Název stanice: |
Heřmaničky |
Číslo stanice: |
552166 |
Zkratka: |
HEY |
Kilometrická poloha: |
110,85 |
Provozní obvod: |
Benešov u Prahy |
Provozovatel: |
SŽDC |
Trať: |
Praha – České Budějovice (220) |
Předchozí stanice: |
Votice |
Následující stanice: |
Ješetice |
Železniční stanice Heřmaničky se nachází přibližně uprostřed obce Heřmaniček ve Středočeském kraji na železniční trati Praha – České Budějovice. Stanice leží v úseku, který má být v rámci výstavby IV. železničního koridoru mezi roky 2018 a 2021 přeložen východním směrem, což bude mít za následek zánik stanice.
Historie
Stanice Heřmaničky byla vystavěna v roce 1870 jako nácestná na dráze z Prahy do Veselí nad Lužnicí, která byla uvedena do provozu v roce 1871 (základní kámen na empírové výpravní budově uvádí datum 12. 6. 1870). Původní název stanice byl Heřmaničky-Sedlec (německy Klein Herschmanitz-Sedlec). Mezi roky 2018 a 2021 se předpokládá ukončení provozu stanice v souvislosti s vybudováním přeložky trati východně od Karasovy Lhoty.
| Stavědlo č. 2 v Heřmaničkách se nachází na severní straně stanice nedaleko přejezdu se silnicí II/121. |
Popis
Ve stanici se nachází tři dopravní koleje č. 1 (494 m), 3 (542 m) a 5 (516 m) a jedna manipulační kolej č. 2. U dopravních kolejí se nachází tři jednostranná nástupiště o délce 118 m. Z kolejí č. 2 a 5 vybíhají na severní straně stanice koleje 2a a 5a ke skladišti a manipulační ploše (kolej č. 2a sloužila jako vlečka ke skladišti hospodářského družstva). Stanice disponuje výpravní budovou na východní straně kolejiště a dvojicí stavědel na východní (stavědlo č. 1 na ješetickém zhlaví) a západní (stavědlo č. 2 na votickém zhlaví) straně kolejiště.
Výravní budova v lehce empírovém stylu pochází z roku 1870 a odpovídá původnímu vzhledu stanic na tzv. Dráze císaře Františka Josefa (později nazývané rovněž Wilsonova dráha). Ve stanici je čekárna, výdejna jízdenek a dopravní kancelář s celodenní službou.
Stanice je vybavena boční rampou se skladištěm. Ve stanici se nenachází podchod ani nadchod.
Severně od stanice se u stejnojmenné obce na dráze nachází netypické hradlo Arnoštovice zrušené v roce 1997.
| Ani v dešti nezapře výpravní budova stanice Heřmaničky svůj historický romantický vzhled z druhé poloviny 19. století. Nepřišla o něj ani po několika rekonstrukcích v průběhu posledních století. |
| | Základní kámen staniční budovy v Heřmaničkách nese letopočet 12. 6. 1870. |
|
| Všechno nasvědčuje tomu, že v roce 2016 odtikávají stanici poslední hodiny, dny a týdny existence. V rámci modernizace bude dráha v tomto úseku přeložena a stanice tak zanikne navždy. |
| | „Znám vůni prachu u mostů. Begónie rudé muškáty všech přednostů…“ |
|
| Míjení vlaků Os8272 a Os8275 ve stanici Heřmaničky se zpožděním 6 minut dne 17. září 2016. |
| | Vlak Os8272 do Benešova u Prahy vedený motorovou jednotkou 814 011-3 je připraven k odjezdu. |
|
| Deštivý pohled na stanici Heřmaničky od severozápadu. |
| | Třívozový Sp1831 Jordán opouští stanici Heřmaničky s minutovým zpožděním kalným ránem dne 17. září 2016. |
|
| Na severním konci intravilánu Heřmaniček kříží dráhu silnice do Velkých Heřmanic. V roce 2016 byl přejezd chráněn krásnými, ze stanice ručně ovládanými závorami. |
| | Přes řadu úprav různého stupně povedenosti neztratily ani za desítky let ručně ovládané závory nic ze své romantičnosti. Škoda, že fotografie neumí zachytit drnčení drátů a chřestění řetězu, když se závory začnou znenadání spouštět. |
|
| Pozor vlak! |
|
| Drátů na drátovodech ubývá jako podzimního listí na stromech. Nejprve opanovala elektřina předvěst, pak vjezdové návěstidlo a brzy nezbudou už ani ty závory. |
| | Základem řízení provozu ve stanici je elektromechanické zabezpečovací zařízení typu Rank. Podobné přístroje slouží na dráze už od roku 1891. |
|
| Barevné (černé, bílé, zelené a červené) clonky informují výpravčího a aktuální poloze výhybek a návěstidel. |
| | Ovládací panel traťového reléového zabezpečovacího zařízení mezi Heřmaničkami a Ješeticemi. |
|
| Přesto, že ve stanici slouží pět výpravčích, jsou na věšáku vždy jen čtyři čepice. |
| | Pátá totiž leží na poličce… |
|
| Jako zámek Šípkové Růženky, ukrývá se v houští za staniční budovou typický model hradu - dřív jich byly na českých nádražích desítky, dnes jde spíš o historickou vzácnost. |
|
| U severního zhlaví stanice se nachází bývalé družstevní skladiště, kdysi vybavené vlastní vlečkou. Produkty z něj lze zakoupit v přilehlé prodejně. |
| | Nemůže být pochyb o tom, že fotka skladiště do článku o stanici patří - zdobí jej totiž elegantní prvorepublikový nápis v plném znění „Hospodářské družstvo v Sedlci na dráze Wilsonově", který přežil několik režimů. |
|
Zdroje
- Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
|