Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
Nebeská štola
Vlečky
Tunely pod Radlasem

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Wolfova vila Stárkov
Vodojemy při ulici Tvrdého
Brněnské podzemí
Bondyho vila Nově Město nad Metují

Nejnovější

Halle Rosengarten (žzast)
Konzervárna v Moynaqu
Paczków (žst)
Bytový dům Palackého 28
Sklepení za domem Pražská 40
Pivovar Meisterbräu Halle
Železniční trať Brno – Havlíčkův Brod
Стоўбцы (žst)
Сянки (žst)
Kozubnik

Náhodné

Šternberk (žst)
Chodouny
Vělopolí
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Praha-Holešovice (žst)

Název stanice: Praha-Holešovice
Číslo stanice: 572560
Zkratka: PHA HO
Kilometrická poloha: 4,1
Provozní obvod: Praha-Libeň
Provozovatel: SŽDC
Trať: Praha – Děčín (090)
Předchozí stanice: Praha hlavní nádraží
Praha-Libeň
Následující stanice a zastávka: Praha-Bubeneč (bez osobní dopravy)
Praha-Podbaba

Popis

Kvádrová výpravní budova s prosklenými stěnami je typickou ukázkou metropolitní architektury z 80. let 20. stoltí. Autorkou řešení je architektka Magda Peroutková.
Kvádrová výpravní budova s prosklenými stěnami je typickou ukázkou metropolitní architektury z 80. let 20. stoltí. Autorkou řešení je architektka Magda Peroutková.

Železniční stanice Praha-Holešovice patří k nejmladším pražským železničním stanicím. Do provozu byla uvedena 28. 9. 1985, pouhých 5 let po dokončení nejjižnější části trati 090 (Praha – Děčín), zvané Holešovická přeložka (23. 12. 1980). Tato dráha vychází z hlavního nádraží a přes odbočky Balabenka a Rokytka, Libeňský tunel (též zvaný Tunel pod Bílou skálou) a Holešovický most přes Vltavu spěje k východnímu zhlaví stanice Praha-Holešovice. Stanice se nachází na místě zástavby tzv. Starých Holešovic, které byly asanovány v 70. letech 20. století.

Pláň stanice je vložena mezi přemostění Argentinské a Partyzánské ulice, výpravní budova stojí jižně od kolejiště a je tvořena šestipatrovou železobetonovou stavbou s odbavovaí halou v uliční úrovni. Před stanicí se nachází atrium, vybudované stejně jako budova z betonových prefabrikátů a osázené rostlinami, rozlehlé autobusové nádraží a stanice metra na trase C Nádraží Holešovice (v době výstavby Fučíkova), která je přímo propojena s odbavovací halou nádraží. Fasáda budovy je tvořena kamennými deskami a závěsnými skleněnými panely.

Stanice Praha-Holešovice disponuje pěticí dopravních kolejí (1-5) a na západním (Bubenečském) zhlaví je doplněna ještě čtveřicí manipulačníh kolejí (6, resp. 6a/b/c, 101-103). Kolej 101-103 končí jako kusé, zatímco kolej 6a, resp. 6b klesá dále směem k východu jako kolej 6c k jednomu z nejrozsáhlejších vlečkových systémů v Praze, tzv. Novému napojení přístavu, tj. vlečkám do holešovického přístavu a do panelárny (dříve Prefa). Původně (cca do roku 1980) byla přístavní vlečka napojena rozsáhlým obloukem přímo do stanice Praha-Bubny.

Kusé koleje 103, 102 a 101 slouží především k manipulačním účelům. V roce 2015 byly využity při budování Trójského mostu.
Kusé koleje 103, 102 a 101 slouží především k manipulačním účelům. V roce 2015 byly využity při budování Trójského mostu.
Táhlou šikmou rampou odbočuje ze stanice vlečka do holešovického přístavu.
Táhlou šikmou rampou odbočuje ze stanice vlečka do holešovického přístavu.

Stanice Praha-Holešovice byla první stanicí na síti ČSD, která byla plně bezbariérová. Po svém dokončení sloužila především pro odbavování dálkových vlaků kategoií R a Ex, od 90. let 20. století pak také IC a EC (a od roku 2005 SC) ve směru z Německa a Děčína dále ve směru na Kolín a Brno či Olomouc. Od roku 2004 byla přes tanici vedena exprimentální městská linka (ML), která předznamenala další rozvoj osobních a příměstských vlaků. Ty se po změně režimu dálkových vlaků, které začaly zajíždět na nově zrekonstruované hlavní nádraží a Holešovice přestaly být jejich jediným pražským zastavením, staly převažujícím typem vlaků v holešovické stanici.

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
  2. Zlámaný, M.: Železniční dědictví. Disertační práce. Dostupné z https://www.fa.cvut.cz/Cz/ArchivPraci/4f99aae250165310d10180cb.
  3. Plán stanice Praha-Holešovice, dostupný z http://zofsmost.mzf.cz/planky_stanic.php?idqstahuj=31.
  4. ŽST Praha-Holešovice. Dostupné z http://prahamhd.vhd.cz/Draha/holesovice.htm.

 
Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 18. 6. 2014 a zobrazen celkem 1464×, naposledy dne 24. 11. 2017 v 17:31.
 
   

Články související s tématem Praha-Holešovice (žst)

Zpět | Nahoru

Pražská nádraží
Pražská nádraží
Seznam pražských nádraží obsahuje jak stanice a zstávky v současnosti funkční, tak nádraží zaniklá. V případě, že je zpracován o konkrétním nádraží článek, je …
hr.VUSC 0200/0520 02 (hranice VÚSC (krajů))
Seznam českých železničních zastávek a stanic
Seznam železničních zastávek a stanic v ČR obsahuje všechny železniční stanice, zastávky a tarifní nebo jinak zajímavá místa (hlásky, hradla, místa pro odstu…
Vlečka Praha-Holešovice - přístav
Vlečka Praha-Holešovice - přístav
Faktografie Vystavěna:1910 Ukončení provozu:V provozu (2016). Číslo vlečky:1230 Délka:1,7 km Současná (2016) střídm…
Vlečka Praha-Holešovice - panelárna
Vlečka Praha-Holešovice - panelárna
Faktografie Vystavěna:? Ukončení provozu:2013 Číslo vlečky:1355 Délka:0,4 km Krátká vlečka do panelárny na levém břehu Vl…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-11-25]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Praha-Hole%C5%A1ovice%20%28%C5%BEst%29.
 
Desktopová verze | Mobilní verze