| Lepenková jízdenka. |
| | Lepenková jízdenka. |
| | Lepenková jízdenka. |
| | Lepenková jízdenka. |
|
| Lepenková jízdenka. |
| | Lepenková jízdenka. |
| | Lepenková jízdenka. |
| | Lepenková jízdenka. |
|
| Lepenková jízdenka. |
| | Lepenková jízdenka. |
| | Lepenková jízdenka. |
| | Lepenková jízdenka. |
|
|
Historie
Lepenkové jízdenky jsou vynálezem pana Thomase Edmondsona, přednosty stanice z Miltonu na Newcastleské a Carlisleské dráze. Edmondson se narodil v roce 1792 a původně se vyučil truhlářem, což uplatnil při vylepšeních systému výdeje jízdenek, která vymýšlel ve chvílích volna v miltonské stanici. Původně potiskoval typy zasazenými v dřevěné destiče malé kousky kartonu, které ručně čísloval, později vymyslel systém ukládání do tzv. ternionů - svislých zásobníků se závažím, kde po vytažení jedné jízdenky povyklouzla další - a datovací přístroj ovládaný pedálem. Posledním a nejvýznamnějším Edmondsonovým vynálezem byl stroj, který jízdenky tiskl a zároveň opatřoval sériovým číslem. Přístroj si patentoval a jeho užívání zpoplatnil železničním správám 10 šilinky za míli a rok. Ke stáru poměrně zbohatl (získal také významnější místo u Manchesterské a Leedské dráhy) a jeho patenty se záhy rozšířily nejen po Británii, ale po mnoha zemích světa, kde zříka přežívají dodnes. Mimo nostalgické provozy se s lepenkovými jízdenkami bylo na přelomu století možné setkat ještě v podstatné části východní Evropy (mimo postsovětské země), v roce 2014 systém stále funguje např. v Egyptě a Japonsku.
Popis
Rozměry lepenkových jízdenek činí 57 mm × 30,5 mm × 0,8 mm (2,25 inch × 1,1875 inch × 0,03125 inch) a kromě tloušťky jsou stejné ve všech zemích mimo Japonska, kde se lze v regionální dopravě setkat se »zúženými« jízdenkami šířky 25 mm, v dálkové a expresní dopravě však mají v Japonsku jízdenky standardní rozměr (mj. i v Japonsku jsou lepenkové jízdenky používány dodnes).
Zdroj
- Lepenkové jízdenky. Dostupné online na http://edmondsons.smerem.cz/.
|