Název stanice: |
Budišov nad Budišovkou |
Číslo stanice: |
330845 |
Zkratka: |
BUD |
Kilometrická poloha: |
39,01 |
Provozní obvod: |
Opava |
Provozovatel: |
SŽDC |
Trať: |
|
Předchozí stanice: |
Svatoňovice |
Popis
 | Staniční budova z roku 1891 vypadá prakticky stejně jako v době svého vzniku. Jen vestibul a pokladny zejí prázdnotou… |
Stanice leží ve na západním okraji města Budišova nad Budišovkou, vzhledem k současné zástavbě spíš nevhodně umístěna dalkeko od středu města (dráha prochází blíže centru jižním okrajem města). Od 10. let 20. století není stanice obsazena a provoz je dálkově řízen ze stanice Suchdol nad Odrou.
Stanice je v provozu od října 1891 jako koncová na trati ze Suchdola nad Odrou, která původně sloužila zejména pro přepravu uhlí, dřeva, kamene a dalšího zboží. Od poloviny 20. století dráha nabyla na významu jako turistická spojnice do příjemné přírodní oblasti Budišovska, oplývajícího břidlicí.
Ze stanice odbočovala v průběhu 20. století vlečka do továrny na doutníky, zrušená na počátku 21. století v majetku firmy Stavomontáže.
 | Pohled na východní zhlaví stanice. Kolejišti po redukci chybí jedna kolej. |
|  | V roce 2015 zajišťovaly vozbu na trati proslulé motoráky řady 810 s vlečňáky 010. Vandrácká klasika přelomu tisíciletí. |
|  | Také litinový hydrant patří k původnímu inventáři stanice. Žel již několik let bez vody. |
|
 | Na suchu je také vodní jeřáb. Vodu do osmsetdesítek doplní dole v Suchdole. |
|  | V jednoduchosti je krása, dalo by se hořce zaplakat nad litinovým kohoutem vodního jeřábu obrůstajícího mechem. |
|  | Za prohlídku stojí také budova bývalé výtopny. Sem určitě chodila spát nějaká třistadesítka po své celodenní nároční práci, tahání vagónků přes sedlo u Svatoňovic. |
|
 | Pozor! Nádraží v Budišově má svého strašlivého hlídače - mumifikovaného nádražního psa! |
|  | Loučíme se s budišovskou výtopnou, kde už nikdy nebudou odpočívat přes noc vlaky - sbohem. |
|  | Zbytky hnízda, jak příroda postupně proniká do domény oceli, oleje a sazí. |
|
 | Bez nádražních reflektorů by to nebylo ono. Ale kde je žárovka? |
|  | Od svého vzniku dosud slouží dráha beze změny svému hlavnímu účelu - přepravě dřeva (a kamene). |
|  | Toto je úplný konec trati ze Suchdolu do Budišova. Plánované prodloužení do Dvorců (kde končila úzkokolejka z Ondrášova) se nikdy neuskutečnilo. |
|
Zdroje
- Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
- Romantickou lokálkou ze Suchdola do Budišova. Dostupné z http://www.cd.cz/zazitky/kam-na-vylet/801-romantickou-lokalkou-ze-suchdola-do-budisova.
|