| Hlavní kolejiště úzkokolejky se nachází ve dvoře statku Jirsových. Jeho adresa je Antonínská 75, přestože blíže vede ulice Luční. |
Železnice plná páry je název pro muzejní úzkorozchodnou dráhu, která se rozkládá v Dačicích pod Luční ulicí, na pravém břehu Moravské Dyje. Dráhu na místě, kde historicky koleje nikdy nevedly, vystavěl v roce 1995 její zakladatel a majitel Zdeněk Jirsa, který ji provozuje s rodinou jako součást malého železničního muzea.
Železnice plná páry
Aktuální informace o provozu a stavu muzea a úzkokolejky jsou dostupné na webu:
www.zelezniceplnapary.cz
Historie
Prapočátek zahradní železnice v Dačicích spadá do roku 1994, kdy si tehdy devítiletý chlapec, Zdeněk Jirsa pořídil pár metrů 600 mm kolejí a jeden plošinový vagón. V patnácti letech pak se svým otcem sestrojil první funkční parní lokomotivu a začala stavba skutečné železnice. Se stavbou drážky o rozchodu 600 mm pokračovali ve volném čase dobrovolníci a nadšenci z dílů různých zaniklých průmyslových železnic (dolů, kamenolomů…). Po původní trati z roku 1995 se v Dašicích jezdilo do roku 2005. Poté proběhla generální rekonstrukce, která trvala téměř dva roky a díky ní se drážka dostala do současné podoby (2024). Aktuální stavební délka (součet délek všech kolejí) se blíží ke 400 m. Od roku 2001 slouží jako volnočasová atrakce v rámci malého železničního muzea, které se na statku Jirsových nachází.
| Ve dvoře se nachází trojice hlavních kolejí a několik odboček do bývalých chlévů, které slouží jako remízy pro lokomotivy a vozy. Spojení kolejí kdysi průmyslové a dnes zahradní železnice s historickým statkem je překvapivě velmi organické a vypadá to, jako by koleje vedly ze statku odjakživa. |
Popis
Drážka je složena z celkem 350 m kolejí, přičemž nejdelší trasa z depa v bývalém chlévě statku až na konec kusé koleje za jezírkem u řeky měří 256 m. Drážka vychází ze statku na severozápadě a míří k jihovýchodu, kde na konci řeky končí malou dvojkolejnou výhybnou na břehu umělého jezírka. V případě jízdy s cestujícími zde lokomotiva objíždí soupravu. Po cestě úzkokolejka překonává přejezdem polní cestu na pravém břehu Moravské Dyje.
Přes své poměně nevelké rozměry disponuje zahradní železnice celkem čtyřmi lokomotivami, z toho dvěma motorovými a dvěma parními. Zatímco parní lokomotivu Jůlii č. 1 postavili nadšenci z Železnice plné páry vlastníma rukama v roce 2011 jako novostavbu, druhá lokomotiva Maffei 2962 z roku 1908 doputovala do Dačic z Mnichova a Niklassdorfu a na statku nyní prochází zúžením rámu a přerozchodováním zte 760 mm na 600 mm. Mimo to je v provozu na drážce jedna lokomotiva BN30 a malý jednoválcový dieselový stroj jménem Plop. Cestujícím slouží několik osobních vozů vzniklých místní přestavbou kiplor ze zaniklých úzkokolejek.
Na zahradní železnice se konají třikrát ročně pravidelné jízdy (Přivítání prázdnin s lokomotivou Jůlinkou, Dušičky pod parou a Mikuláš pod parou), po zbytek roku jsou ale Jirsovi ochotni pro návštěvníky vypravit speciální jízdy a laskavě je provést svým muzeem, na které jsou zaslouženě hrdí.
| Na statku se nachází „stanice“ Dačice-Luční. Protože ale úzkokolejka není drahou v pravém slova smyslu, i termín stanice uvádíme jen v uvozovkách. |
|
| První z obou parních lokomotiv, Jůlinka, byla kompletně postavena v Dačicích, čímž město stanulo po boku slavných metropolí, kde se vyráběly lokomotivy, jako jsou Praha, Plzeň, Česká Třebová či Adamov. |
| | Také lokomotivka s jednoválcovým dieselovým motorem Plop je s výkonem 7,5 kW věrným služebníkem zahradní železnice. Svým jménem se řadí po bok druhého dieselového stroje, lokomotivy BN30 původem z hodonínské cihelny, s výkonem 22 kW a jménem Bubo (v Dačicích jezdí od roku 2002). |
| | Rámy prozrazují, že tři zelené vagónky pro cestující stojí na základech klasických kiplor. |
|
| Kromě čtyř lokomotiv, čtyř osobních a patnácti nákladních vozů o rozchodu 600 mm lze v Dačicích narazit i na unikátní torzo vozu M201.003. Písmeno M podle inženýra Kryšpína měl v názvu přestože jezdil na elektřinu, i když si nejeden kibic myslí, že by tam mělo být spíš E (jako u panťáků). |
| | Náhodný kolemjdoucí narazí na železnici nejspíše na přejezdu přes cestu podél řeky. Dráha se mu pak bude jevit takto romanticky. |
|
| Pohled na druhou stranu k jezírku, na kusou kolej s odstavenými nákladními vozy a jezírko, kterému by slušela kolejová smyčka (ale není tam, jen výhybna pro objíždění soupravy). |
| | A to je konec Železnice plné páry. Na podzim, když opadá listí ze stromů, jsou odsud vidět vlaky na velké dráze na protějším břehu řeky. |
|
| Plop objíždí soupravu osobních vozů v bezejmenné výhybně, veden zkušenou rukou svého nejen duchovního otce pana Zdeňka Jirsy. |
| | Tady by se chtěl stát železničářem snad úplně každý! |
|
|