Úvod
Témata
Všechna
Kontakt

Oblíbené

Vodojemy Žluťák
Wolfova vila
Podzemí
Nebeská štola
Vlečky
Tunely pod Radlasem

Nejčtenější

Druhé Brno
Druhá Praha
Wolfova vila Stárkov
Vodojemy při ulici Tvrdého
Brněnské podzemí
Bondyho vila Nově Město nad Metují

Nejnovější

Halle Rosengarten (žzast)
Konzervárna v Moynaqu
Paczków (žst)
Bytový dům Palackého 28
Sklepení za domem Pražská 40
Pivovar Meisterbräu Halle
Železniční trať Brno – Havlíčkův Brod
Стоўбцы (žst)
Сянки (žst)
Kozubnik

Náhodné

Děčín východ (žst)
Kralice nad Oslavou
Dolní Těšice
 
Jméno:
Heslo:

 
 
 

Silůvky (žst)

Název stanice: Silůvky
Číslo stanice: 359752
Zkratka: SIL
Kilometrická poloha: 136,203
Provozní obvod: Jihlava
Provozovatel: SŽDC
Trať: Brno - Hrušovany nad Jevišovkou (244)
Předchozí zastávka: Radostice
Následující stanice: Moravské Bránice

Popis

Železniční stanice Silůvky patří mezi starší stanice v Česku, neboť cestujícím slouží od roku 1870. Současná stanice (od roku 2010) v průběhu let měnila svůj status mezi stanicí, nákladištěm a zastávkou, přičemž v současnosti (2014) jde o malou stanici se dvojicí dopravních a jednou kusou manipulační kolejí. Ve stanici není výpravčí a je dálkově řízena ze stanice Moravské Bránice. Ve stanici nikdy neodbočovala žádná vlečka ani jiná trať.

Osudy nácestné stanice Silůvky jsou úzce spjaty s historií tzv. akátové dráhy neboli trati z Brna do Vídně přes Hrušovany nad Jevišovkou a Laa an der Thaya (Lávu nad Dyjí). Dráha byla stavěna jako alternativa ke dnešní hlavní trati přes Břeclav a jako taková dosahovala poměrně velkého významu. Od začátku stavby (na které byl poprvé na Moravě použit dynamit pro rozrušování skal v zářezech a tunelech) bylo uvažováno o dodatečné výstavbě druhé koleje a proto lze dodnes na celé trase dráhy pozorovat nápadně široké tunely, patky mostů a některé zářezy a záruby. Od významu trati se odvíjel poměrně čilý ruch ve stanici, kterou původně projížděly rychlíky, osobní a nákladní vlaky a její význam počal klesat až s uzavřením hraničního přechodu Hevlín - Laa v roce 1948. Přestože význam stanice pro nákladní dopravu od té doby setrvale klesá, od zavedení integrovaného dopravního systému na jižní Moravě v roce 2005 opět vzrostla důležitost stanice pro dopravu osobní (v roce 2010 došlo v rámci rekonstrukce k přidání druhé dopravní koleje a opětovné změně statutu z nákladiště na stanici).

Staniční budova v Silůvkách po rekonstrukci v roce 2010 barevně prokoukla. Foto: Jan Rybníček.
Staniční budova v Silůvkách po rekonstrukci v roce 2010 barevně prokoukla. Foto: Jan Rybníček.
Osobní vlak 4410 s mírným zpožděním vjíždí od Brna do stanice Silůvky. Foto: Jan Rybníček.
Osobní vlak 4410 s mírným zpožděním vjíždí od Brna do stanice Silůvky. Foto: Jan Rybníček.

Neobvyklá nehoda se ve stanici odehrála v neděli 29. května 1898 v 10 hodin, kdy se vlivem pozdního nastavení výměny, kterou výhybkář nastavoval až v okamžiku, kdy po ní již projížděl v rychlosti osobní vlak jedoucí z Vídně, tento vlak roztrhl. Jedna část pokračovala v původním směru, druhá ve směru nastavené výhybky, přičemž jeden vagon se převrhl úplně a druhý částečně. Nehoda si nevyžádala mrtvé, ale několik desítek zraněných osob, pro které přijel ve 12 hodin z Brna zvláštní vlak s lékaři a odborným personálem.

V současnosti (2014) je stanice neobsazená, ve všední dny v ní zastavuje denně 39 osobních a 3 spěšné vlaky, o víkendech přibližně 35 osobních vlaků, sešitový jízdní řád uvádí 4 průběžné nákladní a 2 manipulační vlaky, které však nemusí jezdit pravidelně.

K Moravským Bránicícm se rozjíždějící se osobní vlak 4444… Foto: Jan Rybníček.
K Moravským Bránicícm se rozjíždějící se osobní vlak 4444… Foto: Jan Rybníček.
…a jeho alter ego Os 4441 o čtyři měsíce později na stejné koleji v protisměru. Foto: Jan Rybníček.
…a jeho alter ego Os 4441 o čtyři měsíce později na stejné koleji v protisměru. Foto: Jan Rybníček.
Železniční stanice Silůvky po rekonstrukci v roce 2010. Foto: Jan Rybníček.
Železniční stanice Silůvky po rekonstrukci v roce 2010. Foto: Jan Rybníček.
Celkový pohled na stanici Silůvky směrem k Moravským Bránicícm. Foto: Jan Rybníček.
Celkový pohled na stanici Silůvky směrem k Moravským Bránicícm. Foto: Jan Rybníček.
V květnu 2013 zamířil na slavnosti chřestu do a z Ivančic vlak tažený legendárním Skaličákem 433.001. Foto: Jan Rybníček.
V květnu 2013 zamířil na slavnosti chřestu do a z Ivančic vlak tažený legendárním Skaličákem 433.001. Foto: Jan Rybníček.

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
  2. Široký J.: Nehody na železnici, dostupné z http://www.zrcadlo.info/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2013100026.

 
Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 18. 6. 2014 a zobrazen celkem 913×, naposledy dne 25. 11. 2017 v 2:00.
 
   

Články související s tématem Silůvky (žst)

Zpět | Nahoru

Příčina (žzast)
Seznam českých železničních zastávek a stanic
Seznam železničních zastávek a stanic v ČR obsahuje všechny železniční stanice, zastávky a tarifní nebo jinak zajímavá místa (hlásky, hradla, místa pro odstu…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-11-25]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/tema/Sil%C5%AFvky%20%28%C5%BEst%29.
 
Desktopová verze | Mobilní verze