Název zastávky: |
Bukovec |
Číslo zastávky: |
? |
Kilometrická poloha: |
50,348 |
Provozní obvod: |
Olomouc |
Provozovatel: |
ÖLEG, ČSD, DRB |
Trať: |
Hanušovice–Głuchołazy (292) |
Předchozí stanice: |
Mikulovice |
Následující stanice: |
Głuchołazy |
Železniční zastávka Bukovec (německy Buchberg) se nacházela v severovýchodní části intravilánu obce Mikulovic v mezistaničním úseku Mikulovice–Głuchołazy. Zastávka otevřená v roce 1892 jako Buchberg byla v provozu do roku 1945.
 | Budova bývalé železniční zastávky Bukovec (dříve Buchberg) u přejezdu číslo P4327 na Hlucholazské ulici sloužila po zrušení zastávky jako strážní a později rodinný domek. Od roku 2020 je opuštěná. |
Historie
Zastávka Buchberg byla vystavěna v roce 1892, tedy pouhé 4 roky po dokončení dráhy z Hanušovic do Głuchołaz, na které se v Mikulovicích nacházela pohraniční přechodová stanice. Stavbu zastávky iniciovala a financovala majitelka mikulovického hostince paní Nitschová, jejíž podnik se nacházel nedaleko a zastávka tak sloužila mimo jiné jeho hostům přijíždějícím z Pruska, pro které by asi 1,5 km dlouhá cesta ze stanice představovala zbytečnou zacházku.
Zastávka byla v provozu do začátku 1. světové války, po které ovšem nebyla obnovena a k jejímu znovuotevření došlo až v roce 1924 tentokrát již pod českým názvem Bukovec. V provozu byla po zbytek meziválečného období i během 2. světové války, po jejímž skončení se historie opakovala a po opětovném převzetí dráhy ČSD již zastávka nebyla otevřena. V prvních dnech po skončení války byly dráha do Polska mimo provoz a ani po jejím zprovoznění v roce 1946 již nebyla nově dosídlenými obyvateli zdaleka využívána tolik jako zdejšími Němci před odsunem. Potřeba zastávky tak zanikla a ta byla bez náhrady zrušena.
 | Na mapě 3. vojenského mapování z období 1. republiky je zastávka Bukovec zaznačena hned dvakrát. Její skutečná poloha je severně od Mikulovic, zhruba uprostřed obrázku v oblouku dráhy. Mylně je však zaznačena i na sousedním mapovém listu (tento výřez vznikl slepením dvou mapových listů) v těsném sousedství železniční stanice Mikulovice, což je zřejmý nesmysl. |
|
 | Na poválečné katastrální mapě již zastávku nenajdeme, podle tvaru pozemku v nejsevernějším bodě dráhy je ale jasně identifikovatelná její poloha včetně nástupiště. V mapě též zůstal nelogicky název úseku dráhy ČSD Mikulovice–Bukovec, přestože již žádná dopravna Bukovec neexistovala. |
|
Popis
Železniční zastávka se nacházela východně od severního výběžku Hlucholazské ulice, ústícího přes železniční přejezd P4327 do silnice č. I/44 z Mikulovic do Głuchołaz. Nástupiště u jednokolejné trati se nacházelo jižně od koleje a jeho délka byla zhruba 100 m směrem na východ od přejezdu. Součástí zastávky byl také strážní domek na adrese Mikulovice, Hlucholazská 132, který na místě stojí dodnes.
V současnosti (2021) lze na místě vysledovat srovnaný terén na místě někdejšího nástupiště a v poměrně zachovalém stavu obdivovat strážní domek (na pozemku SŽ), který slouží pro soukromé bydlení.
 | Jízdní řád z roku 1918 uvádí zastávku Buchberg v km 37. Od roku 1914 byla nicméně zastávka mimo provoz a žádné vlaky tu nezastavovaly. |
|  | Pohled na budovu zastávky a strážního domku od přejezdu. Na snímku je dobře patrná poloha nástupiště mezi budovou a kolejí. |
|
 | Ani 76 let po zrušení zastávky nezmizely stopy po nástupišti. Zemní val vyvýšený oproti okolnímu terénu zarůstá místo travou vřesem. |
|  | Pohled na budou ze strany od Hlucholazské ulice. Nepříliš kvalitní přestavby a přístavby částečně změnily charakteristický ráz domku, typický pro celou dráhu z Hanušovic do Głuchołaz. |
|
 | Dokladů o existenci zastávky v létech 1892–1945 není mnoho. Jedním z posledních je z omítky seškrábaný nápis Buchberg, ukrytý před vlivem povětrnosti pod přístavbou dřevěné verandy. Plechové cedule dávno odnesl čas, vyškrabání černých písmen však vytvořilo sekunární bílý vzor a dřevěná veranda ochránila místo před novým nátěrem. |
|
 | Ve sklepě opuštěného domku visí podkova pro štěstí. Zdá se, že jej krásná a ohrožená budova bude brzo potřebovat poměrně dost. |
|  | Vnitřní vybavení a úpravy domku nijak nesvědčí o tom, že kdysi sloužil jako budova zastávky. |
|
 | Nejasné zůstává také, zda se v Bukovci někdy prodávaly jízdenky nebo byla část budovy vyhrazena jako čekárna pro cestující. |
|  | Všechno překryly neoriginální přestavby. Pokud by v budově někdy byl pokladna, seděl by pravděpodobně pokladní na místě dnešní vany. |
|
 | Ani na půdě neexistuje jediná známka bývalé drážní funkce domku. |
|  | Co zbývá dodat? |
|
Zdroje
- Pamětní kniha staničního úřadu Mikulovice ČSD, díl 1. (založeno 15. září 1946).
- Tempírová-Kotrlá, D.: Století železnice na Jesenicku 1896–1996, Olomouc: České dráhy, Obchodní provozní ředitelství v Olomouci, 1996.
|