Přízřenice (žzast)

Název zastávky: Přízřenice
Číslo zastávky: ?
Kilometrická poloha: 138,201
Provozní obvod: Brno hl. n.
Provozovatel: ČSD
Trať: Břeclav–Brno (251)
Předchozí stanice: Modřice
Následující stanice: Brno-Horní Heršpice

Železniční zastávka Přízřenice se nacházela v jižní části dnešního města Brna, na území tehdejší samostatné obce Přízřenic v létech 1918–1924. Okolo zastávky panuje řada nejasností, přivítáme proto jakékoliv historické materiály i (zprostředkované) vzpomínky pamětníků.

Historie

Železniční zastávka Přízřenice byla otevřena pro veřejnost v roce 1918 (v zimním jízdním řádu 1918/1919 je již uvedena v obou směrech) a v provozu byla pouhých 6 let do roku 1924, kdy byla opět zrušena. Zastávka nebyla v místě nikdy obnovena a nástupiště bylo sneseno nejpozději do roku 1953. Strážní domek na místě zastávky přetrval do roku 2015, kdy byl zbourán v souvislosti s úpravou prostoru podél dráhy.

Na výřezu železniční mapy z roku 1923 je zastávka Přízřenice jasně viditelná coby nejjižnější železniční zastávka v Brně.
Na výřezu železniční mapy z roku 1923 je zastávka Přízřenice jasně viditelná coby nejjižnější železniční zastávka v Brně.

Popis

Pravděpodobně nejméně známá brněnská železniční zastávka, která navíc ve svém názvu nikdy neměla slovo Brno, se nacházela severně od přejezdu Moravanské ulice přes železniční trať Břeclav–Brno v brněnské městské části Přízřenice. Zastávka byla vybudována v těsném sousedství strážního domku v km 138,201 a podle autorů webu Brnak.net měla pouze jediné nástupiště ve směru do Brna (při tehdejším provozu po levé traťové koleji). To je nicméně v mírném rozporu s uvedením zastávky v obou směrech v jízdním řádu ČSD na dvoukolejné trati (patrné v mapce z roku 1923).

Vzhledem k vysoké frekvenci a častým přestavbám železniční trati v prostoru zastávky je dohledání polohy nástupišt(ě) poměrně obtížné. V roce 2014 byl na místě zachovalý, čerstvě opuštěný strážní domek, pozůstatky nástupišť nicméně již nebyly patrné. Samotný strážní domek, který se nacházel v nejtěsnější možné blízkosti zastávky (kolem něj museli procházet cestující z nástupiště k silnici) byl zbourán v roce 2015. Zda sloužil strážní domek též jako výdejna jízdenek zůstává nicméně nejasné.

Drážní domek č. 53 a hektometrovník označující km 138,2 poblíž jižního zhlaví stanice Brno jih v létě roku 2014.
Drážní domek č. 53 a hektometrovník označující km 138,2 poblíž jižního zhlaví stanice Brno jih v létě roku 2014.
Kolej č. 95* spojující stanici Brno jih s traťovou kolejí železniční tratí do Břeclavi těsně za severním zhlavím železniční stanice Modřice. Po železniční stránce je v okolí bývalé přízřenické zastávky více než husto.
Kolej č. 95* spojující stanici Brno jih s traťovou kolejí železniční tratí do Břeclavi těsně za severním zhlavím železniční stanice Modřice. Po železniční stránce je v okolí bývalé přízřenické zastávky více než husto.
Železniční přejezd přes hlavní trať a kolej 95* stanice Brno jih se nachází v km 138,180 tedy v těsné blízkosti strážního domku. Bývalá silnice z Přízřenic do Moravan je dnes brněnskou ulicí Moravanskou.
Železniční přejezd přes hlavní trať a kolej 95* stanice Brno jih se nachází v km 138,180 tedy v těsné blízkosti strážního domku. Bývalá silnice z Přízřenic do Moravan je dnes brněnskou ulicí Moravanskou.
Při pohledu od jihozápadu se v roce 2014 strážní domek jevil jako oáza klidu a míru. Fotografie však klame: jen stěží si lze představit klidný život v těsné blízkosti železničního koridoru, po kterém burácí vlak každých pár minut, skřípání posunu z nádraží Brno jih, neustávajícího vyzvánění závor a hukotu z továrny, která se nachází jen pár desítek metrů od západní stěny domku. Tohle kdysi klidné místo bylo už před léty odsouzeno k věčnému šumu a huku.
Při pohledu od jihozápadu se v roce 2014 strážní domek jevil jako oáza klidu a míru. Fotografie však klame: jen stěží si lze představit klidný život v těsné blízkosti železničního koridoru, po kterém burácí vlak každých pár minut, skřípání posunu z nádraží Brno jih, neustávajícího vyzvánění závor a hukotu z továrny, která se nachází jen pár desítek metrů od západní stěny domku. Tohle kdysi klidné místo bylo už před léty odsouzeno k věčnému šumu a huku.
Přese všechna úskalí byl strážní domek až do roku 2014 obýván řádnými a po jejich odchodu krátce také mimořádnými obyvateli. V roce 2015 se ovšem jeho osud naplnil. Poštovní adresa Moravanská 97/96 definitivně zanikla.
Přese všechna úskalí byl strážní domek až do roku 2014 obýván řádnými a po jejich odchodu krátce také mimořádnými obyvateli. V roce 2015 se ovšem jeho osud naplnil. Poštovní adresa Moravanská 97/96 definitivně zanikla.
Těsně před demolicí alespoň zběžně nakoukněme do strážního domku, který u dráhy stál možná dokonce celých neuvěřitelných 177 let. Život v tovární čtvrti na samém okraji Brna a v těsné blízkosti frekventované trati musel mít stěží zachytitelné kouzlo. Jenže časy se mění…
Těsně před demolicí alespoň zběžně nakoukněme do strážního domku, který u dráhy stál možná dokonce celých neuvěřitelných 177 let. Život v tovární čtvrti na samém okraji Brna a v těsné blízkosti frekventované trati musel mít stěží zachytitelné kouzlo. Jenže časy se mění…
Výřez z jízdního řádu 1918/1919 pro traťový úsek Hrušovany u Brna – Brno hl. n. Zastávka Přízřenice je jasně vidět v km 138.
Výřez z jízdního řádu 1918/1919 pro traťový úsek Hrušovany u Brna – Brno hl. n. Zastávka Přízřenice je jasně vidět v km 138.
Pohled na zasněžené místo, kde stávala zastávka Přízřenice po sto letech v únoru 2021.
Pohled na zasněžené místo, kde stávala zastávka Přízřenice po sto letech v únoru 2021.

Zdroje

  1. Atlas kolejowy, Atlas drah: Přízřenice: zastávka (zast)". Dostupné z https://www.atlasdrah.net/cz/jihomoravsky/?id=baza&poz=16395.
  2. Brňák.net: Přízřenice. Dostupné z https://www.brnak.net/index.php?id=pri_txt".
 
Článek ze dne 11. 2. 2021 byl naposledy upraven dne 12. 2. 2021 a zobrazen celkem 316×, naposledy dne 8. 3. 2021 v 14:39.
 
 

Články související s tématem Přízřenice (žzast)

Zpět | Nahoru

Brno jih (žst)
Brno jih (žst)
Název stanice: Brno jih Číslo stanice: 380253 Zkratka: BNO JI Kilometrická poloha: 1,61 …
Brno-Černovice odbočka (odbočka)
Brněnská nádraží
V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob…
Druhé Brno
Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2021-03-09]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/P%C5%99%C3%ADz%C5%99enice%20(%C5%BEzast)&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze