 | V roce 2015 se kromě čtrnácti párů vlaků majoritního dopravce GW Train Regio na trati 149 v úseku Bečov nad Teplou - Krásný Jez objevovaly o víkendu také čtyři páry převážně nevyužitých vlaků Českých drah. |
Popis
Jednokolejný Bečovský tunel se nachází na katastru města Bečova nad Teplou asi 600 m od stanice Bečov nad Teplou směrem k zastávce Vodná. Tunelem prochází (po stejné koleji) železniční tratě Mariánské Lázně – Karlovy Vary (149) a Rakovník – Horní Slavkov-Kounice (161).
Bečovský tunel prochází pod bočním hřbítkem Kočičího vrchu, který sbíhá k soutoku Bečovského potoka a řeky Teplé na severním konci města. Protože bezprostředně za severním koncem tunelu železniční trať překračuje po ocelovém mostě řeku Teplou, nachází se prakticky celý tunel v oblouku a na severním konci ústí kolmo k řece a silnici č. 20 (E49), které překračuje po mostě nad vyschlým pramenem s elegantním kamenným portálem. Na krátkém prostoru mezi mostem přes silnici a řeku a samotným tunelem se nachází předvěst vjezdového návěstidla stanice Bečov nad Teplou.
Samotný tunel je vyražen v žulovém nadloží, má podkovovitý profil a v celé délce je vyzděn kamennými bloky s výklenky pro ukrytí před projíždějícím vlakem po obou stranách, je dlouhý 209 m (jiné prmaney uvádějí délku 248,2 m) a v provozu je od roku 1898.
 | Příjezd k Bečovskému tunelu od severu, přes mosty nad řekou Teplou a silnicí č. 20 (E49). V srpnu 2015 probíhala výměna původních mechanických návěstidel ve stanici Bečov nad Teplou a na předvěsti byla instalována nepřenosná pevná návěst výstraha. |
|  | Pohled z chladivých útrob Bečovského tunelu na jeho severovýchodní portál a mosty přes silnici č. 20 (E49) a řeku Teplou. Tunel je po celé délce vyzděn kamennými bloky, které zajistily jeho trvanlivost již po 117 let. |
|
 | Pohled zevnitř na jižní portál Bečovského tunelu a na mechanické vjezdové návěstidlo stanice Bečov nad Teplou, kterému na okraji stejnojmenného města ubíhají poslední dny jeho existence. |
|  | Bytelně vyzděný portál Bečovského tunelu při pohledu od jihu. |
|  | Pohled na romantické zátiší s mechanickým návěstidlem, tunelem, přejezdem a karbolem páchnoucími dřevěnými pražci z roku 2015 je dnes již minulostí. |
|
Zdroje
- Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
- Chaloupka J. a kol. Bečovsko, návrh krajinné památkové zóny, dostupné z http://www.becov.cz/e_download.php?file=data/editor/269cs_2.pdf&original=KPZ_Becovsko_final_text+%283%29-1.pdf.
|