Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
Nebeská štola
Vlečky
Tunely pod Radlasem

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Wolfova vila Stárkov
Vodojemy při ulici Tvrdého
Brněnské podzemí
Bondyho vila Nově Město nad Metují

Nejnovější

Стоўбцы (žst)
Сянки (žst)
Kozubnik
Železniční trať Tišnov – Žďár nad Sázavou
Štola nad Hálovým mlýnem
Plzenecká železnice
Štola nad Studeným Zejfem
Kryt pod zbýšovskou haldou
Úpravna vody Kníničky
Vodojem za strojírnou v Kuřimi

Náhodné

Čertova Stěna (žzast)
Lvová (žzast)
Jiřice u Miroslavi
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Zadar (žst)

Železniční stanice Zadar neboli Željeznički kolodvor Zadar.
Železniční stanice Zadar neboli Željeznički kolodvor Zadar.
Název stanice: Zadar
Číslo stanice:
Zkratka:
Kilometrická poloha: 94,887
Provozní obvod:
Provozovatel:
Trať: Knin–Zadar (M606)
Předchozí stanice: Bibinje

Železniční stanice Zadar je koncovou stanicí dráhy Knin-Zadar, která spojuje vnitrozemskou páteřní železniční síť v Chorvatsku s pobřežím. Stanice se nachází v těsném sousedství autobusového nádraží při ulici Vladka Mačeka v Zadaru. V roce 2014 bylo na trati z Kninu zahájeno zatím posledním kolo rekonstrukcí, díky kterému jsou vlaky na trati nahrazeny náhradní autobusovou dopravou (stav z května 2017).

Historie

Přestože napojení Zadaru na jugoslávskou železniční síť bylo v plánu již od konce 19. století a v roce 1914 započala výstavba trati, proběhlo úplné dokončení dráhy z Kninu ve vnitrozemí (dnes poblíž hranic s Bosnou a Hercegovinou) až v roce 1967. Dráha sloužila především pro dopravu nákladů z přístavů v Zadaru a Bibinje, ale také pro dopravu turistů k moři - za tímto účelem zde byly v provozu rychlíky ze Záhřebu i Bělehradu. V období let 1991–1995 byla doprava mimo provoz, protože trať byla zaminována v důsledku bojů Chorvatska a separatistické republiky Srbská krajina (oblast byla většinově obývána Srby). Od 24. dubna 2014 probíhá na trati rekonstrukce, kvůli které jsou vlaky nhrazeny autobusy (stav z května 2017).

Popis

Koncovému charakteru stanice na přednostně nákladní trati odpovídá skromná podoba nádraží s jednou manipulační a dvěma dopravními kolejemi o délce cca 450 m po stranách jediného nekrytého nástupiště. Poměrně honosná výpravní budova je z větší části mimo provoz a od roku 2013 byla nabízena k prodeji. Naopak rozsáhlá budova za koncem kolejí (v hlavě nádraží) slouží jako čilé obchodní centrum. Adresa nádraží je Ante Starčevića 3.

Přesto, že je Zadar pátým největším chorvatským městem, vypadá místní železniční stanice skoro jako vesnická zastávka. Osobní dopravě slouží jediné nekryté nástupiště se dvěmi kolejemi a bez jakékoliv výbavy. Od roku 2014 jsou vlaky nahrazeny autobusy.
Přesto, že je Zadar pátým největším chorvatským městem, vypadá místní železniční stanice skoro jako vesnická zastávka. Osobní dopravě slouží jediné nekryté nástupiště se dvěmi kolejemi a bez jakékoliv výbavy. Od roku 2014 jsou vlaky nahrazeny autobusy.
Podoba výpravní budovy odpovídá době i místu jejího vzniku - postavena byla v 60. letech 20. století v přímořském stylu.
Podoba výpravní budovy odpovídá době i místu jejího vzniku - postavena byla v 60. letech 20. století v přímořském stylu.
Od roku 2014 jsou (snad pouze dočasně) osobní vlaky nahrazeny autobusy. Ze Zadaru do Kninu jsou vedeny tři, z Kninu do zadaru čtyři (podle všednosti dní).
Od roku 2014 jsou (snad pouze dočasně) osobní vlaky nahrazeny autobusy. Ze Zadaru do Kninu jsou vedeny tři, z Kninu do zadaru čtyři (podle všednosti dní).
Pohled na stanici Zadar od jihovýchodu. Zcela vlevo manipulační kolej k rampě, vpravo pak jedna ze dvou dopravních kolejí a za ní jediné nástupiště.
Pohled na stanici Zadar od jihovýchodu. Zcela vlevo manipulační kolej k rampě, vpravo pak jedna ze dvou dopravních kolejí a za ní jediné nástupiště.
Již třetí rok zapadá slunce nad zpustlým zadarským nádražím zcela bez vlaků. Snad nebude přerušení dopravy trvat 5 let jako v období jugoslávské války, kdy byly koleje zaminovány.
Již třetí rok zapadá slunce nad zpustlým zadarským nádražím zcela bez vlaků. Snad nebude přerušení dopravy trvat 5 let jako v období jugoslávské války, kdy byly koleje zaminovány.
Jižní (a jediné) zhlaví osobní části stanice. Vlevo odbočuje (a dále se větví) manipulační kolej, vpravo za trpasličím návěstidlem je vidět konec vlečkového kolejiště přístavu.
Jižní (a jediné) zhlaví osobní části stanice. Vlevo odbočuje (a dále se větví) manipulační kolej, vpravo za trpasličím návěstidlem je vidět konec vlečkového kolejiště přístavu.
Pohled k jihu a stanici Bibinj, která je vzdálena asi 5 km. Po cestě z trati odbočují rozsáhlé vlečky do několika přístavů.
Pohled k jihu a stanici Bibinj, která je vzdálena asi 5 km. Po cestě z trati odbočují rozsáhlé vlečky do několika přístavů.
Jednokolejná neelektrifikovaná trať do Kninu prochází hned za stanicí Zadar okrajem přístavního areálu, kde z ní odbočuje rozvětvená síť vleček.
Jednokolejná neelektrifikovaná trať do Kninu prochází hned za stanicí Zadar okrajem přístavního areálu, kde z ní odbočuje rozvětvená síť vleček.
 
Článek ze dne 14. 5. 2017 byl naposledy upraven dne 15. 5. 2017 a zobrazen celkem 543×, naposledy dne 22. 9. 2017 v 8:04.
 
   

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-09-22]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Zadar%20(%C5%BEst).
 
Desktopová verze | Mobilní verze