Halle (Saale) Hauptbahnhof (žst)

Halle (Saale) Hauptbahnhof.
Halle (Saale) Hauptbahnhof.
Název stanice: Halle (Saale) Hauptbahnhof
Číslo stanice: 8010159
Zkratka: LH
Kilometrická poloha: 0
Provozní obvod: Halle
Provozovatel: DB Netz
Tratě: Halle–Cottbus (219)
Berlin–Halle (250)
Halle–Vienenburg (330)
Magdeburg–Leipzig (340)
Halle–Bebra (581)
Halle–Hannover Münden (590)
Předchozí stanice a zastávky: Hohenthurm
Zöberitz
Následující stanice a zastávky: Halle Rosengarten
Halle Messe
Halle-Ammendorf
Halle Steintorbrücke
Peißen
Halle Dessauer Brücke
Leuna

Halle (Saale) Hauptbahnhof je hlavní a největší nádraží v německém městě Halle (Dobrosolu). Svému účelu slouží v současné podobě od roku 1890.

Přednádražní prostor na hlavním nádraží v Halle by se měl (stejně jako třeba v Plzni jmenovat spíš mezinádražní - z obou stran jej totiž obklopují na viaduktech koleje.
Přednádražní prostor na hlavním nádraží v Halle by se měl (stejně jako třeba v Plzni jmenovat spíš mezinádražní - z obou stran jej totiž obklopují na viaduktech koleje.

Historie

Železnice dospěla do Halle poměrně brzo - již 17. července 1840 zastavil ve městě první vlak a od té doby objem přepravy nezadržitelně rostl. Není proto divu, že již pár desítek let po dokončení původního hlavního nádraží začala kapacita stanice nedostačovat a bylo nutné naplánovat její zásadní přestavbu. V roce 1890 byla proto k velké hrdosti Dobrosolanů vystavěna nová budova podle návrhu architekta Carle Peltze, umístěná v prostoru u dnešní Delčské ulice (Delitzcher straße), po které již tehdy přivážela k nádraží cestující koňská tramvaj (ve stejném roce započala elektrifikace tramvajové sítě).

Nová budova stanice byla koncipována jako centrální hala o přibližně čtvercofvém půdorysu s klenutou ocelovou kupolí završenou čtvercovým světlíkem a staničním zázemím jihovýchodně od hlavní budovy. Na halu pak navazovaly symetricky podchody vedoucí ke schodištím na čtveřici krytých nástupišť, umístěných na vyvýšených zdech. S podobnou, méně tradiční dispozicí nádraží, se lze setkat například také v Plzni. Přednádražní prostor tak byl uzavřen mezi zdmi, po kterých k nádraží přicházela dráha a které vymezovaly malé náměstí, pojmenované v roce 2016 po Hansi-Dietrichu Genscherovi, nejdéle sloužícímu německému vicekancléři a ministru zahraničí.

Popis

Stanice Halle (Saale) Hauptbahnhof přibližně odpovídá svojí původní podobě z roku 1890, v průběhu nastávajícíh století došlo k rozšíření počtu nástupišť na 7 s celkem 13 dopravními kolejemi. Mimo to patří ke stanici rozsáhlé kolejiště nákladního průtahu, seřadiště a několik dalších kolejových skupin včetně rozsáhlého území železničních dílen, škol a skladů, nazývaný jednoduše Gebiet der DB. V souvislosti s poklesem objemů železniční dopravy se na přelomu 10. a 20. let 21. století předpokládá přestavba železničního uzlu Halle s omezením rozsahu území patřícího ke stanici a novou výstavbou na uvolněných plochách.

Hlavní dobrosolské nádraží Halle (Saale) Hauptbahnhof.
Hlavní dobrosolské nádraží Halle (Saale) Hauptbahnhof.
Světlezelený obklad čtvercové kupole nad nádražní halou budově sluší.
Světlezelený obklad čtvercové kupole nad nádražní halou budově sluší.
Hlavní čtyři (krytá) nástupiště hlavního nádraží v Halle.
Hlavní čtyři (krytá) nástupiště hlavního nádraží v Halle.
Od jihovýchodu se řítí východní kolejovou skupinou dobrosolského nádraží příměstský vlak linky S7 ze směru Nietleben.
Od jihovýchodu se řítí východní kolejovou skupinou dobrosolského nádraží příměstský vlak linky S7 ze směru Nietleben.
Jednotky ICE brázdí už desítky let celé Německo, zastavujíce v desítkách velkých měst, Halle nevyjímaje.
Jednotky ICE brázdí už desítky let celé Německo, zastavujíce v desítkách velkých měst, Halle nevyjímaje.
Jedny z nejhezčích reklam na světě jsou na hlavním nádraží v Halle napsány na obložené stěny podjezdu ručně štětcem a barvami. Nepovšimnut nezůstane ani poutač na místní ZOO umně vyvedený na netradičním nádražním hydroglóbu.
Jedny z nejhezčích reklam na světě jsou na hlavním nádraží v Halle napsány na obložené stěny podjezdu ručně štětcem a barvami. Nepovšimnut nezůstane ani poutač na místní ZOO umně vyvedený na netradičním nádražním hydroglóbu.
Ačkoliv zajíždí na hlavní nádraží v Halle nejmodernější světové vlakové soupravy, na nástupišti nechybí ani klasický vodní jeřáb.
Ačkoliv zajíždí na hlavní nádraží v Halle nejmodernější světové vlakové soupravy, na nástupišti nechybí ani klasický vodní jeřáb.
Hned čtyři semafory hlídají dodržování zákazu jízdy na kole po nástupišti.
Hned čtyři semafory hlídají dodržování zákazu jízdy na kole po nástupišti.

Zdroje

  1. Tominski, K.: Das Buch zum Jubiläum. Dostupné z https://www.einkaufsbahnhof.de/halle-hauptbahnhof/hbf-halle_buch_125-jahre-hbf-a10561.
  2. Skrzypczak, D.: Der Hauptbahnhof und seine Geschichte Und nun kommt Genscher. Dostupné z https://www.mz-web.de/26280486.
 
Článek ze dne 28. 11. 2017 byl naposledy upraven dne 2. 12. 2017 a zobrazen celkem 12509×, naposledy dne 20. 4. 2024 v 7:31.
 
 

Články související s tématem Halle (Saale) Hauptbahnhof (žst)

Zpět | Nahoru

Halle Rosengarten (žzast)
Halle Rosengarten (žzast)
Název zastávky: Halle Rosengarten Číslo stanice: Kilometrická poloha: 4,0 Provozní obvod: …
Leipzig Hauptbahnhof (žst)
Leipzig Hauptbahnhof (žst)
Hlavní nádraží v německém Lipsku (Leipzig Hauptbahnhof) bylo vystavěno v roce 1915 jako největší hlavové nádraží v Evropě (i na světě, 2017). Plocha nádraž…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-20]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Halle%20(Saale)%20Hauptbahnhof%20(%C5%BEst)&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze