Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
LDN Babice
Vlečky
Tunely pod Radlasem

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Vodojemy při ulici Tvrdého
Wolfova vila Stárkov
Brněnské podzemí
Bondyho vila Nově Město nad Metují

Nejnovější

Tunel Botiče
Sklep u nádraží ve Lhotici
Odlehčovací komory kanalizace v Brně
Odlehčovací komora Uhelná
Verneřice (žst)
Lovečkovice (žst)
Vlečka Svitavská pobřežní dráha - teplárna
Tunely Svitavského náhonu za Špitálkou
Zadar (žst)
Totem na tábořišti u Siněvíru

Náhodné

Milavče (žzast)
Tři Dvory
Nalžovice
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Vlečka Šebetov - dřevařské závody

Faktografie

Vystavěna:1908
Ukončení provozu:2001
Číslo vlečky:5231
Délka:
Vlečka do dřevařských závodů je historicky jediná vlečka v Šebetově.
Vlečka do dřevařských závodů je historicky jediná vlečka v Šebetově.

Železniční vlečka na původní parní pilu barona Königswartera, později Jihomoravské dřevařské závody a vposledku společnost Šebetov's fields (2014) odbočuje z koleje dráhy přicházející táhlým obloukem z Knínic u Boskovic do stanice Šebetov (již ve stanici na jižním (Boskovickém) zhlaví).

Historie

Podobně jako ve filmu Tenkrát na Západě, vystavěl majitel místních rozsáhlých lesů baron Königswarter parní pilu, později rozšířenou o další provozy, na severozápadním konci Šebetova pouze na základě plánů budoucí železniční trati z Boskovic do Velkých Opatovic. Stalo se tak v letech 1895 až 1898, kdy moderní závod s parním strojem nahradil původní pilu na Melkově. S trochou nadsázky by se tak daloé říct, že vlečka byla na místě dřív než trať, ke které se měla teprve o celých 10 let později připojit.

Výstavba dráhy se protahovala. Po původním projektu z roku 1897 přišel další o rok později a po několik změnách trasy byl definitivní projekt hotov až v roce 1901. Jednou ze změn ve výsledném projektu bylo i trasování dráhy západně od parní pily, tedy dál od obce, což šebetovští nelibě nesli. Stanice se dodnes nachází celý kilometr daleko od centra obce.

Pustnoucí šebetovské dřevařské závody od <a href=/Tema/%C5%A0ebetov%20%28%C5%BEst%29>stanice Šebetov</a>. V pozadí lesy, jejichž dřevo se zde téměř sto let zpracovávalo a nakládalo do vlaků.
Pustnoucí šebetovské dřevařské závody od stanice Šebetov. V pozadí lesy, jejichž dřevo se zde téměř sto let zpracovávalo a nakládalo do vlaků.
Ze stanice vychází dráha pravotočivým obloukem; místo odbočení vlečky lze rozeznat podle stožárů osvětlení.
Ze stanice vychází dráha pravotočivým obloukem; místo odbočení vlečky lze rozeznat podle stožárů osvětlení.
Odbočení vlečky výhybkou č. 5 v km 18,940. Za výhybkou je vidět vjezdové návěstidlo.
Odbočení vlečky výhybkou č. 5 v km 18,940. Za výhybkou je vidět vjezdové návěstidlo.

V roce 1908 byla vlečka uvedena do provozu a sloužila bez přestávky 93 let až do úpadku společnosti Jihomoravské dřevařské závody v roce 2001, kdy s výrobou ustal i veškerý provoz. od té doby byla vlečka ponechána svému osudu, který se naplnil v roce 2010 výstavbou solární elektrárny doslova na hrobě vlečky, zavezené narychlo, bez provedené demolice zeminou.

Na tuhle kolej čekal baron Königswarter 13 let. Mezitím se dřevo vozilo do Skalice k vlaku povozy.
Na tuhle kolej čekal baron Königswarter 13 let. Mezitím se dřevo vozilo do Skalice k vlaku povozy.
Výkolejka chrání trať proti vozům, které nejen, že neexistují, ale navíc by musely vyjet z vlečky na trať do kopce.
Výkolejka chrání trať proti vozům, které nejen, že neexistují, ale navíc by musely vyjet z vlečky na trať do kopce.
Z brány na vlečce zbyla už jen půlka…
Z brány na vlečce zbyla už jen půlka…

Popis

Vlečka odbočuje na jižním (Boskovickém) zhlaví stanice Šebetov v km 18,940 a pokračuje jižním směrem souběžně se železniční tratí do Skalice až k potoku Osace. V průběhu let se pravděpodobně kolejiště vlečky měnilo, zdokumentovat se podařilo jednu výhybku, na které odbočovala ve směru vpravo (od stanice) kusáí kolej končící u manipulační plochy v závodu.

S obtížemi lze vyhledat pod stepními travinami jedinou přeživší výhybku vlečky.
S obtížemi lze vyhledat pod stepními travinami jedinou přeživší výhybku vlečky.
Tady přijde ke slovu cit železničního archeologa. Normální smrtelník by koleje pod nohama vůbec nevytušil.
Tady přijde ke slovu cit železničního archeologa. Normální smrtelník by koleje pod nohama vůbec nevytušil.
Koleje kdysi pokračovaly dál na manipulační plochu v závodě. Stavitelé solární elektrárny se však vlečkou vůbec nezabývali, prostě ji zahrnuli zeminou a postavili na ni panely.
Koleje kdysi pokračovaly dál na manipulační plochu v závodě. Stavitelé solární elektrárny se však vlečkou vůbec nezabývali, prostě ji zahrnuli zeminou a postavili na ni panely.

Zdroje

 
Článek ze dne 10. 12. 2015 byl naposledy upraven dne 10. 12. 2015 a zobrazen celkem 474×, naposledy dne 23. 6. 2017 v 15:40.
 
   

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vertéši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-06-24]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%C4%8Dka%20%C5%A0ebetov%20-%20d%C5%99eva%C5%99sk%C3%A9%20z%C3%A1vody.
 
Desktopová verze | Mobilní verze