Vlečka Olbramovice - velkosklad

Faktografie

Vystavěna:mezi 1953 a 1988
Ukončení provozu:2013?
Číslo vlečky:1130
Délka:0,856
Pohled zpátky na výkolejku Vk1, výhybku 7 a Olbramovický tunel.
Pohled zpátky na výkolejku Vk1, výhybku 7 a Olbramovický tunel.

Neobvyklá, po určitou dobu svého života elektrifikovaná vlečka do velkoskladu společnosti Mokate (dříve sklad Balíren Marila) odbočuje výhybkou č. 7 v km 119,240 z koleje č. 9 stanice Olbramovice. Vlečka mírně stoupá levotočivým obloukem ke dvoukolejnému kolejišti s přilehlou manipulační plochou. Průběžná kolej vlečky pak pokračuje dále přes přejezd komunikace uvnitř areálu velkoskladu do mohutné skladové haly, kde končí přibližně v ose skladiště.

Historie

Vlečka byla vybudována pravděpodobně v 80. letech 20. století (nejpozději v roce 1988) pro závod Agrochemického podniku (ACHP) postavený na zelené louce na místě někdejších zahrádek drážních bytů a cesty, která před rokem 1924 protínala úrovňovým přejezdem jižní zhlaví stanice. Vlečková kolej stoupající směrem ke skladům je postavena přibližně v trase původní vozové cesty. Po dokončení vlečky se v areálu ACHP se skladovala hnojiva, chemické postřiky apod., avšak pouze krátce, neboť již v průběhu 90. let 20. století budova změnila svůj účel a začala sloužit balírnám Marila, později začleněným do polské společnosti Mokate Nedaleko areálu bylo plánováno i polní letiště pro starty agroletadel Zlín Z 37 „Čmelák“.

Původní provoz na vlečce ustal pravděpodobně již před rokem 2000, v následujících letech byly na začátku vlečky odstavovány nevyužité vozy ze stanice (několik let zde stály typické tři vozy Gbgkks zelené barvy). V roce 2010 byla v souvislosti s rekonstrukcí tratě Praha – České Budějovice vlečka částečně obnovena (bez elektrizace) a manipulační plocha před samotným velkoskladem byla využívána pro stavební účely (zejm. skládání kolejových polí). Úsek přes přejezd a do skladu využit nebyl. Po ukončení rekonstrukce v roce 2013 byla vlečka opětovně opuštěna a v roce 2016 spokojeně zarůstá a chátrá.

Vlečka do velkoskladu Marila/Mokate je tvořena dvojicí rovnoběžných kolejí za nádražím v Olbramovicích.
Vlečka do velkoskladu Marila/Mokate je tvořena dvojicí rovnoběžných kolejí za nádražím v Olbramovicích.
Vlečka začíná odbočením z 9. koleje výhybkou č. 7 v km 119,240.
Vlečka začíná odbočením z 9. koleje výhybkou č. 7 v km 119,240.
Od stanice vlečka mírně stoupá levotočivým obloukem k předávacímu kolejišti a manipulační ploše u skladu.
Od stanice vlečka mírně stoupá levotočivým obloukem k předávacímu kolejišti a manipulační ploše u skladu.
Roku 2010 bylo léta zarostlé kolejiště vyklučeno, aby mohlo o tři roky později opět upadnout v zapomnění.
Roku 2010 bylo léta zarostlé kolejiště vyklučeno, aby mohlo o tři roky později opět upadnout v zapomnění.
Před branou do areálu velkoskladu se nachází ještě jedna výkolejka.
Před branou do areálu velkoskladu se nachází ještě jedna výkolejka.
Sepětí techniky s přírodou je tu téměř dokonalé.
Sepětí techniky s přírodou je tu téměř dokonalé.
Pohled zpět od výkolejky ke stanici vede houstnoucím křovím.
Pohled zpět od výkolejky ke stanici vede houstnoucím křovím.
Přestože je brána zamčená, kdo chce, projde dále ke kolejisšti.
Přestože je brána zamčená, kdo chce, projde dále ke kolejisšti.
Za branou jsou vidět výhybky i vybetonovaná manipulační plocha, kde se v roce 2010 skládala kolejová pole.
Za branou jsou vidět výhybky i vybetonovaná manipulační plocha, kde se v roce 2010 skládala kolejová pole.
Také zde se příroda činí. O tom, kudy vedou koleje, svědčí už jen trakční dráty.
Také zde se příroda činí. O tom, kudy vedou koleje, svědčí už jen trakční dráty.
O dva roky dřív na stejném místě.
O dva roky dřív na stejném místě.
Druhá, kusá kolej je ve směru zpět ke stanici zbavena trakčního vedení, aby se k vagónům dobře dostaly silniční jeřáby vykládající kolejová pole.
Druhá, kusá kolej je ve směru zpět ke stanici zbavena trakčního vedení, aby se k vagónům dobře dostaly silniční jeřáby vykládající kolejová pole.
Vlečka Mokate: zapomenuté a překrásné místo za nádražím v Olbramovicích.
Vlečka Mokate: zapomenuté a překrásné místo za nádražím v Olbramovicích.

Zdroje

  1. Simba: Znovuvzkříšená vlečka Mokate/Marila v Olbramovicích. Dostupné z http://www.k-report.net/discus/archiv2010/28/45001-archiv-5.html.
  2. Seznam železničních drah - vleček v České republice podle evidence Drážního úřadu. Verze z 29. 4. 2016.
  3. Simba: Vlečka Olbra. Dostupné z http://www.k-report.net/discus/messages/28/45000.html?1477342074.
 
Článek ze dne 24. 10. 2016 byl naposledy upraven dne 24. 10. 2016 a zobrazen celkem 631×, naposledy dne 18. 8. 2017 v 12:16.
 
   

Články související s tématem Vlečka Olbramovice - velkosklad

Zpět | Nahoru

Olbramovice (žst)
Olbramovice (žst)
Název stanice: Olbramovice Číslo stanice: 551366 Zkratka: OLE Kilometrická poloha: 119,396 …
Katalog vleček
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …
Olbramovický tunel
Olbramovický tunel
Název tunelu: Olbramovický Evidenční číslo: ? Délka: 480 m Trať: Praha – České Budějovice (220) Úsek: Olbramovice – Votice…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vertéši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-08-18]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%C4%8Dka%20Olbramovice%20-%20velkosklad.
 
Desktopová verze | Mobilní verze