj lze zakoupit v přilehlé prodejně.
Nemůže být pochyb o tom, že fotka skladiště do článku o stanici patří - zdobí jej totiž elegantní prvorepublikový nápis v plném znění „Hospodářské družstvo v Sedlci na dráze Wilsonově", který přežil několik režimů.
Nemůže být pochyb o tom, že fotka skladiště do článku o stanici patří - zdobí jej totiž elegantní prvorepublikový nápis v plném znění „Hospodářské družstvo v Sedlci na dráze Wilsonově", který přežil několik režimů.

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.

 
Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 23. 12. 2017 a zobrazen celkem 1539×, naposledy dne 20. 11. 2019 v 10:06.
 
 

Články související s tématem Heřmaničky (žst)

Zpět | Nahoru

Roztoky u Křivoklátu (žst)
Seznam českých železničních zastávek a stanic
Seznam železničních zastávek a stanic v ČR obsahuje všechny železniční stanice, zastávky a tarifní nebo jinak zajímavá místa (hlásky, hradla, místa pro odstu…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: jispoČas: 2. 3. 2019, 16:52
menší chybka releový poloautoblok je v traťovém úseku do votic.



Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2019-11-21]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/He%C5%99mani%C4%8Dky%20(%C5%BEst).
 
Desktopová verze | Mobilní verze