Čejč odb. (odbočení ve stanici nebo v jiném DVM)

Následující text byl převzat z tématu Čejč odbočka (odbočka):

Čejč odbočka byla odbočka ležící na železničních tratích Hodonín–Zaječí a Čejč–Ždánice, ve které se obě trati rozdělovaly. S postupným rušením dráhy do Ždánic od 90. let 20. století byla odbočka změněna nejprve na „odbočení ve stanici nebo v jiném DVM“ a posléze pouze na dopravní bod „Čejč výhybka č. 101“. V roce 2022 tato výhybka, od vlastní stanice Čejč vzdálená asi 1,2 km, stále existovala jako technické propojení s místní drahou Čejč – Uhřice u Kyjova.

Název odbočky: Čejč odbočka (též Čejč odb. nebo odbočka Čejč)
Číslo odbočky: 336388
Kilometrická poloha: 17,352
Provozní obvod: Břeclav
Provozovatel:
Trať: Hodonín–Zaječí (255)
Předchozí stanice: Čejč
Následující zastávka: Brumovice
V srpnu 2020 už na místě někdejší budovy (na snímku vpravo za výhybkou) rostlo pouze křoví. Odbočka z přímé trati však stála na svém místě úplně stejně jako v roce 1907.
V srpnu 2020 už na místě někdejší budovy (na snímku vpravo za výhybkou) rostlo pouze křoví. Odbočka z přímé trati však stála na svém místě úplně stejně jako v roce 1907.

Historie

Odbočka Čejč se stala v roce 1906 místem, kde se měla na místní dráhu Hodonín–Zaječí napojit nově budovaná železice do Ždánic. Ačkoliv nově budovaná trať měla formálně vycházet z Čejče, jejích prvních 1240 m bylo tímto způsobem z úsporných důvodů vedeno po dráze ze Zaječí. Tím ovšem vznikla potřeba zajistit bezpečnou jízdu vlaků ve všech třech směrech a tak jižně od bývalého rybníka Smraďáku vznikla víceméně v pustině nová dopravna.

Osud odbočky byl pevně spojený s osudem dráhy do Ždánic. Osoboní doprava na dráze byla zastavena v roce 1998, nákladní pak zřejmě před rokem 2010. Budova odbočky byla neobsazená určitě již před rokem 2007, po tomto datu byla budova srovnána se zemí a na místě zůstala pouze dálkově ovládaná výhybka č. 101 a trojice návěstidel.

Popis

Výhybka č. 101 se nachází mimo zástavbu obce v obtížně přístupném terénu obklopeném poli a ze severní strany též Čejčským potokem. Původní budova odbočky (vybudována zřejmě v rozmezí let 1906–1907) byla po roce 2007 zbourána a na místě tak zůstala pouze samotná dálkově ovládaná vyhýbka č. 101 a návěstidla L2a (od Čejče), ZS (od Kobylí) a KS (od Klobouk).

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
  2. Tomančák, L., Řihánek, M.: ŽdánkoWeb. Dostupné z https://zdankoweb.estranky.cz/.
  3. Pagáč, J., Tomášek, J.: Plánek stanice Čejč. Dostupné z https://iwan.eu07.pl/jw/john_woods2009/planky/3xx/319/336354.xls.

 
Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 16. 8. 2022 a zobrazen celkem 12310×, naposledy dne 16. 4. 2024 v 9:20.
 
 

Články související s tématem Čejč odb. (odbočení ve stanici nebo v jiném DVM)

Zpět | Nahoru

Malé Chvojno (žst)
Seznam českých železničních zastávek a stanic
Seznam železničních zastávek a stanic v ČR obsahuje všechny železniční stanice, zastávky a tarifní nebo jinak zajímavá místa (hlásky, hradla, místa pro odstu…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/%C4%8Cej%C4%8D%20odb.%20(odbo%C4%8Den%C3%AD%20ve%20stanici%20nebo%20v%20jin%C3%A9m%20DVM).
 
Desktopová verze | Mobilní verze