| Halle (Saale) Hauptbahnhof. |
Název stanice: |
Halle (Saale) Hauptbahnhof |
Číslo stanice: |
8010159 |
Zkratka: |
LH |
Kilometrická poloha: |
0 |
Provozní obvod: |
Halle |
Provozovatel: |
DB Netz |
Tratě: |
Halle–Cottbus (219)
Berlin–Halle (250)
Halle–Vienenburg (330)
Magdeburg–Leipzig (340)
Halle–Bebra (581)
Halle–Hannover Münden (590)
|
Předchozí stanice a zastávky: |
Hohenthurm
Zöberitz |
Následující stanice a zastávky: |
Halle Rosengarten
Halle Messe
Halle-Ammendorf
Halle Steintorbrücke
Peißen
Halle Dessauer Brücke
Leuna |
Halle (Saale) Hauptbahnhof je hlavní a největší nádraží v německém městě Halle (Dobrosolu). Svému účelu slouží v současné podobě od roku 1890.
| Přednádražní prostor na hlavním nádraží v Halle by se měl (stejně jako třeba v Plzni jmenovat spíš mezinádražní - z obou stran jej totiž obklopují na viaduktech koleje. |
Historie
Železnice dospěla do Halle poměrně brzo - již 17. července 1840 zastavil ve městě první vlak a od té doby objem přepravy nezadržitelně rostl. Není proto divu, že již pár desítek let po dokončení původního hlavního nádraží začala kapacita stanice nedostačovat a bylo nutné naplánovat její zásadní přestavbu. V roce 1890 byla proto k velké hrdosti Dobrosolanů vystavěna nová budova podle návrhu architekta Carle Peltze, umístěná v prostoru u dnešní Delčské ulice (Delitzcher straße), po které již tehdy přivážela k nádraží cestující koňská tramvaj (ve stejném roce započala elektrifikace tramvajové sítě).
Nová budova stanice byla koncipována jako centrální hala o přibližně čtvercofvém půdorysu s klenutou ocelovou kupolí završenou čtvercovým světlíkem a staničním zázemím jihovýchodně od hlavní budovy. Na halu pak navazovaly symetricky podchody vedoucí ke schodištím na čtveřici krytých nástupišť, umístěných na vyvýšených zdech. S podobnou, méně tradiční dispozicí nádraží, se lze setkat například také v Plzni. Přednádražní prostor tak byl uzavřen mezi zdmi, po kterých k nádraží přicházela dráha a které vymezovaly malé náměstí, pojmenované v roce 2016 po Hansi-Dietrichu Genscherovi, nejdéle sloužícímu německému vicekancléři a ministru zahraničí.
Popis
Stanice Halle (Saale) Hauptbahnhof přibližně odpovídá svojí původní podobě z roku 1890, v průběhu nastávajícíh století došlo k rozšíření počtu nástupišť na 7 s celkem 13 dopravními kolejemi. Mimo to patří ke stanici rozsáhlé kolejiště nákladního průtahu, seřadiště a několik dalších kolejových skupin včetně rozsáhlého území železničních dílen, škol a skladů, nazývaný jednoduše Gebiet der DB. V souvislosti s poklesem objemů železniční dopravy se na přelomu 10. a 20. let 21. století předpokládá přestavba železničního uzlu Halle s omezením rozsahu území patřícího ke stanici a novou výstavbou na uvolněných plochách.
| Hlavní dobrosolské nádraží Halle (Saale) Hauptbahnhof. |
|
| Světlezelený obklad čtvercové kupole nad nádražní halou budově sluší. |
| | Hlavní čtyři (krytá) nástupiště hlavního nádraží v Halle. |
|
| Od jihovýchodu se řítí východní kolejovou skupinou dobrosolského nádraží příměstský vlak linky S7 ze směru Nietleben. |
|
| Jednotky ICE brázdí už desítky let celé Německo, zastavujíce v desítkách velkých měst, Halle nevyjímaje. |
|
| Jedny z nejhezčích reklam na světě jsou na hlavním nádraží v Halle napsány na obložené stěny podjezdu ručně štětcem a barvami. Nepovšimnut nezůstane ani poutač na místní ZOO umně vyvedený na netradičním nádražním hydroglóbu. |
|
| Ačkoliv zajíždí na hlavní nádraží v Halle nejmodernější světové vlakové soupravy, na nástupišti nechybí ani klasický vodní jeřáb. |
| | Hned čtyři semafory hlídají dodržování zákazu jízdy na kole po nástupišti. |
|
Zdroje
- Tominski, K.: Das Buch zum Jubiläum. Dostupné z https://www.einkaufsbahnhof.de/halle-hauptbahnhof/hbf-halle_buch_125-jahre-hbf-a10561.
- Skrzypczak, D.: Der Hauptbahnhof und seine Geschichte Und nun kommt Genscher. Dostupné z https://www.mz-web.de/26280486.
|