Úzkokolejka Bohdíkov - Rychtářův lom

Asi 1,5 km dlouhá úzkokolejná drážka o rozchodu 700 mm spojovala vápenku severně od nádraží v Bohdíkově s vápencovým, tzv. Rychtářovým lomem jižně od obce. Z vápenky u nádraží vycházela trať jihozápadním směrem přes řeku Moravu a před hostincem U Seppla křížila státní silnici, za kterou začala k jihu stoupat zárubm v úbočí kopce Rovinka. Původní trasa vedla po úbočí kopce až k hornímu okraji lomu, během 2. světové války byla však trasa zkrácena dvojicí štol vyhloubených a vyražených mezi úbočím kopce a dnem lomu.

Na drážce byl pouze nákladní provoz a to v období let 1932-1979, kdy zanikla také vápenka, v té době době provozována místním národním výborem. Lom zůstal aktivní dodnes (2014), doprava je však zajištěna nákladními auty.

Opuštěná severní část Rychtářova lomu, ze které úzkokolejka vedla.
Opuštěná severní část Rychtářova lomu, ze které úzkokolejka vedla.
Pozor lom! V Bohdíkově se těží i v roce 2014.
Pozor lom! V Bohdíkově se těží i v roce 2014.
Klesající násep úzkokolejky od horní hrany lomu směrem k obcí.
Klesající násep úzkokolejky od horní hrany lomu směrem k obcí.
Zárub úzkokolejky v horní části trasy k lomu při pohledu ve směru od Bohdíkova.
Zárub úzkokolejky v horní části trasy k lomu při pohledu ve směru od Bohdíkova.
Zářez, kterým úzkokolejka pravděpodobně v jedné ze svých větví také vedla. Tunel nahrazoval tuto část trasy.
Zářez, kterým úzkokolejka pravděpodobně v jedné ze svých větví také vedla. Tunel nahrazoval tuto část trasy.
Místy trasa úzkokolejky vedla divokým terénem.
Místy trasa úzkokolejky vedla divokým terénem.
V letech 1944-1945 vedla úzkokolejka také dvojicí štol. Více je o nich v tomto článku.
V letech 1944-1945 vedla úzkokolejka také dvojicí štol. Více je o nich v tomto článku.
Štola Mařka, kterou procházela úzkokolejka v letech 1944-1945. Více je o ní v tomto článku.
Štola Mařka, kterou procházela úzkokolejka v letech 1944-1945. Více je o ní v tomto článku.

Zdroje

  1. Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.
 
Článek ze dne 2. 11. 2014 byl naposledy upraven dne 23. 4. 2018 a zobrazen celkem 12754×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 6:27.
 
 

Články související s tématem Úzkokolejka Bohdíkov - Rychtářův lom

Zpět | Nahoru

Tunely do lomu v Bohdíkově
Tunely do lomu v Bohdíkově
Přes 300 m dlouhá štola ze západního ze dvojice vápencových lomů na katasrtu obce Bohdíkov byla vyražena v průběhu 2. světové války mezi roky 1941-1944 č…
Bohdíkov (žst)
Bohdíkov (žst)
Název stanice: Bohdíkov Číslo stanice: 330720 Zkratka: BOD Kilometrická poloha: 64,367 …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/%C3%9Azkokolejka%20Bohd%C3%ADkov%20-%20Rycht%C3%A1%C5%99%C5%AFv%20lom&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze