Zrušená úzkokolejka do šamotky ve Vidnavě byla v provozu od roku 1921 do roku 1955, kdy byla zrušena, její četné pozůstatky však lze za zrušenou továrnou nalézt dodnes (2014). Půvoní drážka o rozchodu 600 mm vycházela z areálu podniku jihovýchodním směrem, kde překročila po betonovém mostě řeku Vidnávku a rovým úsekem dospěla k silnici do Štachlovic. Před silnicí obočovala vpravo v ostrém úhlu větev vedoucí na hliniště, za silnicí pak v mírnějším úhlu vpravo druhá větev, která vedla jihojihovýchodním směrem ke kaolinovému lomu. Tento úsek je zahován ve formě lesní cesty vedoucí k zatopenému lomu.
Hlavní větev úzkokolejky pokračovala jihovýchodním směrem k tunelu z roku 1921 s klasicistním portálem o délce cca 400 m, který prochází západní stěnou druhého lomu a původně ústil na jeho dně odbočkou a koncovým portálem. Uvnitř přístupného lomu je zachována odbočka u západní stěny, kterou lze do tunelu vstoupit, přímý úsek vedoucí dále na jihovýchod je však zavalen a protéká jím potok z bažinatého jezírka na dně lomu (2014). Samotný tunel je opatřen betonovým ostěním vejčitého profilu a je volně průchozí, nicméně protéká jím potok z lomu, který tunel znáší velkým množstvím mazlavého kaolinového bahna.
Celková délka drážky přesahovala 2 km, nicméně jediným úsekem, na němž zůstaly koleje, je betonový most přes řeku Vidnávku, trojice obočujících větví je, stejně jako kolejiště v areálu šamotky, již minulostí.
Zdroje
- Úzkokolejka Vidnava kaolinka-Farský Les lomy. Dostupné z http://zrus-zan-zel.blog.cz/0709/dulni-zeleznice-vidnava-johanka
|