| Úzkokolejka s jedinou výhybkou a tunelem pod původní císařskou silnicí je na mapách vyznačena jen výjimečně. Poprvé se pohybuje na státní mapě měřítka 1:5000 z roku 1954, o pár let později ale z map opět mizí. |
|
| Trasa úzkokolejky je do mapy z roku 2019 zaznačena žlutou barvou. Po rampě od cihelny k silnici v roce 2019 stále vedly koleje, nicméně původní hliník zarostl náletovými stromy a keři a severně od silnice veškeré pozůstatky drážky mizí. Fialově je vyznačena současná železniční trať č. 270. |
|
|
Úzkokolejka cihelny v Polomi je průmyslová drážka sloužící k dovozu cihlářské hlíny z nedalekého hliníku do cihelny v obci Polom nedaleko Hranic na Moravě.
Historie
Cihlena v Polomi byla zřejmě založena již v roce 1915, poprvé je v pramenech zmiňována v roce 1930. Je velmi pravděpodobné, že úzkokolejka pro dovoz hlíny byla vybudována již v počátcích výroby a svému účelu zřejmě sloužila po desítky let. Od 1. ledna 1950 přešla znárodněná cihelna pod Hanácké cihelny, ale ty se jí v roce 1952 zbavily převedním pod Okresní podnikový kombinát v Lipníku nad Bečvou, následně okresní podnikový kombinát Hranice a v roce 1955 se stala opět součástí Hanáckých cihelen.
Podle předávacího protokolu v roce 1952 dosahovala síť úzkokolejek o rozchodu 600 mm celkem 525 m. Těžba hlíny probíhala korečkovým rypadlem O&K s vyložením 6 m a pohonem elektrickým motorem Škoda. K dopravě suroviny z hliníku byly využívány překlopné vozíky, pro dopravu cihel k pecím pak vozíky etážové.
Další předávací protokol z roku 1955 uvádí v cihelně lokomotivu Galy č. 411, vyrobenou v roce 1952 o výkonu 27 koní. Tehdy relativně mladá lokomotiva byla původně dodána podniku Ingstav Brno, závod Prostějov, odkud však byla koncem roku 1953 předána Dopravním stavbám Olomouc, a dále zřejmě poměrně rychle odejít do polomské cihelny.
Pasport cihelny (tehdy závodu č. 11) z roku 1959 žádnou lokomotivu neuvádí a jako dopravu z hliniště zmiňuje pouze svážnou kolej. V Polomu není vedena lokomotiva ani v roce 1965.
Definitivní ukončení provozu úzkokolejky muselo nastat v období mezi roky 1987 (schválena modernizace silnice č. I/48) a 1999 (stavba dokončena), kdy byl tunel sloužící pro podjíždění silnice č. I/48 při jejím rozšíření zakonečn slepě a proměněn na sklad.
Autorům se zatím nepodařilo dohledat využití drážky mimo dovozu hlíny do cihelny také k odvozu hotových cihel na nedaleké překladiště železniční stanice, vzhledem k tomu, že koleje vedly i do prostoru pece a používaly se pro přepravu cihel, je však takové využití pravděpodobné.
| Pár desítek metrů od nádraží v Polomi stojí od počátku 20. století místní cihelna. |
| Pozornému návštěvníku neuniknou pozůstatky úzkokolejné 600 mm drážky. |
|
|
Popis
Úzkokolejka o délce nejméně 270 m a rozchodu 600 mm vedla z horního patra cihelny (zřejmě od zásobníku cihlářské hlíny) po šikmo klesající ocelové rampě směrem ke státní silnici, jejímž náspem procházela skrze cca 25 m dlouhý betonový tunel.
Mezi tunelem a rampou se drážka rozdvojovala a jedna její větev vedla také na skládku hlíny západně od budovy cihelny. Další větve úzkokolejky jsou doloženy uvnitř budovy a přímo v oválné peci, je proto velmi pravděpodobné, že vozíky stejného rozchodu 600 mm byly využívány k dovozu hlíny i navážení a vyvážení cihel do a z pece.
Severně od silnice č. I/48 se úzkokolejka rozvětvovala a její trasa se měnila s postupným vytěžováním nevelkého hliníku, který se s ubýváním vhodné cihlářské hlíny posouval (a stále posouvá) k východu. Zmapování přesné trasy kolejí tak prakticky není možné.
Vozový park ani trakce na úzkorozchodné drážce nejsou autorům známy - za případné doplňující informace děkujeme.
| Koleje vedoucí z hliníku začínají přibližně 40 m před cihelnou stoupat po ocelovo-dřevěné rampě ke vratům do horního patra výrobní budovy. |
| | Kolejka vede skrze korunu rozložité třešeně a míří k nebesům. |
|
| V horní části rampy se vozíčky s hlínou musely cítit doslova na výsluní. |
| | V opačném směru se takřka přímo naproti rampě šklebí na „cestující“ temné ústí betonového tunelu. |
|
| Původní tunel vedl pod státní (kdysi císařskou) silnicí. Při jejím rozšíření před rokem 1999 byl ukončen slepě a stal se z něj pouhý podzemní sklad. |
| | Tudy kdysi projížděly úzkokolejné vláčky s hlínou pod silnicí, aniž by bylo nutné přerušovat provoz koňských povozů a aut na ní. |
|
| Původní hliník se pomalu posouvá od západu k východu. Vytěžená cihlářská hlína je dnes bytelným základem tisíců severomoravských domů. V současnosti si horníci vystačí bez úzkokolejky, s nákladním autem a otlučeným sovětským buldozerem. |
|
Autor článu děkuje Zdeňku Hrdinovi za podrobné informace o lokomotivách provozovaných na drážce.
Zdroje
- Obec Polom: Historie. Dostupné z https://www.obecpolom.cz/historie.
- Cihelna Polom. Dostupné z http://www.cihelnapolom.cz/cs/kontakt.
- Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava: Cihelna Polom. Dostupné z https://www.fast.vsb.cz/223/cs/fotogalerie/cihelna-polom/.
|