Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
Dům U sedmi Švábů
Vlečky
Databáze úzkokolejek

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Wolfova vila Stárkov
Vodojemy při ulici Tvrdého
Brněnské podzemí
Bondyho vila Nově Město nad Metují

Nejnovější

Velitelský kryt Adamovských strojíren
Huť Klamovka
Dětská železnice v Brně
Bytový dům Podnásepní 2
Úzkokolejka Kateřina
Kaple sv. Jana Křtitele v Boru
[R] sum
[R] quit
[R] logical
[R] exists

Náhodné

Bílichov
Vlkoš (ORP Přerov)
Břidličná
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Rašelinová dráha v Osečné

Předpokládaný rozsah sítě drážky z Lázní Kundratice k rašeliništím. Fialovou barvou je vyznačen rozsah sítě v roce 2018, červeně předpokládané (neověřené) zrušené větve úzkokolejky. Dvě točny se nacházely v místech pravoúhlých zalomení (křížení) kolejí.
Předpokládaný rozsah sítě drážky z Lázní Kundratice k rašeliništím. Fialovou barvou je vyznačen rozsah sítě v roce 2018, červeně předpokládané (neověřené) zrušené větve úzkokolejky. Dvě točny se nacházely v místech pravoúhlých zalomení (křížení) kolejí.
V roce 2007 byla na drážce v provozu už jen jedna točna a tři vozíky. Skladiště rašeliny nestálo a materiál byl skladován volně na hromadě za lázeňskou budovou Dalibor.
V roce 2007 byla na drážce v provozu už jen jedna točna a tři vozíky. Skladiště rašeliny nestálo a materiál byl skladován volně na hromadě za lázeňskou budovou Dalibor.

Krátká úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm slouží v Lázních Kundratice, místní části města Osečné, pro dovoz slatiny z rašeliniště do koupelí v budově Dalibor.

Historie

Rašelinné lázně nedaleko městečka Osečné (německy Oschitz) v Podještědí založil v roce 1881 místní podnikatel Josef Schwan. Z domku se dvěma vanami se postupem času rozvinulo celé lázeňské městečko, přičemž spotřeba rašeliny (z nedalekého rašeliniště se dováží do koupelí rašelina společně se specifickým sirným bahnem - slatinou) vzrůstala (a dosud nevytěžená část rašeliniště se vzdalovala).

Pro zjednodušení dovozu saltiny do budovy, kde je připravována kopelová směs byla pravděpodobně po roce 1913 vybudována úzkokolejná drážka o průmyslovém rozchodu 600 mm, jejíž koleje v blízkosti rašeliniště bylo možné jednoduše přestavovat podle potřeb aktuální těžby. Na začátku 21. století (cca v roce 2006) byla nicméně poslední kolej vedoucí přímo k rašeliništi vytrhána a drážka slouží jen jako malá síť (celková délka cca 50 m) ve tvaru T mezi skladem rašeliny, rampou pro vysypávání z vozíků a odstavnou kolejí. Na dráze jsou v roce 2018 v provozu dva vozíky a pohon je zajišťován manuálně, případně navijákem na rampě.

Popis

Původně dráha disponovala pravděpodobně dvojicí kolejí vedoucích k jezírku a rašeliništi asi 100 m severně od budovy Dalibor. Obě koleje vedly severojižním směrem a na jejich jižních koncích byly instalovány dvě točny, propojené spojovací kolejí. Z východní točny pak pokračovala k jihu kolej k nákladové rampě. V roce 2005 jsou zmiňovány ještě obě točny, v roce 2007 však již byly koleje k jezírku a západní točna demontovány a z dráhy zůstaly pouze tři koleje ve tvaru T mezi skladištěm rašeliny (tehdy pod otevřeným nebem na místě vytrhané koleje k západní točně), rampou za budovou Dalibor a odstavnou kolejí. Mezi roky 2012 a 2015 bylo skladiště rašeliny zastřešeno.

Drážka je volně přístupná z areálu lázní.

Odstavná kolej s typickým vozíkem pro manuální přepravu rašeliny. V pozadí další vozík ve vyklopené poloze a odvážná školačka, toužící po svezení.
Odstavná kolej s typickým vozíkem pro manuální přepravu rašeliny. V pozadí další vozík ve vyklopené poloze a odvážná školačka, toužící po svezení.
Zavážecí rampa ze zadní strany lázeňské budovy Dalibor. Těžké ocelové vozíky s rašelinou se zde zřejmě dopravují nahoru za pomoci navijáku (ten ovšem vidět není).
Zavážecí rampa ze zadní strany lázeňské budovy Dalibor. Těžké ocelové vozíky s rašelinou se zde zřejmě dopravují nahoru za pomoci navijáku (ten ovšem vidět není).
Odvážná školačka v kloboučku právě uvažuje, zda nastoupit do vozíku a nechat se povozit ledabylým hochem, který ji k tomu přemlouvá.
Odvážná školačka v kloboučku právě uvažuje, zda nastoupit do vozíku a nechat se povozit ledabylým hochem, který ji k tomu přemlouvá.

Zdroje

  1. Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.
  2. Město Osečná: Historie Lázní Kundratic. Dostupné z http://www.osecna.info/Historie/HistorieLK.aspx.
 
Článek ze dne 22. 4. 2018 byl naposledy upraven dne 25. 4. 2018 a zobrazen celkem 687×, naposledy dne 22. 9. 2018 v 6:36.
 
   

Články související s tématem Rašelinová dráha v Osečné

Zpět | Nahoru

Osečná
Osečná
leží v v ORP v nadmořské výšce m. V roce zde žilo obyvatel. má katastrální území o rozloze ha.Prameny: Regionální informační servis, dostupné z …
Databáze úzkokolejek
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …
Rašelinová dráha v Lavassaare
Rašelinová dráha v Lavassaare
Rašelinová dráha v Lavassaare je z větší části zrušená síť úzkokolejných tratí pro těžbu a dopravu rašeliny na překladiště a do zpracovatelského závodu v Too…
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v estonském Tootsi byla úzkokolejným systémem drážek určených k dovozu rašelin z povrchových dolů do zpracovatelského závodu na okraji obc…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: MagistrČas: 23. 4. 2018, 21:28
Excelentní!
Školačce přeji, aby ji "ledabylý hoch" nikde nevyklopil. ;)



Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2018-09-22]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Ra%C5%A1elinov%C3%A1%20dr%C3%A1ha%20v%20Ose%C4%8Dn%C3%A9.
 
Desktopová verze | Mobilní verze