 | Dvě delší koleje vcházejí do starší haly a mají déllku zhruba 25 m. Vpravo lze na fotce zahlédnout jednu z trojice kratších kolejí do haly přistavěné mezi roky 2006 a 2010. |
Na pile v sevřeném údolí Moravské Sázavy pod obcí a tvrzištěm Výprachtice se nachází drobný provoz úzkokolejných vozíků ke katru pily. Není vyloučeno, že v minulosti vedla drážka i dále po areálu.
Historie
Na místě původního mlýna vznikla ve Výprachticích, resp. Koburku pila v roce 1920. Vzhledem k poměrně velkému areálu (výrazně většímu ve srovnání s rokem 2023) lez předpokládat, že na pile sloužila úzkorozchodná drážka již nedlouho po jejím vybudování a to možná i k transportu dřeva po areálu pily, jež využívala jako skládku nivu až téměř k soutoku s bezejmenným potokem od studánky Pod pilou. Z historických fotografií nejsou přímo koleje drážky patrné, ale uspořádání areálu naznačuje, že možná vedla kolej z provozní budovy po pravém břehu řeky podél celé skládky.
Úzkokolejka pravděpodobně sloužila přinejmenším pro potřeby přísunu dřeva ke katru po celou dobu existence pily i po několika přestavbách a zmenšení pily mezi roky 2006 a 2010. Svému účelu sloužila i v roce 2021, kdy byla zdokumentována autorem článku.
Popis
Přestože lze z náznaků usuzovat na poměrně větší rozsah drážky, zdokumentováno je pouze 5 kolejí o délce 20m až 25 m a rozchodu 600 mm. Kolejnice nejsou tvořeny standardními profily ale pouze pravoúhlými jekly (příp L profily) zapuštěnými do betonu s drážkou pro okolky. V roce 2021 se v provozu používaly dvounápravové vozíky pro převoz řeziva.
 | Na fotce pily z června 2021 je vidět všech pět kolejí - dvě velvo a tři v manší přistavěné hale vpravo. |
|  | Na místě není jasně vidět, zda jsou kolejnice tvořené L profily nebo jekly, hrany ale napovídají, že nejde o standardní kolejnicové profily. |
|  | Vozíků je na pile povícero, zřejmě nemají problém se pohybovat i mimo koleje nebo přejíždět z jedné koleje na druhou dle potřeby. |
|
|