Rašelinová dráha v Tootsi

V bezprostřední blízkosti závodu pro zpracování rašeliny se zachovaly zbytky trolejového vedení elektrifikované sítě úzkokolejných drah, které spojovaly rašeliniště s továrnou.
V bezprostřední blízkosti závodu pro zpracování rašeliny se zachovaly zbytky trolejového vedení elektrifikované sítě úzkokolejných drah, které spojovaly rašeliniště s továrnou.

Rašelinová dráha v estonském Tootsi byla úzkokolejným systémem drážek určených k dovozu rašelin z povrchových dolů do zpracovatelského závodu na okraji obce. V roce 1983 byla propojena 30 km dlouhou spojovací tratí s obdobným systémem železnic v Lavassaare a v rozmetí let 2007–2016 zrušena.

Historie

Závod na zpracování rašeliny byl v pustině nedaleko rašelinného ložiska u Pööravere Suursoos vybudován v roce 1937 a od roku 1939 zahájil výrobu briket z rašeliny přivážené sem úzkokolejnou železnicí o rozchodu 750 mm přímo z rašeliniště. Síť železnic v dole a v závodě byla úzkorozchodnou vlečkou propojena s tratí Riga - Pärnu - Tallin stejného rozchodu. Ta byla ovšem v roce 1972 přerozchodována na sovětských 1520 mm a do závodu byla rovněž zavedena širokorozchodná vlečka.

Protože byla ovšem do závodu dopravována rašelina také z nedlaekého ložiska v Lavassaare, vybaveného podobným systémem úzkokolejek o rozchodu 750 mm, zkomplikovala tato změna dopravu rašeliny a v roce 1979 tak bylo rozhodnuto o vybudování zcela nové 24 km dlouhé spojovací úzkokolejky Lavassaare - Tootsi, která byla do provozu uvedena v roce 1983. Po spojovací dráze každodenně projížděly nákladní vlaky s rašelinou v objemu několika desítek tun, sporadicky se na ní objevovaly i osobní vlaky neveřejné dopravy.

V roce 2002 zakoupila závod na zpracování rašeliny finská firma Vapo Oy, která v roce 2008 zrušila a v roce 2009 vytrhala koleje spojovací dráhy do Lavassaare a postupně utlumila také provoz v briketárně včetně úzkokolejné dráhy. Definitivní ukončení výroby nastalo v roce 2011. Část vozidel byla převezena nákladními auty do muzea v Lavassaare, zbývající tři lokomotivy a několik vozů jsou odtaveny na několika zbývajícíh kolejích v areálu a uvažuje se o nich jako o stále expozici v rácmi renovovaného areálu továrny.

Popis

Po zrušení spojovací dráhy v roce 2009 a uzavření závodu na výrobu rašelinných briket o dva roky později byla většina infrastruktury dráhy zlikvidována a vozidla byla převezena na jiné úzkokolejné tratě, zejména pak do nedalekého muzea v Lavassaare. V areálu závodu zůstaly dvě motorové (jedna provozní) a jedna elektrická lokomotiva a několik vozů, o kterých se uvažuje jako o základu expozice zaniklé dráhy. Trolejové vedení bylo z větší části rozebráno, v roce 2018 je však na místě stále několik stožárů a převěsů, které sloužily k ukotvení napájecích lan.

Areál závodu je částečně oplocený a je v něm několik aktivních objektů, přístup je však se svolením správce možný. Do budoucna se počítá s obnovou továrny jako komerčního objektu.

Nevlídný příchod k továrně v Tootsi posledním březnovým a notně mrazivým ránem před rozedněním roku 2018.
Nevlídný příchod k továrně v Tootsi posledním březnovým a notně mrazivým ránem před rozedněním roku 2018.
Do oploceného areálu lze projít otevřenou branou. Na zbytcích kolejové sítě postává několik úzkokolejných vozidel.
Do oploceného areálu lze projít otevřenou branou. Na zbytcích kolejové sítě postává několik úzkokolejných vozidel.
Posunovací lokomotiva ТУ8-0190 byla dodána do Tootsi jako nová v době vrcholného provozu v roce 1988. Tehdy sem po spojovací dráze z Lavassaare zajížděly denně vlaky naložené rašelinou z tamějšího dolu.
Posunovací lokomotiva ТУ8-0190 byla dodána do Tootsi jako nová v době vrcholného provozu v roce 1988. Tehdy sem po spojovací dráze z Lavassaare zajížděly denně vlaky naložené rašelinou z tamějšího dolu.
Pitoreskní elektrická lokomotiva К14 z Alexandrovska posunovala v areálu závodu s vagóny s rašelinou. V současnosti stojí s adalšími vozidly, jejichž osud je najistý, na jedné ze zbývajícíh kolejí u opuštěné budovy závodu.
Pitoreskní elektrická lokomotiva К14 z Alexandrovska posunovala v areálu závodu s vagóny s rašelinou. V současnosti stojí s adalšími vozidly, jejichž osud je najistý, na jedné ze zbývajícíh kolejí u opuštěné budovy závodu.
Zoufalá miniexpozice za továrnou však nabízí pohled i na jiné druhy vozidel. Třeba neobvyklou velkoobjemovou čtyřnápravovou cisternu, zřejmě sloužící pro dovoz pohonných hmot k těžebním strojům.
Zoufalá miniexpozice za továrnou však nabízí pohled i na jiné druhy vozidel. Třeba neobvyklou velkoobjemovou čtyřnápravovou cisternu, zřejmě sloužící pro dovoz pohonných hmot k těžebním strojům.
Stav motorové lokomotivy/drezíny ЭСУ2А-856 z roku 1988 je povážlivý. V roce 2018 ještě nebylo na případnou záchranu pozdě…
Stav motorové lokomotivy/drezíny ЭСУ2А-856 z roku 1988 je povážlivý. V roce 2018 ještě nebylo na případnou záchranu pozdě…
Jeden ze dvou osobních vozů, zástupce nejluxusnější úzkokolejkové řady ПВ40 nese lehce záhdaný nápis. Stanice Ämmamägi zřejmě ležela blíže rašeliniště, v místě, kde už byly koleje před léty vytrhány.
Jeden ze dvou osobních vozů, zástupce nejluxusnější úzkokolejkové řady ПВ40 nese lehce záhdaný nápis. Stanice Ämmamägi zřejmě ležela blíže rašeliniště, v místě, kde už byly koleje před léty vytrhány.
Za rozbřesku se vydáváme prozkoumat skromnou síť kolejí, která zbyla z rozsáhlé nákladové stanice v areálu závodu na výrobu rašelinových briket.
Za rozbřesku se vydáváme prozkoumat skromnou síť kolejí, která zbyla z rozsáhlé nákladové stanice v areálu závodu na výrobu rašelinových briket.
Jak už to v podobných provozech bývá, úzké koleje vedly v továrně původně úplně všude. Vlající estonská vlajka na střeše značí, že zde ještě není vše ztraceno - továrna čeká na rekonstrukci, jejíž součástí může být i obnova malé části úzkokolejky.
Jak už to v podobných provozech bývá, úzké koleje vedly v továrně původně úplně všude. Vlající estonská vlajka na střeše značí, že zde ještě není vše ztraceno - továrna čeká na rekonstrukci, jejíž součástí může být i obnova malé části úzkokolejky.
Drtivá většina kolejí vedoucích kdysi do dílen, depa a kjednotlivým provozům je však dneska slepá.
Drtivá většina kolejí vedoucích kdysi do dílen, depa a kjednotlivým provozům je však dneska slepá.
Třeba tahle výhybka vede přímo do věčných lovišť.
Třeba tahle výhybka vede přímo do věčných lovišť.
Zde se nacházela hlavní část tootsijské stanice. Koleje se táhly doleva až za nově postavený plot a doprava skrz miniaturní remízu a dílny.
Zde se nacházela hlavní část tootsijské stanice. Koleje se táhly doleva až za nově postavený plot a doprava skrz miniaturní remízu a dílny.
Z postapokalyptické trávy se klube závaží úzkokolejné výhybky, kterou už zřejmě nikdy nikdo nepřehodí.
Z postapokalyptické trávy se klube závaží úzkokolejné výhybky, kterou už zřejmě nikdy nikdo nepřehodí.
Železniční dílny zřejmě najdou jiné využití, zatím zde probíhá demolice nepotřebných částí a skromný úklid.
Železniční dílny zřejmě najdou jiné využití, zatím zde probíhá demolice nepotřebných částí a skromný úklid.
V depu úzkokolejky stojí vozíčky s kolečky, ale cosi se nám na nich nepozdává…
V depu úzkokolejky stojí vozíčky s kolečky, ale cosi se nám na nich nepozdává…
Tak vypadá to, co zbylo z kdysi rozmanité a rozlehlé sítě úzkokolejných drah v Tootsi. Tři lokomotivy, pár vagónů, výklopník, cáry trolejí a dvě koleje podél harnice areálu.
Tak vypadá to, co zbylo z kdysi rozmanité a rozlehlé sítě úzkokolejných drah v Tootsi. Tři lokomotivy, pár vagónů, výklopník, cáry trolejí a dvě koleje podél harnice areálu.
Zátiší s vozem pro vytrhávání kolejnic, opuštěnou továrnou a rezivějícími vozidly je skutečně tiché.
Zátiší s vozem pro vytrhávání kolejnic, opuštěnou továrnou a rezivějícími vozidly je skutečně tiché.
Rotační výklopník dovedl otáčet celé vozy s rašelinou vzhůru nohama. Podobně jako třeba výklopník na uhlí ve Chvaleticích.
Rotační výklopník dovedl otáčet celé vozy s rašelinou vzhůru nohama. Podobně jako třeba výklopník na uhlí ve Chvaleticích.
Tak vypadá pokračování trati k rašeliništím. Opodál už koleje končí pod vrstvou trávy a tlejícího listí. Těžba i zpracování rašeliny v Tootsi definitivně skončily.
Tak vypadá pokračování trati k rašeliništím. Opodál už koleje končí pod vrstvou trávy a tlejícího listí. Těžba i zpracování rašeliny v Tootsi definitivně skončily.
Také původní úzkorozchodná a později naopak širokorozchodná vlečka ke stanici v Tootsi vzala za své. Semafor dnes stojí u terénní cyklostezky.
Také původní úzkorozchodná a později naopak širokorozchodná vlečka ke stanici v Tootsi vzala za své. Semafor dnes stojí u terénní cyklostezky.

Zdroje

  1. Klaus, P., Kozuk, M., Štefek, P.: Rašelinové dráhy v Lavassaare a Tootsi. Dostupné z http://spz.logout.cz/uzke/ee_tootsi/ee_t-l.html.
  2. Trainpix.org: Список подвижного состава, Эстонская железная дорога. Эстонcкая музейная железная дорога (Лавассааре). Dostupné z https://trainpix.org/list.php?did=2432.
  3. Salo, S.: Estonian railways today. Dostupné z http://www.rrdc.com/article_05_2003_evr_todays_rwys.pdf.
  4. Vikipeedia - vaba entsüklopedia: Tootsi. Dostupné z https://et.wikipedia.org/wiki/Tootsi.
 
Článek ze dne 9. 4. 2018 byl naposledy upraven dne 25. 4. 2018 a zobrazen celkem 12787×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 5:59.
 
 

Články související s tématem Rašelinová dráha v Tootsi

Zpět | Nahoru

Rašelinová dráha v Lavassaare
Rašelinová dráha v Lavassaare
Rašelinová dráha v Lavassaare je z větší části zrušená síť úzkokolejných tratí pro těžbu a dopravu rašeliny na překladiště a do zpracovatelského závodu v Too…
Databáze úzkokolejek
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …
Rašelinová dráha v Osečné
Rašelinová dráha v Osečné
Krátká úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm slouží v Lázních Kundratice, místní části města Osečné, pro dovoz slatiny z rašeliniště do koupelí v budově Dali…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Ra%c5%a1elinov%c3%a1%20dr%c3%a1ha%20v%20Tootsi.
 
Desktopová verze | Mobilní verze