Úzkokolejka na pile ve Výprachticích

Dvě delší koleje vcházejí do starší haly a mají déllku zhruba 25 m. Vpravo lze na fotce zahlédnout jednu z trojice kratších kolejí do haly přistavěné mezi roky 2006 a 2010.
Dvě delší koleje vcházejí do starší haly a mají déllku zhruba 25 m. Vpravo lze na fotce zahlédnout jednu z trojice kratších kolejí do haly přistavěné mezi roky 2006 a 2010.

Na pile v sevřeném údolí Moravské Sázavy pod obcí a tvrzištěm Výprachtice se nachází drobný provoz úzkokolejných vozíků ke katru pily. Není vyloučeno, že v minulosti vedla drážka i dále po areálu.

Historie

Na místě původního mlýna vznikla ve Výprachticích, resp. Koburku pila v roce 1920. Vzhledem k poměrně velkému areálu (výrazně většímu ve srovnání s rokem 2023) lez předpokládat, že na pile sloužila úzkorozchodná drážka již nedlouho po jejím vybudování a to možná i k transportu dřeva po areálu pily, jež využívala jako skládku nivu až téměř k soutoku s bezejmenným potokem od studánky Pod pilou. Z historických fotografií nejsou přímo koleje drážky patrné, ale uspořádání areálu naznačuje, že možná vedla kolej z provozní budovy po pravém břehu řeky podél celé skládky.

Úzkokolejka pravděpodobně sloužila přinejmenším pro potřeby přísunu dřeva ke katru po celou dobu existence pily i po několika přestavbách a zmenšení pily mezi roky 2006 a 2010. Svému účelu sloužila i v roce 2021, kdy byla zdokumentována autorem článku.

Popis

Přestože lze z náznaků usuzovat na poměrně větší rozsah drážky, zdokumentováno je pouze 5 kolejí o délce 20m až 25 m a rozchodu 600 mm. Kolejnice nejsou tvořeny standardními profily ale pouze pravoúhlými jekly (příp L profily) zapuštěnými do betonu s drážkou pro okolky. V roce 2021 se v provozu používaly dvounápravové vozíky pro převoz řeziva.

Na fotce pily z června 2021 je vidět všech pět kolejí - dvě velvo a tři v manší přistavěné hale vpravo.
Na fotce pily z června 2021 je vidět všech pět kolejí - dvě velvo a tři v manší přistavěné hale vpravo.
Na místě není jasně vidět, zda jsou kolejnice tvořené L profily nebo jekly, hrany ale napovídají, že nejde o standardní kolejnicové profily.
Na místě není jasně vidět, zda jsou kolejnice tvořené L profily nebo jekly, hrany ale napovídají, že nejde o standardní kolejnicové profily.
Vozíků je na pile povícero, zřejmě nemají problém se pohybovat i mimo koleje nebo přejíždět z jedné koleje na druhou dle potřeby.
Vozíků je na pile povícero, zřejmě nemají problém se pohybovat i mimo koleje nebo přejíždět z jedné koleje na druhou dle potřeby.
 
Článek ze dne 2. 3. 2024 byl naposledy upraven dne 2. 3. 2024 a zobrazen celkem 288×, naposledy dne 22. 4. 2024 v 10:36.
 
 

Články související s tématem Úzkokolejka na pile ve Výprachticích

Zpět | Nahoru

Databáze úzkokolejek
Databáze úzkokolejek
Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-22]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/%C3%9Azkokolejka%20na%20pile%20ve%20V%C3%BDprachtic%C3%ADch.
 
Desktopová verze | Mobilní verze