Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
LDN Babice
Vlečky
Tunely pod Radlasem

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Vodojemy při ulici Tvrdého
Wolfova vila Stárkov
Brněnské podzemí
Bondyho vila Nově Město nad Metují

Nejnovější

Tunel Botiče
Sklep u nádraží ve Lhotici
Odlehčovací komory kanalizace v Brně
Odlehčovací komora Uhelná
Verneřice (žst)
Lovečkovice (žst)
Vlečka Svitavská pobřežní dráha - teplárna
Tunely Svitavského náhonu za Špitálkou
Zadar (žst)
Totem na tábořišti u Siněvíru

Náhodné

Bystřany v Čechách (žzast)
Zubčice
Besednice
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Vlečka širá trať Horní Slavkov - Krásný Jez - strojírny

Faktografie

Vystavěna:cca 1952?
Ukončení provozu:v provozu (2016)
Číslo vlečky:3196
Délka:0,4 km

Železniční vlečka do strojírny společnosti STATIS ZDS (od roku 2011 Legios) vysoko v kopcovatém sedle nad Horním Slavkovem byla v provozu do 1. června 1997, kdy byl na většině trati Krásný Jez–Nové Sedlo u Lokte (mimo úsek Nové Sedlo u Lokte–Loket po 96 letech zastaven veškerý provoz. Radikální a ukvapené rozhodnutí zastavit provoz na trati s čilou osobní i nákladní přepravou (kromě surovin a odvozu hotových silničních strojů společnosti STATIS využívaly vlečku a blízkou stanici Horní Slavkov také nedaleké doly, lomy, porcelánky a společnosti těžící dřevo v okolních lesích) muselo být postupně přehodnoceno, a tak již v roce 2006 byl obnoven provoz z Lokte do Lokte předměstí a konečně v roce 2013 také opačný konec trati - úsek mezi Krásným Jezem a zastávkou Ležnice, při této příležitosti přejmenovanou na Horní Slavkov-Kounice.

Na leteckém snímku z roku 2006 je fialově vyznačena železniční trať, růžově úsek vlečky, který byl v provozu v roce 2015, a červeně zrušené úseky vlečky.
Na leteckém snímku z roku 2006 je fialově vyznačena železniční trať, růžově úsek vlečky, který byl v provozu v roce 2015, a červeně zrušené úseky vlečky.

Oprava šestikilometrového úseku na východním konci dráhy nad údolím Teplé byla motivována právě zájmem o zprovoznění šestnáct let chátrající vlečky do areálu firmy STATIS, mezitím (v roce 2011) zakoupeného společností Legios. Ta změnila původní výrobu silničních strojů na výrobu kotlů pro železniční kotlové vozy a logicky tak měla zájem o obnovení přeprav po železniční trati. Od roku 2012 proto probíáhaly rekonstrukční práce spočívající především ve vymýcení za šestnáct let značně zarostlé dráhy, vytrhání kolejových pásů a položení nového svršku.

Zastávka Ležnice na horním okraji Horního Slavkova byla vybavena novým nástupištěm a přejmenována na Horní Slavkov-Kounice, nový úsek byl v osobním jízdním řádu přičleněn k trati 161 a České dráhy od června 2013 zavedly na trati 3 páry osobních vlaků (vedené motorovým vozem 810) navazující v Bečově nad Teplou na vlaky ze směru Blatno u Jesenice.

Železniční trať <a href=/Tema/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD%20tra%C5%A5%20Kr%C3%A1sn%C3%BD%20Jez%E2%80%93Nov%C3%A9%20Sedlo%20u%20Lokte>Krásný Jez – Nové Sedlo u Lokte</a> patří k nejkrásnějším v Česku. Stoupá strmě ke hřebeni kopce nad Horním Slavkovem, aby se pak odvážně spouštěla nad městem a pod ním do rozeklaného údolí se čtveřicí tunelů a řadou mostů až na samé jeho dno na místě, kde nad řekou Ohří strmí hrad Loket. Má také pohnutou historii, ve které byly různé úseky střídavě rušeny, přejmenovávány a obnovovány, umocňujíce romantiku malebné dráhy.
Železniční trať Krásný Jez – Nové Sedlo u Lokte patří k nejkrásnějším v Česku. Stoupá strmě ke hřebeni kopce nad Horním Slavkovem, aby se pak odvážně spouštěla nad městem a pod ním do rozeklaného údolí se čtveřicí tunelů a řadou mostů až na samé jeho dno na místě, kde nad řekou Ohří strmí hrad Loket. Má také pohnutou historii, ve které byly různé úseky střídavě rušeny, přejmenovávány a obnovovány, umocňujíce romantiku malebné dráhy.

Současně byla provedena rekonstrukce vlečky, jejíž kolejiště bylo původně v areálu závodu rozděleno na dvě disjunktní části, samostatně odbočující z širé trati dvojicí vyhýbek v km 5,6. Východní (starší) část vlečky složená z trojice kolejí včetně jednoho křížení v tupém úhlu, byla zcela zrušena, západní část s výtažnou kolejí a jednotlivými koljemi do a mezi výrobní haly pak redukována na jedinou kolej přiléhající k panelové manipulační ploše. Suroviny a hotové kotle pro železniční vozy jsou proto v současnosti (2015) dopravovány po areálu motorovými vozidly a teprve v jeho západní části nakládány na železniční vozy.

Ačkoliv výtažná kolej v západní části vlečky míří přímo k areálu dolů nad městem, nepodařilo se dohledat žádný důkaz o tom, že by vlečka byla v minulosti prodloužena až k areálu dolů.

Původní zastávka ležnice ležela oproti současné poloze zastávky Horní Slavkov-Kounice cca o 0,5 km východněji, přibližně v místě, kde z širé trati odbočovaly obě větve vlečky - nacházela se tak v prostoru za továrnou.

Zdroje

  1. Roh, M.: Jsme připraveni na přepravy přes Slavkovský les. Týdeník Železničář 16/2013. Dostupné z https://seznam.cd.cz/assets/zeleznicar/zeleznicar_16_2013.pdf.
Vlečka odbočuje těsně před (při pohledu od Horního Slavkova) nejvyšším bodem trati v sedle Nad Větrným dvorem, nedaleko vsi Ležnice, odkud strmě klesá (35 ‰) do údolí řeky Teplé.
Vlečka odbočuje těsně před (při pohledu od Horního Slavkova) nejvyšším bodem trati v sedle Nad Větrným dvorem, nedaleko vsi Ležnice, odkud strmě klesá (35 ‰) do údolí řeky Teplé.
Původně měla vlečka dvě oddělěné části. Brána pro vjezd do východní části je na snímku ještě púatrná, koleje jsou však od roku 2013 sneseny.
Původně měla vlečka dvě oddělěné části. Brána pro vjezd do východní části je na snímku ještě púatrná, koleje jsou však od roku 2013 sneseny.
Západní část vlečky byla v roce 2013 rekonstruována do současné (2015) podoby. Kolejiště bylo výrazně omezeno a vlečka byla zredukována na jedinou kolej.
Západní část vlečky byla v roce 2013 rekonstruována do současné (2015) podoby. Kolejiště bylo výrazně omezeno a vlečka byla zredukována na jedinou kolej.
V úseku mezi výhybkou na širé trati a branou spočívala rekonstrukce pouze ve vymýcení náletových dřevin.
V úseku mezi výhybkou na širé trati a branou spočívala rekonstrukce pouze ve vymýcení náletových dřevin.
Na bránu byl osazen jeden nový modrý čtverec „posun zakázán“.
Na bránu byl osazen jeden nový modrý čtverec „posun zakázán“.
Za branou zůstává po rekonstrukci v roce 2013 jediná kolej přiléhající k manipulační ploše. Mezi kolejnicemi je patrná kladka zařízení pro mechanický posun vozů bez lokomotivy.
Za branou zůstává po rekonstrukci v roce 2013 jediná kolej přiléhající k manipulační ploše. Mezi kolejnicemi je patrná kladka zařízení pro mechanický posun vozů bez lokomotivy.
 
Článek ze dne 5. 6. 2016 byl naposledy upraven dne 5. 6. 2016 a zobrazen celkem 620×, naposledy dne 24. 6. 2017 v 2:45.
 
   

Články související s tématem Vlečka širá trať Horní Slavkov - Krásný Jez - strojírny

Zpět | Nahoru

Vlečka Modřice  - PASO Brno, Modřice
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …
Ležnice (žzast)
Ležnice (žzast)
Převzato z tématu Horní Slavkov-Kounice (žzast): Název zastávky: Horní Slavkov-Kounice Číslo zastávky: 743252 K…
Horní Slavkov (žst)
Horní Slavkov (žst)
Název stanice: Horní Slavkov Číslo stanice: 743351 Zkratka: HSV Kilometrická poloha: 7,735 …
Krásný Jez (žst)
Krásný Jez (žst)
Název stanice: Krásný Jez Číslo stanice: 743153 Zkratka: KJE Kilometrická poloha: 37,646 …
Horní Slavkov-Kounice (žzast)
Horní Slavkov-Kounice (žzast)
Název zastávky: Horní Slavkov-Kounice Číslo zastávky: 743252 Kilometrická poloha: 6,115 Provozn…
Železniční trať Krásný Jez – Nové Sedlo u Lokte
Železniční trať Krásný Jez – Nové Sedlo u Lokte
Železniční trať Krásný jez–Nové Sedlo u Lokte byla vystavěna v roce 1901 jako spojnice dvou hlavních tratí v údolí Teplé a Ohře. Od roku 1997 je větina tratě…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vertéši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-06-24]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%C4%8Dka%20%C5%A1ir%C3%A1%20tra%C5%A5%20Horn%C3%AD%20Slavkov%20-%20Kr%C3%A1sn%C3%BD%20Jez%20-%20stroj%C3%ADrny.
 
Desktopová verze | Mobilní verze