| Koňská dráha České Budějovice – Linec | přestavěná veřejná dráha s koňským provozem | 1106 mm | 128,8 km | Nejstarší železniční trať na českém (a Rakouském) území vedla z Českých Budějovic do Lince. Část tělesa trati je dodnes využíván pro železniční dopravu. |
| Úzkokolejka dolu Březinka | zrušená důlní drážka | 600 mm | až 100 km | Délka chodeb lupkového dolu Březinka u Letovic dosahovala až 111 km. Původní 600 mm drážka byla později nahrazena závěsným systémem ZD-80. V části chodeb tak nebyly nikdy položeny klasické koleje. |
| Slezské zemské dráhy | zrušená tramvajová síť | 760 mm | až 63 km | Mimo samostatně vzniklou bohumínskou tramvajovou síť se od roku 1912 začala rozvíjet síť Slezských zemských drah na pomezí vlaku a tramvaje. V době největšího rozkvětu dosáhla síť po připojení dalších tratí délky až 63 km. |
| Koňská dráha Praha–Lány | přestavěná a zaniklá veřejná a lesní dráha s koňským provozem | 1120 mm | 62,5 km | Druhá nejstarší železnice na českém území sloužila zejména pro dovoz dřeva z Křivoklátska do Prahy. Později se po dráze dopravoval i kámen, obilí a zejména uhlí z Kladenska, pročež byla přestavěna na parostrojní trať normálního rozchodu. |
| Tramvajová síť v Ústí nad Labem | zaniklá tramvajová síť | 1000 mm | 46,7 km | Síť elektrických tramvají v Ústí nad Labem existovala mezi roky 1899 a 1970. |
| Železniční trať Jindřichův Hradec – Obrataň | regionální dráha v provozu | 760 mm | 46 km | Pravděpodobně nejznámější úzkokolejná dráha v Česku vede malebnou krajinou jižních Čech od roku 1897/1906. V roce 2017 je dráha celoročně v provozu jako plnohodnotná regionální trať. |
| Železniční trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice | regionální dráha v provozu | 760 mm | 33 km | Jedna ze tří provozních regionálních úzkokolejných tratí v Česku vede z jihočeského Jindřichova Hradce až k hranici s Rakouskem v Nové Bystřici. V roce 2018 jezdí na trati tři osobní vlaky denně. |
| Úzkokolejka cukrovaru v Dymokurech | zrušená cukrovarská drážka | 600 mm | 27,8 km | Délka cukrovarské drážky v Dymokurech se měnila z 8,6 až na 27,8 km. |
| Rečkovská lesní dráha | zrušená lesní drážka | 760 mm | 25,96 km | Drážka pro dovoz dřeva na pilu ve Velkém Rečkově vedla do Dlouhé Rokle u Hradčan. Zrušena byla po vyhlášení VVP Ralsko. |
| Tramvajová trať Ostrava–Karviná | zrušená tramvajová dráha | 760 mm | cca 25 km | Síť tramvajových tratí mezi Ostravou a Karvinou byla v provozu s elektrickými tramvajemi 58 let. |
| Úzkokolejky v okolí Skalné | důlní drážka s muzejním provozem | 600 mm | zhruba 24 km | Síť rašelinových, jílových a uhelných úzkokolejek v okolí Skalné se postupně sjednotila na rozchodu 600 mm. Provoz ustal v 1. desetiletí 21. století, od roku 2012 zde působí Muzeum úzkokolejné dráhy Kateřina. |
| Úzkokolejka cukrovaru v Židlochovicích | zrušená síť cukrovarských drážek | 760 mm | 23 km | Rozsáhlá síť úzkokolejek mezi Židlochovicemi, Měnínem, Novým Dvorem a Nosislaví byla v provozu s parními lokomotivami od roku 1901 do roku 1922 a dále až do roku 1960. |
| Drážka cukrovaru ve Vlkavě | | 760 mm | 22,4 km | Úzkokolejka Vlkavského cukrovaru se větvila k nákladištím do Mečíře a Oskořínku. Náspy zrušené drážky jsou v terénu stále patrné. |
| Osoblaha - Třemešná ve Slezsku | regionální dráha v provozu | 760 mm | 20,218 km | |
| Úzkokolejka cukrovaru v Kopidlně | zaniklá průmyslová drážka | 760 mm | 17,3 km | Síť úzkokolejek mezi Kopidlnem, Běchary a Žlunicemi měřila celkem téměř 18 km. |
| Úzkokolejka Slaný–Kačice | zrušená zemědělská drážka | 700 mm | 16,4 km | Poměrně dlouhá úzkokolejka mezi Slaným, Smečnem a Kačicí sloužila od roku 1904 do roku 1932 potřebám cukrovaru a statku ve Smečně jakož i dolu v Kačici. |
| Úzkokolejka Bzenec – Veselí nad Moravou – Tasov | zaniklá zemědělská drážka | 790 mm | 16 km | Cukrovarská drážka mezi Bzencem a Veselím nad Moravou zahájila přepravu řepy, řepných řízků, kalů a členů šlechitcké rodiny Chorinských v roce 1881. |
| Lesní dráha Dětřichov nad Bystřicí – Volárna | zrušená lesní dráha | 700 mm | 16 km | Složitá síť lesních železniček o rozchodu 700 mm se rozkládala v lesnatých stráních východně od Dětřichova nad Bystřicí. |
| Úzkokolejka chemičky v Ústí nad Labem | provozní průmyslová drážka | 565 mm | méně než 15 km | Elektrizovaná úzkokolejka v Ústí nad Labem (Spolek pro chemickou a hutní výrobu/Spolchemie) ukončila provoz nejpozději v roce 2014. |
| Cukrovarská drážka Vyškov–Kozlany | zrušená zemědělská drážka | 700 mm | 14,8 km | Cukrovarská drážka z Vyškova do Kozlan byla částečně elektrizována a v krátkých obdobích na ní také byla provozována osobní doprava. |
| Tramvajová síť v Teplicích | zrušená tramvajová síť | 1000 mm | 13,8 km | Od roku 1895 jezdily v Teplicích a později z teplic do Dubí elektrické tramvaje až do roku 1959. |
| Úzkokolejka cukrovaru v Libněvsi | zaniklá průmyslová drážka | 600 mm | 13,6 km | Síť cukrovarských úzkokolejek v Libněvsi dosáhla délky přes 13 km. |
| Lesní železnice nad Annínem u Koutů nad Desnou | zrušená lesní železnice | 700 mm | 13,6 km | Dočasná drážka systému Dolberg sloužila k odvozu kalamitního dřeva severně od Koutů nad Desnou. Po dvou letech byla rozebrána a převezena na nedalekou Přemyslovskou železničku. |
| Lesní železnice nad Přemyslovem u Koutů nad Desnou | zrušená lesní železnice | 700 mm | 13,5 km | Přemyslovská lesní drážka se skládala ze čtyř nad sebou umístěných svážnic na úbočí Černé stráně a pěti etážových tratí, po kterých se k nim přepravovalo dřevo. V provozu byla mezi léty 1901 a 1943. |
| Tramvajová síť Liberec - Jablonec | tramvajová síť přestavěná na normální rozchod | 1000 mm | 13 km | Původní meziměstská trať mezi Jabolncem a Libercem byla na přelomu 40. a 50. let 20. století vybudována o rozchodu 1000 mm běžném do té doby v obou městech. Po létech přípravy byl úzkokolejný provoz ukončen v roce 2021 a trať postupně přestavěna na normální rozchod. |
| Úzkokolejka Králův Dvůr – Koněprusy | zaniklá důlní drážka | 760 mm | 13 km | Úzkokolejka pro dovoz vápence z Koněpruských lomů do závodu v Králově Dvoře byla později nahrazena normálněrozchodnou vlečkou. |
| Břeclavské lesní dráhy | zrušené lesní drážky | 700 mm | 13 km | Síť drážek v lužních lesích na Břeclavsku sahala až k Lanžhotu a rakouské hranici. V provozu byla od roku 1911 (někdy uváděno 1909) do roku 1965. |
| Lesní železnice Františkov–Josefová | zrušená lesní drážka | 700 mm | min 12,982 km | Po neúspěšných pokusech s akumulátorovou lokomotivou byla pro dopravu vozů vzhůru po lesní železnici ve strmých kopcích Jeseníků nad Hanušovicemi od roku 1900 používána animální trakce, dolů jezdily vozy samospádem. |
| Užší úzkokolejka železničního vojska v Pardubicích | zaniklá vojenská drážka | 600 mm | 12,5 km | Složitý a neustále přestavovaný systém vojenských úzkokolejek na cvičišti železničního pluku na jižním okraji Pardubic je obtížné zmapovat. Od roku 1929 probíhala přestavba na širší rozchod 760 mm. |
| Širší úzkokolejka železničního vojska v Pardubicích | zaniklá vojenská drážka | 760 mm | 12,5 km | Složitý a neustále přestavovaný systém vojenských úzkokolejek na cvičišti železničního pluku na jižním okraji Pardubic je obtížné zmapovat. Od roku 1929 vznikal postupnou pořestavbou užšího systému o rozchodu 600 mm. |
| Úzkokolejka Diana u Rozvadova | zrušená lesní drážka | 760 mm | 12 km | Úzkokolejka Diana u Tachova byla zajímavá především provozem nákladních motorových vozů. |
| Lesní železnice u Řevničova | zrušená lesní drážka | 700 mm | 12 km | 12 km dlouhý systém lesních železnic sloužil od roku 1919 ke svážení dřeva z okolních lesů ke stanici Řevničov. Úzkokolejka sloužila též k trasportu uhlí z dolu Motolka. |
| Úzkokolejka Kolín–Býchory | zrušená cukrovarská drážka | 700 mm | 11,5 km | Cukrovarská drážka z Kolína do Býchor. |
| Úzkokolejka Ondrášov–Dvorce | zrušená regionální dráha | 760 mm | 11,484 km | Úzkokolejka vedoucí romantickou krajinou Nízkého Jeseníku patří svým zrušením v roce 1933 k prvním sneseným regionálním drahám v Československu. |
| Mladějov na Moravě - Hřebeč-doly | průmyslová drážka v muzejním provozu | 600 mm | přes 10,9 km | Nejpozději od roku 1919 vozila z lupkových dolů na Hřebči lupek a také místně těžené uhlí do závodu v Mladějově na Moravě úzkokolejka o rozchodu 600 mm s parní trakcí. |
| Úzkokolejka Černá–Hůrka | zrušená důlní drážka | 600 mm | 10,8 km | Od roku 1884 byla budována drážka spojující závod na výrobu tuhy s grafitovými a rašelinnými doly a dalšími provozy v Černé v Pošumaví. |
| Frýdlant v Čechách - Heřmanice | zrušená regionální dráha | 750 mm | 10,467 km | Jedna z mála veřejných úzkokolejných tratí v Česku byla zrušena na sklonku socializmu v roce 1984. |
| Rajnochovická lesní úzkokolejka | obnovená lesní drážka s muzejním provozem | 700 mm | 10 km | Provoz Rajnochovické lesní železnice probíhal mezi roky 1906 a 1921, od roku 2017 je trať postupně obnovována s muzejním provozem. |
| Úzkokolejka Hodolany–Grygov | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | 9,5 km | Téměř desetikilometrová drážka spojovala cementárnu v Grygově s Hodolany (dnes součást Olomouce). |
| Úzkokolejka Borky–Cikháj | zaniklá lesní drážka | 760 mm | 9,2 km | Jedna z úzkokolejek vybudovaných ve Žďárských vrších po lesní kalamitě v říjnu roku 1930 fungovala pouze tři roky. |
| Arnoštovská lesní drážka | zrušená lesní drážka | 760 mm | 9 km | Drážka bosenského rozchodu 760 mm sloužila ke svážení dřeva z šumavských lesů k zastávce Spálenec. |
| Tramvajová síť v Opavě | zrušená tramvajová síť | 1000 mm | max 8,854 km | Elektrické tramvaje brázdily ulice Opavy od roku 1905 do roku 1956. Do roku 1952 probíhala po trati z východního nádraží přeprava uhlí do městské elektrárny. |
| Lesní železnice Branná–Čerňava | zrušená lesní železnice | 700 mm | obě větve 8,469 km | Druhá ze čtyř úzkokolejek na Lichtensteinském panství v okolí Branné disponovala svážnicí a oplenovými vozy s gravitačním provozem. |
| Úzkokolejka Křinec–Rožďalovice | zrušená cukrovarská drážka | 600 mm | 8,2 km | Řepařská drážka z Křince do cukrovaru v Rožďalovicích měla délku 8,2 km. |
| Úzkokolejka Hodnonín–Ratíškovice | zaniklá průmyslová drážka | 600 mm | 8 km | Úzkokolejka z cihelny v Ratíškovicích vedla narozdíl od současné normálněrozchodné vlečky do Hodnonína. |
| Koňská drážka Bzenec – Veselí nad Moravou | zaniklá koňská cukrovarnická dráha | 790 mm | 7 km | Stavbě úzkokolejky s parním provozem z Bzence do Veselí nad Moravou předcházela již v roce 1879 otevřená koňka, která v provozu vydržela pouhé dva roky. |
| Tramvajová síť v Českých Budějovicích | zrušená tramvajová síť | 1000 mm | součet linek 6,805 km | Trvale tramvaje jezdily v Českých Budějovicích po úzkorozchodných kolejích mezi roky 1909 a 1950. |
| Důlní drážka Krbice–Chomutov | zrušená důlní drážka | 600 mm | 6 km | Zrušená důlní úzkokolejka spojující Krbice a Chomutov. |
| Cukrovarská drážka ve Zborovicích | zrušená průmyslová drážka | 760 mm | 6 km | Šestikilometrová drážka z Honětic sloužila k dovozu surovin do cukrovaru ve Zborovicích. |
| Lesní drážka Bílá–Mezivodí | zrušená lesní drážka | 700 mm | 5,2 km | Lesní drážka z Bílé do Mezivodí vedla údolím Ostravice. Pro svoz dřeva sloužila mezi roky 1910 a 1947. |
| Úzkokolejka Chýnovské vápenky | zrušená průmyslová drážka | 700 mm | 5 km | Úzkokolejka vápenky v Chýnově o rozchodu 700 mm. |
| Drážka Loděnice – Svatý Jan pod Skalou | zaniklá průmyslová drážka | 600 mm | 5 km | Úzkokolejka pro dovoz vápence spojovala obec Loděnice podél stejnojmenného potoka se Svatým Janem pod Skalou. |
| Úzkokolejka Tillova mlýna v Jeseníku nad Odrou | zrušená průmyslová (mlýnská) drážka | 710 mm | 4,05 km | Drážka z roku 1872 ze mlýna v Jeseníku na nádraží v Suchdole nad Odroubyla v roce 1900 elektrifikována, v roce 1935 odelektrifikována a do roku 1948 složila její část s humánní trakcí. |
| Důlní drážka do chemičky v Břasech | zrušená důlní a průmyslová drážka | 700 mm | asi 4 km | Elektrizovaná úzkokolejka v Břasech se nacházela na pomezí důlní a průmyslové drážky. |
| Lesní úzkokolejka u Velechvína | zrušená lesní drážka | 760 mm | 4 km | Lesní dráha u Velechvína byla postavena na přelomu let 1917 a 1918 na Schwarzenberském panství. |
| Úzkokolejka šamotky ve Zlivi | zaniklá průmyslová drážka | 700 mm | 3,5 km | Úzkokolejka šamotky ve Zlivi o délce 3,5 km disponovala kolejemi o rozchodu 700 mm. |
| Úzkokolejka Kotojedy–Trávník | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | 3,5 km | Zrušená cukrovarská drážka mezi Kotojedy a Trávníkem měla rozchod 600 mm. |
| Úzkokolejka lomů Amerika | zaniklá důlní drážka | 600 mm | přes 3,5 km | Složitý systém převážně pod zemí vedených úzkokolejných drážek se rozkládal mezi lomy souhrnně zvanými Amerika v několika výškových úrovních. |
| Lesní drážka u Nezvěstic | zaniklá lesní drážka | 760 mm | 3,3 km | Lesní drážka u Nezvěstic byla v provozu od roku 1921. |
| Starší úzkokolejka cementárny v Tlumačově | zrušená průmyslová drážka | 1000 mm | 3 km | Starší úzkokolejka o rozchodu 1000 mm do zavedení provozu motorových lokomotiv v roce 1907. |
| Novější úzkokolejka cementárny v Tlumačově | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | 3 km | Od roku 1907 byla starší drážka přerozchodovávána z 1000 mm na 600 mm pro motorové lokomotivy. |
| Drážka cihelny v Trpístech | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | zhruba 3 km | O drážce mezi cihelnou a nádražím v Trpístech je málo známo, neboť zářez, kterým vedla byl kompletně zavezen. |
| Úzkokolejka dolu Hrabák v Čepirozích | zrušená důlní drážka | 900 mm | snad? 3 km | Úzkokolejka dolu Hrabák v Čepirozích u Mostu sloužila jako důlní a skrývková drážka. |
| Úzkokolejka ve Zbýšově | nově vybudovaná turistická drážka | 600 mm | 2,7 km | Původní vlečku ze stanice Zastávka u Brna do dolu Anna u Zbýšova přestavuje (úsek k dolu Jindřich II) od roku 2009 Muzeum průmyslových železnic na úzkokolejnou drážku o rozchodu 600 mm. |
| Tramvajová síť v Jihlavě | zrušená síť tramvají | 1000 mm | 2,7 km | Třetí nejkratší tramvajový provoz v Česku byl tvořen jedinou linkou mezi nádražím a dnešním Masarykovým náměstím od roku 1909 do roku 1948. |
| Tramvajová síť v Mariánských Lázních | zrušená tramvajová síť | 1000 mm | 2,517 km | Tramvaje o rozchodu 1000 mm jezdily v Mariánských Lázních přesně 50 let od roku 1902 do roku 1952. |
| Tramvajová síť v Těšíně | zrušená tramvajová síť | 1000 mm | 2,43 km | Pouze deset let byla v provozu tramvajová trať mezi Českým a Polským Těšínem. Po vzniku Československa a rozdělení města šlo o mezinárodní tramvajovou trať. |
| Úzkokolejka vidnavské šamotky | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | 2 km | Zrušená průmyslová drážka vedla z vidnavské šamotky do necelé 2 km vzdálených kaolinových lomů. Zajímavá je především dodnes zachovaným betonovým tunelem o délce 400 m, který ústí na dně jednoho z lomů. |
| Úzkokolejka textilky v Josefově Dole | zaniklá průmyslová drážka | 750 mm | 2 km | Úzkokolejka v textilce v Josefově dole o v českých zemích neobvyklém rozchodu 750 mm. |
| Drážka dolu Karel u Vičic | zaniklá důlní drážka | 760 mm | 2 km | Drážka dolu Karel u Vičic byla v provozu od roku 1921. |
| Drážka dolu Quido v Dolním Jiřetíně | zaniklá důlní železnice | 550 mm | 1,8 km | Důlní drážka do prvního hnědouhelného dolu Quido (Guido) stála na počátku těžby uhlí, která postupně zlikvidovala celou obec Dolní Jiřetín. |
| Důlní drážka mezi doly Otto a Wenzel v Teplicích | zrušená důlní drážka | 474 mm | 1,7 km | Neobvykle úzká důlní drážka (474 mm) sloužila pro dopravu uhlí mezi doly Otto a Wenzel u Teplic v Čechách. |
| Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Hrčava | zrušená lesní drážka | 760 mm | česká část 1,7 km | Úzkokolejka ze slovenského Čierného pri Čadci byla nejvýchodnější dráhou na území současného Česka. |
| Úzkorozchodka kamenolomu v Mikulově | zaniklá lomová drážka | 700 mm | 1,65 km | Úzkokolejka lomu na Janičově vrchu byla vystavěna v roce 1920. |
| Úzkokolejka Bohdíkov - Rychtářův lom | zrušená důlní drážka | 700 mm | 1,5 km | Drážka z vápenky v Bohdíkově do tzv. rychtářova lomu procházela kopcovitým terénem v údolí Moravy, v letech 1944–1945 dokonce dvojicí tunelů vystavěných válečnými zajatci. |
| Důlní úzkokolejka v Malých Svatoňovicích | zrušená důlní drážka | 660 mm | 1,4 km | Elektrifikovaná důlní drážka v Malých Svatoňovicích v Podkrkonoší. |
| Úzkokolejka Hlinsko - kamenolom | zrušená lomová drážka | 600 mm | 1,4 km | Úzkokolejka o rozchodu 600 mm spojovala překladiště u nádraží v Hlinsku s nedalekým kamenolomem na okraji Srní. |
| Brněnská výstavní dráha | zaniklá zábavní dráha | 381 mm | 1,4 km | Dočasná drážka na brněnském výstavišti měla liliputí rozchod 381 mm a sloužila zřejmě pouze v průběhu výstavy k 10. výročí ČSR. |
| Úzkokolejka vápenka Bohdíkov – Komňátka – Knížecí lom | zrušená důlní drážka | 700 mm | 1,39 km | Údaje o vzniku drážky vedoucí z vápenky v Bohdíkově okolo zastávky Komňátka do Knížecího lomu se liší. Uvíděny jsou roky 1907 a 1943. |
| Úzkokolejka cihelny ve Skřečoni | zrušená průmyslová drážka | 500 mm | 1,35 km | Elektrizovaná úzkokolejka o rozchodu 500 mm byla od roku 1910 v provozu v Bohumíně-Skřečoni. |
| Úzkokolejka v Solvayových lomech | důlní drážka změněná na turistickou trať | 600 mm | 1,307 km | Úzkokolejka v Solvayových lomech od roku 1917 sloužila pro přepravu vytěženého vápence k lanovce a tudy dále k železniční vlečce. |
| Úzkokolejka Nučice–Jinočany | zrušená důlní drážka | 450 mm | 1,3 km | Úzkokolejka z Nučic do Jinočan měla neobvykle úzký rozchod 450 mm. |
| Úzkokolejka sklárny v Novém Sedle | zaniklá průmyslová drážka | 700 mm | 1,3 km | Úzkokolejka sklárny v Novém Sedle o rozchodu 700 mm byla elektrizovaná. |
| Důlní drážka Milotice–Dubňany | zrušená důlní drážka | 760 mm | 1,3 km | Důlní drážka z Milotic do Dubňan sloužila pro přepravu těženého černého uhlí. |
| Užší úzkokolejka štoly Zdenko u Hudlic | zaniklá důlní drážka | 450 mm | 1,3 km | Užší ze dvou úzkokolejek dolu v nitru Krušné hory u Hudlic měla koleje o rozchodu 450 mm. |
| Širší úzkokolejka štoly Zdenko u Hudlic | zaniklá důlní drážka | 650 mm | 1,3 km | Širší ze dvou úzkokolejek dolu Zdenko v nitru Krušné hory u Hudlic měla koleje o rozchodu 650 mm. |
| Úzkorozchodka vápenky v Sušici | zaniklá průmyslová drážka | 600 mm | 1,3 km | Průmyslová úzkorozchodka v Sušici sloužila potřebám vápenky i cihleny. |
| Důlní drážka v Horní Bříze | zaniklá důlní drážka | 475 mm | 1,2 km | Drážka v kaolinovém dole u Horní Břízy na Plzeňsku. |
| Úzkokolejka dolu Union v Křižanově u Teplic | zaniklá důlní drážka | 600 mm | 1,2 km | Důlní úzkorozchodka pracovala od roku 1908 v dole Union v Křižanově u Teplic. |
| Úzkokolejka na dole Eugen v Mostě | zrušená důlní drážka | ? | 1,2 km | Úzkokolejka dolu Eugen byla vybudována v roce 1916 a měla standardních 600 mm. |
| Úzkokolejka v lomu na Hádech | zrušená důlní drážka | 600 mm | 1 km | Úzkokolejka v hádeckých lomech sloužila mj. pro převoz vytěženého Vápence z lomu Džungle k vápence a tunely do Růženina lomu. |
| Úzkokolejka dolu Hatě u Dolních Borů | zaniklá důlní drážka | 600 mm | přes 1 km | Standardní důlní drážka s vozíky spouštěnými a vytahovanými šikmou šachtou tvořila výbavu živcového lomu u Dolních Borů na Vysočině. |
| Pionýrská železnice v Nymburku | zaniklá dětská železnice | 600 mm | 1 km | Od roku 1954 do roku 1966 jezdila v Nymburku v parku Na Ostrově pionýrská železnice. Původní provizorium bylo přepracováno na stálou drážku, která vydržela v provozu 12 let. |
| Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Markov | zrušená lesní drážka | 760 mm | česká část 0,8 km | Lesní železnice z Čierného pri Čadci do Markova byla tvořena jedinou kolejí na dopravu dřeva s gravitačním provozem. |
| Úzkokolejka papírny v Písečné | zaniklá průmyslová drážka | 600 mm | nejméně 0,74 km | Dvě ramena úzkokolejky papírny v Písečné složila k dovozu dřeva ze skládky nad továrnou po strmé svážnici a odvozu popela z kotelny po mostě přes řeku Bělou. |
| Úzkokolejka v Kamenné kolonii v Brně | zrušená důlní drážka | ? | cca 0,7 km | Lomová drážka v městské štěrkově na místě pozdější Kamenné kolonie používala animální trakci. Zrušena byla před výstavbou nouzové dělnické kolonie v roce 1925. |
| Pionýrská železnice v Přerově | zrušená dětská dráha | ? | zhruba 0,7 km | Poněkud záhadná pionýrská železnice fungovala od roku 1960 v přerovském parku Michalov. Podrobnosti o její historii nejsou známy. |
| Drážka Lovětín – keramička Hlubokodol | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | cca 0,7 km | Necelý kilometr dlouhá drážka o rozchodu 600 mm spojovala nádraží v Lovětíně s keramičkou v Hlubokodole (původně Sanitär Keramik Werke). Původně sloužila po dopravu uhlí a keramiky, po přestavbě na plynové pece byla zrušena. |
| Úzkokolejka hutí Klamovky a Paulinky v Blansku | zaniklá průmyslová drážka | 600 mm | nejméně 0,575 km | Průmyslová drážka propojovala železářskou huť Klamovku s hutí Paulinkou a nádražím na jižním okraji města Blanska. |
| Plzenecká úzkokolejka | muzejní dráha | 600 mm | 0,55 km | Plzenecká železnice od roku 1994 zachraňuje úzkorozchodná vozidla zejména o rozchodu 600 mm a rozšiřuje nově vybudovanou předváděcí trať v areálu dětskéhio tábora ve Starém Plzenci. |
| Úzkokolejka cihelny v Polomi | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | 0,525 km | Úzkokolejka cihelny v Polomi procházela pod státní silnicí tunelem do nevelkého hliníku na severním okraji obce. |
| Úzkokolejka v tramvajové štole | neprovozní stavební drážka | 600 mm | více než 0,51 km | Stavební drážka o délce přes půl kilometru sloužila při ražení tzv. tramvajové štoly pod hradem Špilberkem v Brně. Na jednokolejné drážce se nacházely čtyři točny a výhybka před portálem štoly. Drážka je z velké části zachována dodnes. |
| První tramvajová trať v Českých Budějovicích | zrušená tramvajová síť | 600 mm | asi 0,5 km | Dočasný tramvajový provoz o délce cca 0,5 km byl postaven v Českých Budějovicích na matičních slavnostech v roce 1901. Napětí o výši cca 120 V dodávala pivovarská elektrárna. |
| Úzkokolejky tabačky v Jáchymově | zrušená průmyslová drážka | 700 mm | 0,4 km | Elektrifikovaná průmyslová drážka sloužila pro výrobu v továrně na tabák v Jáchymově. |
| Úzkokolejka Vonwillerovy továrny v Žamberku | obnovená průmyslová drážka s muzejním provozem | 600 mm | 0,4 km | V areálu Vonwillerovy továrny (později Mosilany) přestavěné na Muzeum starých strojů a technologií v Žamberku byla dobrovolnicky zrekonstruována původní 600 mm drážka na muzejní železnici o rozchodech 600 mm a 760 mm. |
| Kaolinová drážka v Lažánkách | zrušená důlní drážka | 600 mm | 0,4 km | Kaolinový povrchový lom u Lažánek nad Veverskou Bítýškou obsluhovala cca 400 m dlouáhá drážka, která dopravovala vytěžený kaolín k nákladní lanovce přivedené k lomu z Bítýšky. |
| Úzkokolejka na pile v Tetčicích | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | min 0,365 km | Úzkorozchodná drážka vycházela obloukem z Tetčické pily k nákladové rampě v železniční stanici Tetčice. Drážka ukončila provoz před rokem 2003, v roce 2020 jsou nicméně na rampě koleje stále patrné. |
| Úzkokolejka ve čtvrté štole za Adamovem | zaniklá důlní drážka | 600 mm | minimálně 0,35 km | Nejdelší ze čtveřice štol v Josefovském údolí za Adamovem ukrývá mimo jiné zřetelné pozůstatky po důlní 600 mm drážce využívané v průběhu těžby. |
| Úzkokolejka vyškovské cihelny | zaniklá průmyslové drážka | 600 mm | min 0,34 km | Úzkokolejka cihelny ve Vyškově byla v provozu nejpozději od roku 1937. V roce 2003 byla již cihelna i se zbytky dřážky zrušená. |
| Úzkokolejka textilky v Brněnci | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | více než 0,33 km | O úzkokolejce v areálu Löw-Beerovy textilky v Brněnci (později Vlněna a Vitka) neexistuje mnoho informací. Drážka spojovala provozy továrny na obou stranách silnice z Brněnce do Moravské Chrastové, kde končila u překladiště na normálněrozchodné vlečce. |
| Úzkokolejka pily v Hoštejně | neprovozovaná průmyslovo-důlní drážka | 600 mm | 0,325 km | Úzkokolejka u nádraží v Hoštejně sloužila současně pro pohyb dřeva na pile a těžbu v přilehlém lomu. |
| Úzkokolejka na pile ve Štítech | neprovozní průmyslová drážka | 600 mm | 0,28 km | Menší úzkokolejný systém sloužil v areálu pily ve Štítech. Úzkokolejka s několika větvemi překonávala po mostě řeku Březnou a přejezdem silnici ze Štítů do Hoštejna. Provoz drážky skončil v 0. letech 21. století. |
| Železnice plná páry Dačice | provozní muzejní dráha | 600 mm | 0,256 km | Od roku 2015 je v provozu pod Antonínskou a Luční ulicí v Dačicích čtvrt kilometru dlouhá úzkorozchodná drážka pro pobavení návštěvníků malého železničního muzea na statku rodiny Jirsů. |
| Ševčinská důlní dráha | důlní drážka změněná na turistickou trať | 600 mm | 0,23 km | Trať sloužila pro přepravu rudy z Ševčinského dolu na Vojtěšskou úpravnu v Příbrami. |
| Úzkokolejka textilky Beran a synové v Zábrdovicích | zaniklá průmyslová drážka | ? | nejméně 0,22 km | Úzkokolejka přádelny Beran a synové pravděpodobně zanikla v souvislosti se zahrnutím výrobních prostor textilky v brněnských Zábrdovicích do areálu nově vznikající Zbrojovky Brno. |
| Úzkokolejka cihelny ve Ždánicích | zaniklá průmyslová drážka | 600 mm | min 0,187 km | Úzkokolejka patrně sloužila k dopravě cihel k železniční stanici Ždánice od rekonstrukce cihelny v roce 1930 do jejího uzavření v roce 1962. |
| Rašelinová dráha v Osečné | funkční důlní drážka | 600 mm | 0,15 km | Krátká drážka původně se dvěma točnami a třemi vozíky slouží pro dopravu slatiny z postupně těženého rašeliniště do lázeňské budovy Dalibor v Lázních Kundratice u Osečné. |
| Úzkokolejka na stavbě Kníničské přehrady | zaniklá stavební drážka | 900 mm | nejméně 0,15 km | Úzkokolejka na stavbě Kníničské přehrady, později přejmenované na Brněnskou přehradu měla podle dochovaných fotografií rozchod širší než na stavbách obvyklých 600 mm. Zřejmě šlo o 900 mm drážku s několika větvemi proměnné délky v poloze u paty hráze těsně nad řekou. |
| Drážka na pile v Polné | provozní průmyslová drážka | 600 mm | min 0,137 km | Původní délka drážky na pile v Polné zřejmě přesahovala 200 m. Drážka měla rozpětí od severní strany budovy s katry ařž po konec skládky řezivy v jižní části areálu, rovnoběžně s kolejemi železniční stanice. |
| Úzkokolejka Sdružených uměleckoprůmyslových závodů v Brně | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | přes 0,124 km | Čtyřkolejná úzkokolejka s humánním pohonem vozíků sloužila v továrně na nábytek Karel Slavíček (později UP, Tusculum) v brněnském Králově Poli. V roce 2018 byla drážka v souvislosti s výstavbou nových domů zlikvidována. |
| Úzkokolejka lomu u Mysletic | zaniklá důlní drážka | 600 mm | nejméně 0,12 km | Lomová drážka sloužila pro přepravy vytěžené žuly v lomu Mysletice. Pozůstatky kolejového systému a skladu, jakož i důlní vozíky jsou patrné i v roce 2020. |
| Úzkokolejka za Korytnou ulicí ve Strašnicích | neprovozní průmyslová drážka | 600 mm | min. 0,109 km | Dvě kolmé koleje o celkové délce 109 m se zachovaly ze sítě úzkokolejných drážek uvnitř průmyslového areálu mezi Korytnou ulicí a seřaďovacím nádražím ve Vršovicích. |
| Drážka na pile v Půlpecnu | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | max. 0,1 km | Krátká drážka na pile v Půlpecnu přecházela přes silnici netypickým přejezdem. Zrušena byla v roce 2005 po zasypání náhonu pily a mlýna. |
| Úzkokolejka krytů v Divišově čtvrti | zaniklá důlní drážka | 600 mm | více než 0,1 km | Systém důlních drážek pro odvoz vylámaného kamnene byl zbudován za účelem ražby krytů za Královopolskou strojírnou v Divišově čtvrti v Brně. |
| Užší úzkokolejka blanenské cihelny | zaniklá důlní drážka | 600 mm | min. 0,1 km | 600 mm úzká drážka sloužila v cihelně na brněnské ulici v Blansku od do. Drážka sloužila jak k přepravě hlíny z hliníku do drtiče, tak k rozvozu cihel po sušárně. |
| Úzkokolejka továrny na čokoládu Olfedo | zaniklá průmyslová drážka | 550 mm | min. 0,095 km | Drážka neobvyklého rozchodu 550 mm sloužila v továrně na čokoládu a cukrovinky Ferdinanda Deutsche Olfedo v Olomouci mezi Kaštanovou a Chrakovskou ulicí. |
| Úzkokolejka adamovských strojíren | opuštěná stavební drážka | 760 mm | 0,085 km | Stavební drážku v nepřístupném skalnatém terénu nad továrnou využily Adamovské strojírny při budování staveb spojených se zbrojní výrobou, ukrytých v hlubokých lesích. |
| Úzkokolejka za Rokycanovou ulicí v Židenicích | neprovozní průmyslová drážka | 600 mm | zhruba 0,07 km | Malá průmyslová drážka o dvou kolejích rozchodu 600 mm se ukrývá v hale nevelké strojírny za Rokycanovou ulicí v Brně-Židenicích. |
| Úzkokolejka na pile v Zubří | provozní průmyslová drážka | 600 mm | nejméně 0,065 km | Nevelký systém čtyř rovnoběžných úzkých kolejí na katru pily v Zubří je propojen normálněrozchodnou posuvnou. |
| Úzkokolejka řečkovické cihelny | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | nejméně 0,06 km | Nevelká drážka řečkovické cihelny v Brně spojovala zřejmě cihelnu s přilehlým hliníkem. |
| Užší úzkokolejka Horního mlýna ve Vladislavi | nevyužívaná průmyslová drážka | 600 mm | nejméně 0,06 km | Obě úzkokolejky mlýna a pily nad Vladislaví sloužily pro pojezd katru při řezání dřeva a zřejmě i při jeho přepravě na složiště na ostrově mezi řekou a náhonem. |
| Úzkokolejka přerovské elektrárny | neprovozní průmyslová drážka | 600 mm | nejméně 0,04 km | Drážka přerovské elektrárny z roku 1917 sloužila k odvozu popela z elektrárenských pecí. |
| Širší úzkokolejka blanenské cihelny | zaniklá průmyslová drážka | 900 mm | 0,039 km | 900 mm drážka v blanenské cihelně na Brněnské ulici sloužila v sušárně pro převoz vozíků o rozchodu 600 mm od zdviže do uliček mezi regály, ve kterých probíhalo sušení cihel před vypálením. |
| Úzkokolejka chemičky Biola v Letovicích | neprovozní průmyslová drážka | 600 mm | nejméně 0,038 km | Krátká drážka spojuje protilehlé budovy v chátrajícím areálu bývalé chemické továrny Biola v Letovicích. |
| Širší úzkokolejka Horního mlýna ve Vladislavi | nevyužívaná průmyslová drážka | 760 mm | nejméně 0,03 km | Obě úzkokolejky mlýna a pily nad Vladislaví sloužily pro pojezd katru při řezání dřeva a zřejmě i při jeho přepravě na složiště na ostrově mezi řekou a náhonem. |
| Úzkokolejka dolu Sauersack - Rolava | neprovozní důlní drážka | 600 mm | více než 0,027 km | Zbytky důlní drážky v cínovém dolu Sauersack - Rolava jsou patrné i po 70 letech od zastavení provozu nacistického dolu a zajateckého tábora na hřebeni krušných hor. |
| Úzkokolejka na pile ve Výprachticích | provozní průmyslová drážka | 600 mm | 0,025 km | Velmi krátká drážka na pile ve Výprachticích slouží víceméně jen pro přísun dřeva ke katru. Větší rozsah úzkých kolejí v areálu pily není doložen, ale je pravděpodobný. |
| Úzkokolejka v průmyslovém areálu za Uničovskou ulicí | zrušená průmyslová drážka | 760 mm | více než 0,02 km | Zneprovozněná úzkokolejka spojovala několik halv továrně na výrobu kovového zboží na okraji Šumperka, jižně od Uničovské ulice. |
| Nádražní úzkokolejka v Morkovicích | zaniklá stavební (?) drážka | 700 mm | min 0,02 km | Na historické pohlednici z dob Rakouska-Uherska je vidět zřejmě dočasnou stavební drážku odbočující na protější straně od výpravní budovy kolmo od kolejiště patrně ke skládce stavebního materiálu. |
| Úzkokolejka na Vlhké ulici v Brně | průmyslová drážka bez provozu | 600 mm | 0,018 km | Krátká drážka s jednou výhybkou a třemi kolejemi o délce cca 9 msloužila pro přepravu dřeva v areálu Stavebního podniku města Brna. |
| Úzkokolejka v Červené zahradě na Smíchově | neprovozní průmyslová drážka | 600 mm | 0,018 km | Krátká osmnáctimetrová drážka sloužila zřejmě k manipulaci se zbožím v areálu průmyslového podniku na místě zbourané rezidence Červená zahrada v Praze na Smíchově. |
| Úzkokolejka za Rumištěm | neprovozní manipulační drážka | 600 mm | min 0,018 km | Krátká úzkorozchodka chátrá v továrních dvorních traktech bývalých textilek za ulicí Rumiště v Brně. Drážka zřejmě sloužila pro dopravu řeziva ke katru místní pily. |
| Úzkokolejka na stavbě podchodu Olomouc hlavní nádraží | zaniklá stavební drážka | 700 mm | více než 0,01 km | Variabilní stavební drážka o rozchodu kolem 700 mm sloužila při výstavbě podchodu na hlavním nádraží v Olomouci v období 20. nebo 30. let 20. století. |
| Ostrava Vítkovice | průmyslová drážka v provozu | 790 mm | ? | Průmyslová drážka v areálu Vítkovických železáren. |
| Břasy - Darová | zrušená důlní drážka | 700 mm | ? | Úzkokolejka vybudovaná firmou J. D. Starck v roce 1871 vedla od nádraží v Břasech k dolu Liewald a později k dalším chemickým a důlním provozům. V roce 1908 elektrifikována, definitivně zrušena 1953. |
| Tramvajová síť v Bohumíně | zrušená tramvajová síť | 760 mm | ? | Trať koňské tramvaje byla v Bohumíně vystavěna v roce 1902, v roce 1916 byla elektrifikována a v roce 1973 zrušena. |
| Zábavní drážka na Žofíně | zrušená dětská železnice | ? | ? | O úzkokolejce vybudované v roce 1841 pro pobavení vyšší společnosti na pražském Žofíně je k dispozici žalostně málo informací. |
| Úzkokolejka na stavbě dráhy Choceň – Otovice | zaniklá stavební drážka | 760 mm | ? | Stavební úzkokolejka společnosti Hügel & Sager pravděpodobně prakticky v celé délce pozdější hlavní dráhy umožňovala přesun materiálů mezi tunely, zářezy a náspy. |
| Úzkokolejka v železárnách v Pozorce | zaniklá průmyslová železnice | 580 mm | ? | |
| Úzkokolejka Pražské železářské společnosti na Kladně | zrušená průmyslová drážka | 800 mm | ? | Systém úzkokolejek o rozchodu 800 mm protkával areál železáren (Vojtěšské huti) Pražské železářské společnosti (PŽS) na Kladně. |
| Důlní úzkokolejka ve Svatavě | zrušená důlní železnice | 640 mm | ? | Úzkokolejka dolů Matyáš a Marie Pomocná nedaleko Svatavy na Sokolovsku. |
| Úzkokolejka v plzeňské Škodovce | zaniklá průmyslová drážka | 500 mm | ? | Průmyslová drážka v plzeňské Škodovce o rozchodu 500 mm. |
| Úzkokolejka v železárnách v Králově Dvoře | zrušená průmyslová drážka | 650 mm | ? | Přes sto let se udržela v provozu síť úzkokolejek v areálu železáren v Králově Dvoře u Berouna o rozchodu 650 mm. |
| Úzkokolejka v Třineckých železárnách (720 mm) | zrušená průmyslová drážka | 720 mm | ? | Část systému úzkokolejných drážek v Třineckých železárnách disponovala rozchodem 720 mm. |
| Úzkokolejka v Třineckých železárnách | zaniklá průmyslová drážka | 800 mm | ? | Část systému úzkokolejných drážek v Třineckých železárnách disponovala rozchodem 800 mm. |
| Úzkokolejka na stavbě přístavu v Ústí nad Labem | zaniklá stavební drážka | 700 mm | ? | Úzkokolejka společnosti lanna z Prahy sloužila při stavbě přístavu v Ústí nad Labem. |
| Úzkokolejka na stavbě dráhy v Kladně | zaniklá stavební drážka | 700 mm | ? | Úzkokolejka společnosti Životský z Prahy sloužila při stavbě železniční trati na Kladně. |
| Úzkokolejka železáren v Bystřici | zrušená průmyslová drážka | 590 mm | ? | Zrušená úzkokolejka procházela závodem železáren v Bytřici u Teplic. |
| Úzkokolejka na stavbě dráhy v Lovosicích | zrušená stavební drážka | 760 mm | ? | Úzkokolejka společnosti Schön a synové sloužila na stavbě dráhy v Lovosicích. |
| Důlní úzkokolejka v Pozorce | zrušená důlní drážka | 500 mm | ? | Důlní drážka v Pozorce o rozchodu 500 mm. |
| Úzkokolejka na stavbě železnice v Karlových Varech | zrušená stavební drážka | 600 mm | ? | Drážka vídeňské společnosti Peregrini sloužila pro přepravu materiálu na stavbě železnice v Karlových Varech. |
| Úzkokolejka železáren Mannesmann v Chomutově | zrušená průmyslová drážka | 700 mm | ? | Průmyslová drážka v železárnách Mannesmann započala provoz v roce 1898. |
| Úzkokolejka železáren Poldi Kladno | zaniklá průmyslová drážka | 800 mm | ? | Pozůstatky úzkokolejky Poldi Kladno z roku 1898 byly v opuštěné části areálu patrné ještě v 10. letech 21. století. |
| Úzkokolejka na stavbě Novohradského tunelu | zrušená stavební drážka | 600 mm | ? | Při stavbě nového Novohradského tunelu u Adamova byla vybudována úzkokolejka sloužící pro potřeby ražby tunelu, průzkumné štoly a skladu střeliva. |
| Úzkokolejka Kohnovy cihelny v Brně | | ? | ? | Drážka v Kohnově cihelně v Brně sloužila pro dopravu hlíny do formovny a k zavážení cihel do pecí. |
| Stavební úzkokolejka firmy Kubíček v Karlových Varech | zaniklá stavební drážka | ? | ? | Úzkokolejka využitá při stavbě druhé koleje železniční trati v Karlových Varech. |
| Drážka kaolinového lomu v Horní Bříze | | 640 mm | ? | Důlní drážka v lomu u Horní Břízy. |
| Drážka dolu Ludvík v Chudeřicích | zrušená důlní drážka | 900 mm | ? | Úzkokolejka provozovaná německou firmou Bartling do povrchového dolu Ludvík v Chudeřicích. |
| Drážka do dolu Robert 520 mm | zrušená důlní drážka | 520 mm | ? | Důlní drážka hlubinného dolu Robert disponovala elektrickými lokomotivami s trolejí o napětí 240 V. |
| Drážka do dolu Robert 600 mm | zrušená důlní drážka | 600 mm | ? | Důlní drážka hlubinného dolu Robert disponovala elektrickými lokomotivami s trolejí o napětí 240 V. |
| Úzkokolejka textilky v Dětřichově u Frýdlantu | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka textilky v Dětřichově u frýdlantu o rozchodu 600 mm disponovala elektrickou akumulátorovou lokomotivou. |
| Úzkokolejka cukrovaru v Sokolnicích | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | Po kalové úzkokolejce v Sokolnicích u Brna nezůstalo stejně jako po samotném cukrovaru prakticky nic. |
| Důlní úzkokolejka v Ledvicích | zrušená důlní drážka | 700 mm | ? | Úzkokolejka dolu Frauenlob v Ledvicích. |
| Úzkokolejka dolu Walpurgis v Lahošti | zrušená důlní drážka | 900 mm | ? | Úzkokolejka dolu Walpurgis v Lahošti u Duchcova disponovala rozchodem 900 mm. |
| Úzkokolejka dolu Richard u Mostu | zrušená důlní drážka | 750 mm | ? | Úzkokolejka povrchového dolu Richard u Mostu provozovaného firmou Berndt. |
| Tramvajová síť v Mostě a Litvínově | zrušená síť elektrických tramvají | 1000 mm | ? | Úzkokolejná síť tramvají v Mostě a Litvínově byla v provozu od roku 1901 do roku 1961, kdy došlo v souvislosti z odtěžením starého Mostu k přestavbě sítě na normální rozchod. |
| Úzkokolejka dolu v Habartově | zrušená důlní drážka | 720 mm | ? | Zrušená důlní drážka firmy Friedländer v Habartově u Sokolova. |
| Úzkokolejka dolu Richard u Chodova | zrušená důlní drážka | 600 mm | ? | Zrušená elektirfikovaná důlní drážka lomu Richard u Chodova. |
| Stavební drážka na Kladně | zrušená stavební drážka | 600 mm | ? | Úzkorozchodka sloužící při stavbě železnice firmou Hrabě & Co. na Kladně. |
| Úzkokolejka železáren v Bohumíně 600 mm | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | Užší z obou úzkorozchodek železáren v Bohumíně. |
| Úzkokolejka železáren v Bohumíně 750 mm | zrušená průmyslová drážka | 750 mm | ? | Širší z obou úzkorozchodek železáren v Bohumíně. |
| Tramvajová trať Ostrava–Hrušov | zrušená tramvajová dráha | 760 mm | ? | Tramvajová trať z Polské Ostravy do hrušova byla elektrifikována v roce 1911. |
| Úzkorozchodka cementárny v Králově Dvoře | zrušená průmyslová drážka | 650 mm | ? | Úzkokolejka v cementárně Králův Dvůr měla rozchod kolejí 650 mm. |
| Úzkokolejka železáren ve Staré Huti | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka železáren ve Staré Huti o rozchodu 600 mm. |
| Stavební drážka v Mladé Boleslavi | zrušená stavební drážka | 750 mm | ? | Úzkokolejka firmy Kress z Prahy sloužila na stavbě železnice. |
| Stavební úzkokolejka v Lounech | zrušená stavební drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka firmy Faigl ze Zlonic sloužila na stavbě dráhy v Lounech. |
| Úzkokolejka dolu Julius v Souši u Mostu | zrušená důlní drážka | 600 mm | ? | Elektrifikovaná úzkokolejka lomu Julius V u Souše u Mostu. |
| Stavební drážka ve Vamberku | zrušená stavební drážka | 760 mm | ? | Stavební drážka firmy Kruliš z Prahy sloužila na stavbě železniční trati ve Vamberku. |
| Stavební drážka v Kamenici nad Lipou | zrušená stavební drážka | 600 mm | ? | Při stavbě úzkokolejky o rozchodu 760 mm byla vybudována stavební úzkokolejka o rozchodu 600 mm firmy Los z Prahy. |
| Popelová dráha ve Škodě Plzeň | zrušená průmyslová drážka | 785 mm | ? | Smysl popelové drážky ve Škodě Plzeň je autoru zatím nejasný. |
| Úzkokolejka koksovny Karolina | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka koksárny v Karolině vznikla v roce 1906 a měla rozchod 600 mm. |
| Důlní drážka v Srbicích | zrušená důlní drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka dolu Austria v Srbicích. |
| Úzkokolejka dolu Clemens u Mostu | zrušená důlní drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka povrchového dolu Clemens u Mostu měla rozchod 600 mm. |
| Úzkokolejka Nové Sedlo u Žatce | zrušená stavební drážka | 750 mm | ? | Stavební drážka společnosti Lebeda České Budějovice. |
| Úzkokolejka chemičky v Hrušově | zrušená průmyslová drážka | 760 mm | ? | Jedna z úzkokolejek hrušovské chemičky (dnes Ostrava) byla částečně elektrizována. |
| Úzkokolejka dolu Richard v Mostě | zrušená důlní drážka | 900 mm | ? | Důlní drážka dolu Richard v Mostě. |
| Úzkokolejka dolu Amálie v Chudeřicích | zrušená důlní drážka | 750 mm | ? | Skrývková drážka sloužila od roku 1907 v dole Amálie u Chudeřic. |
| Stavební drážka u zdymadla v Obříství | zrušená stavební drážka | 900 mm | ? | Stavební úzkokolejka sloužila firmě Kindl z Prahy při stavbě zdymadla a jezu na Labi v Obříství. |
| Stavební drážka na jezu v Berouně | zrušená stavební drážka | 600 mm | ? | Stavební drážka společnosti Velflík sloužila pouze po dobu stavby jezu v Berouně. |
| Drážka Stavební správy řeky Moravy | zrušená stavební drážka? | 760 mm | ? | Drážka uvedena bez lokalizace v knize Úzkorozchodné železnice v průmyslu a zemědělství. |
| Úzkokolejka sklárny v Malém újezdu | zrušená průmyslová drážka | ? | ? | O sklářské úzkokolejce v Malém Újezdu je k dispozici minimum informací. |
| Úzká drážka na stavbě regulace Labe v Litoměřicích | zrušená stavební drážka | 600 mm | ? | Jedna ze dvou úzkokolejek firmy Kapsa & Müller z Plzně na stavbě regulace Labe v Litoměřicích měla rozchod 600 mm. |
| Širší drážka na stavbě regulace Labe v Litoměřicích | zrušená stavební drážka | 900 mm | ? | Jedna ze dvou úzkokolejek firmy Kapsa & Müller z Plzně na stavbě regulace Labe v Litoměřicích měla rozchod 900 mm. |
| Skrývková úzkokolejka ve Svatavě | zrušená důlní drážka | 720 mm | ? | Druhá ze svatavských úzkokolejek měla rozchod 720 mm a provoz na ní zajišťovaly motorové lokomotivy. |
| Dětská železnice v Brně | zrušená parková železnice | 600 mm | ? | O brněnské dětské železnici na výstavišti se málo ví. Vystavěna byla zřejmě v roce 1954, ale nešlo o klasickou pionýrskou železnici, na které zajišťovaly provoz děti, ale pouze o parkovou dráhu. Demontována byla zřejmě v roce 1955 při rozšiřování výstaviště. |
| Úzkokolejka na stavbě vodojemu Holé hory | zrušená stavební drážka | ? | ? | Na stavbě vodojemu Holé hory v Brně na Lesné byla nejpozději v roce 1913 vybudována stavební drážka s ručním pohonem. pravděpodobně o rozchodu 600 mm. |
| Důlní drážka ve Dřínově | zrušená důlní drážka | 570 mm | ? | Důlní drážka ve Dřínově byla vystavěna v roce 1911 jako elektrizovaná podzemní trať. |
| Úzkokolejka železáren v Hrádku u Rokycan | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | Železárenská drážka v Hrádku u Rokycan se udržela v provozu přibližně sto let. Zrušena byla (?) na začátku 10. let 21. století. |
| Drážka Ostrava-Přívoz – koksovna František | zrušená důlní drážka | 600 mm | ? | Od roku 1912 byla spojena úzkokolejkou o rozchodu 600 mm koksovna František s Ostravou-Přívozem. |
| Drážka papírny ve Větřní | zrušená průmyslová drážka | 760 mm | ? | Na původní elektrizované drážce papíren ve Větřní (vystavěna 1912) byla později zavedena motorová trakce. |
| Důlní drážka dolu Julius III v Kopistech | zrušená důlní drážka | 600 mm | ? | Uhelný důl Julius III v Kopistech byl vybaven typickou důlní drážkou o rozchodu 600 mm. |
| Stavební dráha v Horním Litvínově | zrušená stavební drážka | 640 mm | ? | Dráha na dovoz štěrku na stavbu (?) v Horním Litvínově sloužila od roku 1913 a měla netradiční rozchod 640 mm. |
| Elektrárenská drážka v Trmicích | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | Elektrárenská drážka v Trmicích byla v provozu od roku 1915. Původní motorovou trakci později nahradily parní stroje. |
| Úzkokolejka Vítkovice – Žofínská huť | zrušená průmyslová drážka | 630 mm | ? | Úzkokolejka netypického rozchodu 630 mm spojovala Žofínskou huť s Vítkovicemi v Ostravě. |
| Úzkokolejka čistírny v Bubenči | zrušená průmyslová drážka | 700 mm | ? | Na drážce čistírny odpadních vod v Praze-Bubenči zajišťovaly dopravu kalu z nádraží na skládku na Císařském ostrově motorové lokomotivy. Část drážky je jako neprovozní zachována dodnes. |
| Úzkokolejka železáren v Karviné | zrušená průmyslová drážka | 760 mm | ? | Úzkokolejka v železárnách v Karviné měla rozchod 760 nebo 790 mm. |
| Úzkokolejka železáren Poldi v Chomutově | zrušená průmyslová drážka | 800 mm | ? | Úzkokolejka v chomutovských železárnách (Poldi) byla v rptovozu ještě v roce 2006. |
| Úzkokolejka papírny v Bělé pod Bezdězem | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka v papírně v Bělé pod Bezdězem byla v provozu nejméně do roku 2008. |
| Důlní drážka v Mutějovicích | zrušená důlní drážka | 600 mm | ? | Důlní drážka o rozchodu 600 mm sloužila potřebám Mutějovických kamenouhlených dolů. |
| Úzkokolejka muniční továrny Škoda v Nýřanech | zrušená průmyslová drážka | 700 mm | ? | Úzkokolejka o rozchodu 700 mm sloužila od roku 1919 v muničce Škoda v Nýřanech. |
| Skrývková drážka lomu Kästner | zrušená důlní drážka | 900 mm | ? | Od roku 1919 sloužila v dole Kästner u Lomnice u Sokolova skrývková důlní drážka o rozchodu 900 mm. |
| Úzkokolejka dolu Hedvika | zrušená důlní drážka | 900 mm | ? | Úzkokolejka dolu Hedvnika u Ervěnic měla rozchod 900 mm. |
| Úzkokolejka dolu Medard u Svatavy | zrušená důlní drážka | 900 mm | ? | Důlní úzkokolejka o rozchodu 900 mm sloužila od roku 1919 v lomu na dně současného jezera Medard u Svatavy. |
| Úzkokolejka chemičky v Neštěmicích | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | Průmyslová drážka o rozchodu 600 mm sloužila od roku 1919 v chemičce v ústeckých Neštěmicích na levém břehu Labe. |
| Úzkokolejka vápenky v Lahošti | žaniklá průmyslová drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka v Lahošti sloužila potřebám dnes již zatopené vápenky severovýchodně od centra obce. |
| Drážka dolu Robert v Ervěnicích | zaniklá důlní drážka | 900 mm | ? | Úzkokolejka dolu Robert vystřídala kromě rozchodu 900 mm také několik dalších rozchodů. |
| Úzkokolejka chemičky v Sokolově | zaniklá průmyslová drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka chemičky v Sokolově byla v provozu od roku 1920. |
| Důlní úzkokolejka v Mydlovarech | zaniklá důlní drážka | 700 mm | ? | Důlní část úzkokolejného systému v Mydlovarech měla rozchod 700 mm. Budována byla od roku 1921. |
| Skrývková úzkokolejka v Mydlovarech | zaniklá důlní drážka | 760 mm | ? | Skrývková drážka v Mydlovarech o rozchodu 760 mm se svým rozchodem nacházela mezi důlní (700 mm) a elektrárenskou (900 mm) drážkou. |
| Elektrárenská úzkokolejka v Mydlovarech | zaniklá elektrárenská drážka | 900 mm | ? | Elektrárenská úzkokolejka byla nejširší ze systému úzkokolejných drážek v Mydlovarech. |
| Úzkokolejka dolu Měděnec | neprovozní důlní drážka | 600 mm | ? | Zbytky 600 mm úzkokolejky v povrchovém areálu dolu na Měděnci a v jeho zatopené podzemní části jsou již jen omezeně patrné pod nánosem pozdějších vrstev. |
| Kaolinová drážka v Kaznějově | zaniklá důlní drážka | 640 mm | ? | Kaolinová drážka v Kaznějově měla neobvyklý rozchod 640 mm. |
| Úzkokolejka pískovny v Chotějovicích | zaniklá důlní drážka | 600 mm | ? | Úzkokolejka chotějovické pískovny byly vybudována v roce 1925. |
| Úzkokolejka drátoven v Bohumíně | zaniklá průmyslová drážka | 625 mm | ? | Úzkokolejka bohumínských drátoven měla neobvyklý rozchod 625 mm. |
| Úzkorozchodka pískovny v Lenešicích | zaniklá důlní drážka | 600 mm | ? | Lenešická úzkokoljka byla v pískovně vybudována v roce 1926. |
| Úzkokolejka maloměřické cementárny | zaniklá průmyslová drážka | 760 mm | ? | Úzkokolejka v areálu cementárny v brněnských Maloměřicích byla oddělena od drážek v tunelech na Hádech. |
| Drážka dolu Perun v Mutějovicích | zaniklá důlní drážka | 700 mm | ? | Mladší a širší důlní drážka v Mutějovicích měla rozchod 700 mm. |
| Úzkorozchodka pískovny v Postoloprtech | zaniklá důlní drážka | 600 mm | ? | Postoloprtská úzkokolejka v pískovně vznikla zřejmě v průběhu 2. světové války. |
| Úzkokolejka pískovny v Mohelnici | zaniklá důlní drážka | 760 mm | ? | Mezi nejmladší úzkokolejky v Československu patří mohelnická drážka v pískovně zřejmě z roku 1948. |
| Úzkokolejka lomu ve Štramberku | zaniklá důlní drážka | 900 mm | ? | Původně byl štramberský lom Kotouč vybaven 900 mm drážkou pro dovoz vápence k překladišti na normálněrozchodné vozy. |
| Užší drážka dolu ve Chvaleticích | zaniklá důlní drážka | 760 mm | ? | Původní drážka chvaletického lomu měla rozchod 760 mm. |
| Širší drážka dolu ve Chvaleticích | zaniklá důlní drážka | 900 mm | ? | Pozdější drážka chvaletického lomu měla širší rozchod 900 mm. |
| Důlní úzkokolejka v Hrádku nad Nisou | | 600 mm | ? | Důlní a skrývková úzkokolejka v Hrádku nad Nisou byla vystavěna v roce 1950. |
| Důlní dráha dolu Ležáky | zaniklá důlní drážka | ? | ? | Dráha o rozchodu 900 mm v dolu Ležáky byla první z normalizovaných elektrizovaných důlních drah v povrchových dolech na Mostecku a Sokolovsku. |
| Úzkokolejka na Stránské skále | zaniklá důlní drážka | 600 mm | ? | Důlní drážka s malým nádražím byla vybudována pro ražbu tunelů podzemní továrny na Stránské skále v Brně a odvoz vytěženého kamene směrem ke kolonii Černovičky. |
| Úzkokolejka cukrovaru v Českém Brodě | zrušená průmyslová drážka | 600 mm | ? | O 600 mm úzkorozchodce v areálu cukrovaru v Českém Brodě je známo minimum informací. |
| Úzkokolejka cihelny na Pazderně ve Vyškově | zaniklá průmyslová drážka | 600 mm | ? | O úzkokolejce vedoucí z hliníku do cihelny na Pazderně, která překračovala Dědickou ulici ve Vyškově, se nepodařilo zjistit víc než letmou vzpomínku pamětníka. |