 | Ačkoliv byl v roce 2008 cukrovar již úplně opuštěn, maják na komíně svítí nadále. |
Cukrovar v Trnavě
V pořadí druhý cukrovar v Trnavě byl do provozu uveden v roce 1868 a cukr se v něm vyráběl přes obě světové války po dobu úžasných 136 let až do roku 2004, kdy doplatil na masivní vlnu uzavírání cukrovarů v nových zemích Evropské unie.
V prvních letech svého provozu patřilo trnavskému cukrovaru čtvrté místo co do velikosti průmyslového závodu v Uhrách. Jako takový potřeboval obrovský závod kapacitní způsob dopravy cukrové řepy do provozu - ta byla postupně zajištěna sítí úzkokolejek budovaných od roku 1917. V roce 1923 dosahovala síť několika průmyslově-zemědělských úzkokolejných tratí o celkové délce přes 100 km a definitivně zrušena byla až roku 1962. Cukrovar podnítil rovněž založení společnosti Figaro vyrábějící z místního cukru bonbóny, čokoládu a cukrovinky od počátku 20. století.
V roce 2012 byl cukrovar nevyužitý a patřil mezi přední slovenské brownfieldy čekající na své nové využití.
 | Střechám cukrovaru dominují typické tovární světlíky. |
|  | Ocelová konstrukce střechy sloužila současně pro zavěšení strojů ve výrobních halách. |
|  | Po střechách vedou chodníčky, kterými lze proniknout do budovy. |
|
 | Majestátní výrobní hala z roku 1868. |
|  | V budově jsou schody, stěny podlahy i zábradlí pokryty tenkou lepkavou vrstvou cukru. |
|  | Zde ještě nádrže zůstávají na svém místě. |
|
 | Točité schodiště přes několik pater. |
|  | Pohled do prvního poschodí trnavského cukrovaru. |
|  | Otvory po kotlích, které zasahovaly do několika pater, jsou nebezpečné. |
|
Prameny
- Haviar, T. Úzkorozchodné železnice v službách trnavského cukrovaru 1917-1962. Turany P+M: 2012; Vol. 1. ISBN 978-80-89410-17-0.
|